Victoria's Secret

Victoria's Secret med ny satsning- men er det for lite for sent?

– Viktig at dette ikke bare blir en trend, sier leder for Norges handikapforbund ungdom.

DEN GANG DA: Slik var vi vant til å se Victoria's Secret. Før tiden løp fra dem. FOTO: NTB.
DEN GANG DA: Slik var vi vant til å se Victoria's Secret. Før tiden løp fra dem. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De var en gang verdens kanskje største undertøysmerke med verdens kanskje mest omtale moteshow. Men så løp tiden fra dem, og sex så ikke lenger ut til å selge for Victoria's Secret.

Dalende seertall, sviktende salg og det mange mente var et håpløst gammeldags skjønnhetsideal red merket som en mare.

Og det ble ikke bedre av at toppsjefen lirte av seg en rekke svært kontroversielle kommentarer om både kropp og kjønn.

Fremtiden til den en gang så mektige og toneangivende undertøysgiganten hang lenge i en tynn tråd. Men så skjedde noe.

Nå er Victoria's Secret tilbake med en helt ny og mer trendsensitiv look. Spørsmålet er bare om det er for lite, for sent.

I 2012 får Victoria's Secret verstingprisen årets «Gullbarbie» av Press – Redd Barna Ungdom. I 2019 får den samme «æren». Undertøysgiganten er altså best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom ensidige skjønnhetsideal, utdaterte kjønnsroller og unødig seksualisering.

Kritikken ligner den som kommer også fra internasjonalt hold; et svært ensidig ideal, lite mangfold og et gammeldags syn på både kjønn og skjønnhet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.