Eventyret bak klesmerket Vips Organized Chaos startet med et ønske om å rydde opp i alt rotet kvinner har i veskene sine.
Resultatet ble et knippe praktiske og myke skinnvesker i alle størrelser, og sko, tilbehør og lommebøker, som idag selges i over 30 butikker rundt om i landet.
Nå gjøres kolleksjonen komplett med klær.
Velkommen til La La Land
Til lyden av tunge gitarriff og Jefferson Airplane på anlegget, viser Vips fram en fargerik og tidvis luftig og lettkledd symfoni av kjoler, jakker og skjørt på catwalken i Marmorhallen under Oslo Fashion Week torsdag.Se bildene fra visningen lenger ned i saken.
Her går det i petroleumsblått, gult og fersken, kombinert med delikate pasteller og falmende nyanser som tatt rett ut av 70-tallet.
- Kolleksjonen heter La La Land, og er en reise gjennom et eksklusivt, psykedelisk og fargerikt univers. Uttrykket er feminint, lekent og sexy, sier Vips-designer Helene Westbye til kk.no.
- Klærne er laget i silke og bomullsmaterialer, jersey og chiffon, og det går i skinnjakker, vesker, sko og feminine accessoirer. Dette er en ready-to-wear kolleksjon, med en touch av avant garde, for både dag og kveldsbruk.
Vips Organized Chaos 2010
Med vekt på egen stil
Klærne er alt fra rocka og røffe til søte og feminine. Flagrende silkekjoler, korte skinnjakker og skyhøye semskede sko er gjengangere.Hvem har dere laget klærne for?
- Kolleksjonen er for selvstendige kvinner som er bevisste og opptatte av sin egen stil. De liker å føle seg feminine og legger vekt på kvalitet og materialer.
Er norske kvinner flinke til å kle seg?
- Norske kvinner er generelt flinke til å kle seg, men flere kunne gjerne eksperimentert litt og hatt en mer leken stil.
Ditt beste motetips til de som sliter litt?
- Man må tørre å bruke fargerike og synlige accessoirer, og ikke være så redd for at ting ikke matcher.
Kliner til i finanskrisen
Selv om finanskrisen har truffet den norske designbransjen hardt, er VIPS Organized Chaos en av aktørene som satser friskt.- Selvfølgelig merker vi at det er harde tider, men det er bare ekstra motivasjon til å satse akkurat nå, med vår første kleskolleksjon, sier daglig leder Line Staxrud Eriksen.
- I tillegg tenkte vi at finanskrisen er en god periode å bruke på videreutvikling, slik at når det igjen blir høykonjunktur, er vi klare, legger Westbye til.
