NISJEPARFYME: Hva er egentlig greia med nisjeparfymer? FOTO: NTB Scanpix
NISJEPARFYME: Hva er egentlig greia med nisjeparfymer? FOTO: NTB Scanpix
Nisjeparfyme:

- Vi ser at folk i økende grad vil ha dufter som skiller seg ut

Nisjeparfymer har blitt det nye mainstream.

Du har sikkert sett dem: De enkle, men elegante flaskene, med rene, nesten kliniske etiketter. Parfymene som til tross sin enkelhet, oser av luksus. Vi snakker selvfølgelig om nisjeparfymene. Men hva er egentlig en nisjeparfyme og hvorfor er de plutselig å se overalt? Vi har spurt ekspertene.

- En nisjeparfyme er i utgangspunktet en duft som produseres av mindre parfymeprodusenter som bare driver med parfyme, sier Henia Gamborg, som er duftekspert ved Heaven Scent.

Ifølge dufteksperten stilles det utover dette ingen krav til ingredienser, noe som blant annet stilner myten om at nisjeparfymene er økologiske. Gamborg kan likevel fortelle at det følger en viss tradisjon til «varemerket».

Hun setter det blant annet i kontrast til parfymer som lages av motehus som også produserer andre varer som klær og tilbehør. Nisjeparfymene produseres dessuten ofte i mindre skala og som navnet tilsier, har produsentene tendenser til å peile seg inn på smale områder. Et eksempel på dette er at noen satser på å rendyrke en eneste ingrediens. Forståelig nok resulterer dette i at nisjemerkene ofte følger en slags rød produksjonslinje.

EKSPERTEN: Henia Gamborg, duftekspert ved Heaven Scent. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Henia Gamborg, duftekspert ved Heaven Scent. FOTO: Privat Vis mer

- Duftene kan variere innenfor «sitt» område, men de følger stort sett ikke trender. Da er heller nisjemerkene med å starte dem, sier dufteksperten.

Ifølge Gamborg gjør fokuset på kvalitet og ingredienser forøvrig at produktene gjerne ligger litt opp i pris, uten at de er helt gærne i forhold til high-end parfymene.

LES OGSÅ: Lukter parfymen godt på andre, men vondt på deg?

Flere kjøper luksus

Men hva gjør disse parfymene så populære? Ifølge Louise Byg Kongsholm er det flere faktorer som spiller inn. Hun er administrerende direktør i det skandinaviske trendinstituttet pej gruppen og trekker frem at parfyme først og fremst engasjerer fordi det gir oss en følelse av hvem vi er, eventuelt hvem vi vil være.

- Parfyme er generelt en identitetsmarkør, og den ypperste formen for luksus. Jo mer luksuriøs og spesiell parfymen er, desto bedre er det for de fleste av oss, sier hun.

Men hvorfor har nisjeparfymene tatt skikkelig av akkurat nå? Ifølge Kongsholm kan det skyldes den økonomiske situasjonen med vekst, økt velstand og flere som sparer til luksusvarer. Dette har gjort de eksklusive produktene mer tilgjengelige, noe hun tror nisjemarkedet kan dra fordel av.

- Kunder som vil ha noe helt spesielt, ser nå også andre steder enn kun på de klassiske luksusproduktene. Her kommer nisjeparfymene inn, forklarer hun.

Eksperten legger også til at nettopp denne «eksklusiviteten» kan bidra til at duftene oppleves som mer personlige- en kvalitet som kan få oss til å åpne lommeboken.

- Så fort ting blir personlige eller unikt tilpasset deg, blir også prisen mindre relevant, sier hun.

Ifølge Kongsholm kan det økende markedet også ha en selvforsterkende effekt. Et trekk som igjen skyldes luksus, eller det kanskje mindre sjarmerende, statusdyret i oss. Det har seg nemlig slik at folk flest vil at det skal synes dersom de har spandert litt ekstra på et produkt. At et merke, eller en duft blir populær og kjennes igjen, betyr derfor mye.

- Når et produkt blir mer kjent, blir også flere villige til å legge penger i det, sier eksperten.

Hva skjer når nisjen blir allemannseie?

Gamborg er blant de som har merket kjøpsterke kunder og økt interesse for nisjeparfymene. Hun tror at duftene kan passe til en bred kundegruppe, men ser også en viss fare med den økte populariteten.

- «Nisje» er jo blitt det nye mainstream. Selvfølgelig er det positivt at folk er kvalitetsbevisste, men går det inflasjon i konseptet og nisjeparfymene blir allemannseie, kan man jo diskutere hvor personlige de blir, sier hun og legger til:

- Det kan jo også hende at uttrykket «nisje» enkelt og greit bare forsvinner etterhvert.

LES OGSÅ: - Parfyme skal ikke stå i kjøleskapet

- Flere ønsker å skille seg ut

En av de store parfymerikjedene som har tatt inn nisjeparfymer her til lands er Fredrik & Louisa. Prosjektansvarlig for duftsatsingen, Ulrikke Frøshaug, forteller at satsingen ikke bare har vært på nisjedufter, men på parfyme generelt.

EKSPERTEN: Fredrik & Louisas prosjektansvarlig for duftsatsing, Ulrikke Frøshaug. Foto: Privat
EKSPERTEN: Fredrik & Louisas prosjektansvarlig for duftsatsing, Ulrikke Frøshaug. Foto: Privat Vis mer

- Vi begynte med nisjeparfymer som et naturlig steg videre. At vi tok inn nisjemerkene akkurat nå handlet egentlig mest om at vi på forhånd ville gi de ansatte tilstrekkelig skolering i faget, sier hun.

Riktignok har de merket seg et gjennomgående skifte blant kundene de siste årene, der stadig flere søker et mer unikt uttrykk.

- Vi ser at folk i økende grad vil ha dufter som skiller seg ut, og da er nisjemerkene perfekte, forklarer Frøshaug.

LES OGSÅ: Over 130 leppestifter er anmeldt – dette er topp 5!

Design vs nisje-dufter

Men hva sier innehaverne av både de klassiske design- og nisjeduftene? Er de like gode? Ifølge Frøshaug er parfymesmak for individuelt til å kunne sette noe fasit.

Kvalitetsmessig mener hun de stiller likt, både når det gjelder holdbarhet og duft. Hun skiller derfor heller kategoriene på følgende vis:

- Nisjeduftene er mer som en unik personlighet. Mange kan være litt sære, men det er nettopp dette som skiller dem fra designduftene, sier hun.

At designduftene er laget for å passe en større mengde ser hun ikke på som noe negativt.

- De er mer stereotypiske og skiller seg ikke så mye fra hverandre, men de har samtidig kvaliteter som gjør at flere skal like dem, påpeker hun.

LES OGSÅ: Vær forsiktig med parfyme

Til forsiden