Fast fashion

Vil selge deg disse klærne i butikk: – Krise!

De to erkerivalene går sammen i den mektigste fast-fashion-alliansen til nå.

FAST FASHION: Ekspertene kaller det et mareritt når de disse to fast fashion-gigantene nå slår hodene sammen. FOTO: NTB.
FAST FASHION: Ekspertene kaller det et mareritt når de disse to fast fashion-gigantene nå slår hodene sammen. FOTO: NTB. Vis mer
Publisert

Verdens største nettbutikk for mote, Shein, har måttet tåle massiv kritikk.

Men nå vil den kinesiske ultra fast fashion-giganten inn i fysiske butikker.

Ekspertene kaller det for et mareritt.

Det er krise for utviklingen av en mer ansvarlig klesindustri, sier Framtiden i våre hender-leder Anja Bakken Riise.

Riise kjenner godt til Shein. Den store, stygge ulven som har måttet stå i stormen og fått ramsalt kritikk for, vel – det meste.

Det ble nylig kjent at nettgiganten er under etterforskning for blant annet tvangsarbeid

Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Knut Neerland.
Anja Bakken Riise er leder i Framtiden i våre hender. FOTO: Knut Neerland. Vis mer

– Vi vet jo at Shein er en aktør som baserer seg på dårlige arbeidsforhold og lave lønninger, billige og syntetiske materialer samt høyt tempo og store volum på nettbasert salg for å kunne selge og sende klær for en veldig lav pris. De går med store overskudd årlig og har tatt store markedsandeler på kort tid. Å selge seg inn i billigbutikker som ligger nede, kan være neste steg i strategien for å ta over større markedsandeler, slår Riise fast overfor KK.

Det hun snakker om er potensielt svært dårlige nyheter for drømmen om en mer bærekraftig og mer ansvarlig klesbransje.

I BUTIKK: Shein har allerede testet pop-up-konseptet. FOTO: NTB.
I BUTIKK: Shein har allerede testet pop-up-konseptet. FOTO: NTB. Vis mer

Avtalen beskrives som den kanskje mektigste fast-fashion-alliansen til nå, nemlig et samarbeid mellom Shein og den amerikanske kleskjeden Forever 21.

Mens Forever 21 skal få selge klær, tilbehør og skjønnhetsprodukter hos Shein, får ultra fast-fashion-giganten til gjengjeld selge sine varer i Forever 21-butikkene.

Shein er nettbasert, men har i en periode eksperimentert med pop-up-butikker.

VERDENS STØRSTE: Den kinesiske nettbutikken skal være verdens største fast fashion-gigant. FOTO: NTB.
VERDENS STØRSTE: Den kinesiske nettbutikken skal være verdens største fast fashion-gigant. FOTO: NTB. Vis mer

Den mektige alliansen mellom de to moteaktørene er overraskende, skriver CBC, ettersom de jo faktisk er erkerivaler.

Men man skal holde sine fiender nærmere.

Tilfeldig er det selvsagt ikke. For avtalen kommer samtidig som Shein ser til USA.

– Å selge seg inn i billigbutikker som ligger nede, kan være neste steg i strategien for å ta over større markedsandeler, sier Riise.

INNGÅR AVTALE: Shein slår seg sammen med kleskjeden Forever 21. FOTO: NTB.
INNGÅR AVTALE: Shein slår seg sammen med kleskjeden Forever 21. FOTO: NTB. Vis mer

For med den nye modellen vil prisene mest sannsynlig kunne kuttes ytterligere. Det høres kanskje ut som gode nyheter, men det er det altså ikke. Både Shein og Forever 21 har fått massiv kritikk for dårlige arbeidsforhold – for å holde prisene nede.

– Når Shein nå skal selge gjennom butikker, kan det høres ut som samme modell som de store kjedene benytter seg av, ved å selge til underskudd for å presse ut konkurrentene, sier Riise til KK.

– Hva som er Sheins strategi vet vi ikke sikkert. Det vi imidlertid vet er at det allerede produseres for mye klær for hva som er i tråd med planetens tåleevne. Dette skaper et enormt avfallsproblem som vi eksporterer til det globale sør.

– Hvis dette betyr at Shein får stadig større markedsandeler og i enda større grad definerer standardene i bransjen, så vil det være krise for utviklingen av en mer ansvarlig klesindustri, sier Riise.

Eksperter CBC har snakket med mener de to moteaktørene prioriterer vekst fremfor bærekraft, og kaller samarbeidet for et «mareritt» i bærekraftsøyemed.

NÆR KONKURS: Den amerikanske kleskjeden ble reddet fra konkurs for bare et par år siden. FOTO: NTB.
NÆR KONKURS: Den amerikanske kleskjeden ble reddet fra konkurs for bare et par år siden. FOTO: NTB. Vis mer

Riise frykter samarbeidet mellom de to fast-fashion-gigantene fører til økt forbruk.

– Spesielt problematisk er det at Sheins klær ofte følger mikrotrender og derfor har kort relevans og levetid. Dette oppfordrer til et langt høyere forbruk. Klærne er ofte laget av syntetiske fibre som fort nupper og som avgir mikroplast i både produksjon, bruk, vask og når plagget er blitt avfall.

KRITIKK: Shein har fått kritikk for både overproduksjon og dårlige arbeidsforhold. FOTO: NTB.
KRITIKK: Shein har fått kritikk for både overproduksjon og dårlige arbeidsforhold. FOTO: NTB. Vis mer

– Hva kan vi som forbrukere gjøre?

Det er begrenset hva vi kan gjøre, utover å prøve å stå imot det kontinuerlige presset og ikke la oss lokke av billige klær som Shein og andre slenger etter oss gjennom heftig markedsføring. Derfor trenger vi trenger sterkere regulering, både for å dempe reklametrykket som særlig barn og unge utsettes for, men også gjennom strengere krav til kvalitet i produksjon av klær, og produsentansvarsordning som gjør at merker må ta ansvar for søppelet de skaper gjennom overproduksjon av klær.

Shein hevder at de har 150 millioner brukere av appen på verdensbasis. Fjorårets omsetning skal være på svimlende 23 milliarder dollar. Til sammenligning omsatte Forever 21 for fire milliarder dollar samme år – bare to år etter at kleskjeden ble reddet fra konkurs.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer