Bekymret for økonomien? - For guds skyld, ikke vent! Dette kan bli stygt!

- Vi merker at det er i ferd med å bli tøffere økonomiske tider. Vi får daglige henvendelser fra folk som trenger råd og veiledning.

ETTERLYSER HANDLING: Stiftelsen Rettferd, som også har tjenesten Hjelp med Nav og Hjelp med gjeld, får daglig henvendelser fra folk med økonomiske- og gjelds-problemer. Kommunene, som oftest Nav, plikter å ha gratis økonomi- og gjeldsrådgivning - men generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd frykter ventetider og lav kapasitet hos de offentlige hjelpeordningene. Han etterlyser handling fra myndighetene, i form av tiltak som kan hjelpe nå. Foto: Stiftelsen Rettferd
ETTERLYSER HANDLING: Stiftelsen Rettferd, som også har tjenesten Hjelp med Nav og Hjelp med gjeld, får daglig henvendelser fra folk med økonomiske- og gjelds-problemer. Kommunene, som oftest Nav, plikter å ha gratis økonomi- og gjeldsrådgivning - men generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd frykter ventetider og lav kapasitet hos de offentlige hjelpeordningene. Han etterlyser handling fra myndighetene, i form av tiltak som kan hjelpe nå. Foto: Stiftelsen Rettferd Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Bekymringen kommer fra generalsekretær Tor Bernhard Slaathaug i Stiftelsen Rettferd, som også tilbyr tjenesten Hjelp med Nav.

Han forteller om daglige henvendelser fra folk som har problemer med økonomien og som søker hjelp med økonomi- og gjeldsspørsmål - og nå opplever de at også Navs egne gjeldsrådgivere henviser til dem for hjelp.

Kommunene er lovpålagt å ha et gratis tilbud om økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving til sine innbyggere - som ofte er lagt til det lokale Nav-kontoret.

- Vi går inn i en alvorstung tid. Det er varslet tidenes strammeste statsbudsjett. Kredittinstitusjoner etterspør flere rådgivere på gjeld og det er jo interessant at Nav sender brukere på oss - som antyder at det offentlige må lene seg mot frivillige tjenester i ei tid som kommer til å bli blytung for mange. Det kan ikke bli klarere tegn; dette kommer til å bli en tøff tid for mange, sier Slaathaug.

Her kan du lese mer om hva Nav plikter å hjelpe deg med når det kommer til økonomi- og gjeldsspørsmål.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.