Bank

Derfor bør mange vurdere disposisjonsfullmakt

For å unngå problemer den dagen du eller dine nære trenger hjelp til banktjenester og betalinger, er disposisjonsfullmakt i banken en lur ting å ha på plass - og helst før du får bruk for det.

FULLMAKT TIL Å BETALE REGNINGER: - Disposisjonsfullmakt kan være nyttig for ellers friske og oppegående mennesker som likevel kan ha utfordringer med bruk av egen nettbank, sier Per-Ole Hegdahl, advokat i Danske Bank. Bankfullmakten kan også være nyttig for andre grupper - som du kan lese i denne artikkelen. Foto: Danske Bank/Sturlason
FULLMAKT TIL Å BETALE REGNINGER: - Disposisjonsfullmakt kan være nyttig for ellers friske og oppegående mennesker som likevel kan ha utfordringer med bruk av egen nettbank, sier Per-Ole Hegdahl, advokat i Danske Bank. Bankfullmakten kan også være nyttig for andre grupper - som du kan lese i denne artikkelen. Foto: Danske Bank/Sturlason Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Du har kanskje hørt om fremtidsfullmakt og hvorfor det er viktig å ha det på plass, før du står i en situasjon der det er for seint? Men har du hørt om disposisjonsfullmakt?

Disposisjonsfullmakt er en tjeneste i banken, der du kan gi en du stoler på tilgang til kontoene dine, slik at de kan gjøre betalinger for deg. Med en slik fullmakt, kan hjelperen din få tilgang til din konto for å hjelpe deg med å betale regninger - ved å logge seg på med sin egen BankID.

Det er ikke uvanlig å låne bort BankID for å få hjelp til banktjenester. Ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet svarer nesten halvparten av oss at de hjelper sine pårørende med å logge inn i nettbanken og betale regninger eller overføre penger.

Å låne bort BankID til andre er ulovlig - men det er det mange som ikke vet. Løsningen på det kan være en disposisjonsfullmakt.

Med den nye bransjenormen for finansiell inkludering som kom i november i 2022, forplikter bankene seg til å tilby en rekke ulike tjenester til sine ikke-digitale kunder, blant annet må de tilby måter for å få kontoinformasjon, betale regninger og overføre penger uten hjelp av digitale løsninger.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.