Verdens største nettbutikk for mote, Shein, har måttet tåle massiv kritikk.
Men nå vil den kinesiske ultra fast fashion-giganten inn i fysiske butikker.
Ekspertene kaller det for et mareritt.

Hevder denne tenåringsbutikken bare ansetter tynne, pene, hvite jenter
Det er krise for utviklingen av en mer ansvarlig klesindustri, sier Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise.
Riise kjenner godt til Shein. Den store, stygge ulven som har måttet stå i stormen og fått ramsalt kritikk for, vel – det meste.
Det ble nylig kjent at nettgiganten er under etterforskning for blant annet tvangsarbeid

– Vi vet jo at Shein er en aktør som baserer seg på dårlige arbeidsforhold og lave lønninger, billige og syntetiske materialer samt høyt tempo og store volum på nettbasert salg for å kunne selge og sende klær for en veldig lav pris. De går med store overskudd årlig og har tatt store markedsandeler på kort tid. Å selge seg inn i billigbutikker som ligger nede, kan være neste steg i strategien for å ta over større markedsandeler, slår Riise fast overfor KK.

17 klesmerker som vil noe
Det hun snakker om er potensielt svært dårlige nyheter for drømmen om en mer bærekraftig og mer ansvarlig klesbransje.

Avtalen beskrives som den kanskje mektigste fast-fashion-alliansen til nå, nemlig et samarbeid mellom Shein og den amerikanske kleskjeden Forever 21.
Mens Forever 21 skal få selge klær, tilbehør og skjønnhetsprodukter hos Shein, får ultra fast-fashion-giganten til gjengjeld selge sine varer i Forever 21-butikkene.

Vil straffe grønnvasking knallhardt
Shein er nettbasert, men har i en periode eksperimentert med pop-up-butikker.

Den mektige alliansen mellom de to moteaktørene er overraskende, skriver CBC, ettersom de jo faktisk er erkerivaler.
Annonsørinnhold
Aller Media
Raser ut av butikkhyllene, og det med god grunn
i samarbeid med Aller MediaMen man skal holde sine fiender nærmere.
Tilfeldig er det selvsagt ikke. For avtalen kommer samtidig som Shein ser til USA.
– Å selge seg inn i billigbutikker som ligger nede, kan være neste steg i strategien for å ta over større markedsandeler, sier Riise.

For med den nye modellen vil prisene mest sannsynlig kunne kuttes ytterligere. Det høres kanskje ut som gode nyheter, men det er det altså ikke. Både Shein og Forever 21 har fått massiv kritikk for dårlige arbeidsforhold – for å holde prisene nede.
– Når Shein nå skal selge gjennom butikker, kan det høres ut som samme modell som de store kjedene benytter seg av, ved å selge til underskudd for å presse ut konkurrentene, sier Riise til KK.

Zara oversvømmer gjenbruksbutikkene
– Hva som er Sheins strategi vet vi ikke sikkert. Det vi imidlertid vet er at det allerede produseres for mye klær for hva som er i tråd med planetens tåleevne. Dette skaper et enormt avfallsproblem som vi eksporterer til det globale sør.
– Hvis dette betyr at Shein får stadig større markedsandeler og i enda større grad definerer standardene i bransjen, så vil det være krise for utviklingen av en mer ansvarlig klesindustri, sier Riise.
Eksperter CBC har snakket med mener de to moteaktørene prioriterer vekst fremfor bærekraft, og kaller samarbeidet for et «mareritt» i bærekraftsøyemed.

Riise frykter samarbeidet mellom de to fast-fashion-gigantene fører til økt forbruk.
– Spesielt problematisk er det at Sheins klær ofte følger mikrotrender og derfor har kort relevans og levetid. Dette oppfordrer til et langt høyere forbruk. Klærne er ofte laget av syntetiske fibre som fort nupper og som avgir mikroplast i både produksjon, bruk, vask og når plagget er blitt avfall.

– Hva kan vi som forbrukere gjøre?
– Det er begrenset hva vi kan gjøre, utover å prøve å stå imot det kontinuerlige presset og ikke la oss lokke av billige klær som Shein og andre slenger etter oss gjennom heftig markedsføring. Derfor trenger vi trenger sterkere regulering, både for å dempe reklametrykket som særlig barn og unge utsettes for, men også gjennom strengere krav til kvalitet i produksjon av klær, og produsentansvarsordning som gjør at merker må ta ansvar for søppelet de skaper gjennom overproduksjon av klær.

- Ha en runde med shoppestopp. Det har ingen dødd av.
Shein hevder at de har 150 millioner brukere av appen på verdensbasis. Fjorårets omsetning skal være på svimlende 23 milliarder dollar. Til sammenligning omsatte Forever 21 for fire milliarder dollar samme år – bare to år etter at kleskjeden ble reddet fra konkurs.