
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
– Dette vil lette livssituasjonen for svært mange svindelofre i Norge. Med denne dommen stadfester Høyesterett at banken ikke kan lempe ansvaret over på forbruker når de utsettes for kynisk og profesjonell svindel, sier juridisk direktør i Forbrukerrådet, Tone Molvær Berset.
Vi.no har tidligere skrevet om saken, etter at kvinnen vant i lagmannsretten i desember i fjor:
70-åringen ble utsatt for såkalt «Olga-svindel», hvor svindlerne sikter seg inn på typiske «eldre kvinnenavn» – som Olga, Kari og Gerd – for å svindle dem til å gi fra seg sikkerhetsopplysninger og BankID. Deretter tapper svindlerne kontoer for penger.
– I dette tilfellet utga svindlerne seg for å være ansatte i kvinnens bank. Hun har handlet i den tro at hun snakket med banken sin da hun ga fra seg sikkerhetsopplysninger, men endte altså opp med å bli frastjålet 140 000 kroner, sier Berset.
Kvinnen tapte da saken først ble behandlet i tingretten, vant i lagmannsretten, men banken anket til Høyesterett – som har bestemt at kvinnen får medhold – og banken må betale.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger