60 + er den mest attraktive målgruppen:

Du er en drømmekunde

Generasjonen med sølvhår er markedsførernes nye gullmine.

Slik ser markedsførernes nye drømmekunder ut: Med sølvgrått hår og lyst til å få mest mulig ut av livet. Penger i banken har de ofte og. Foto: Scanpix/Shutterstock
Slik ser markedsførernes nye drømmekunder ut: Med sølvgrått hår og lyst til å få mest mulig ut av livet. Penger i banken har de ofte og. Foto: Scanpix/Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Vi.no er både en nettavis og en Facebookside for alle som er 50+ Er du en av oss? Følg oss her, og tips oss gjerne!

(Vi.no): - De har flotte ansikter, er stolte av sine livsrynker og har gjerne langt, grått hår. De trener og lever sunt. De er rett og slett forbilder for sine jevngamle som har lyst til å se bra ut, sier Gunn-Helen Øye (65).

Hun er sosialantropolog, og har blant annet en mastergrad fra Italia med tema luxury management.

Gruppen hun snakker om kalles internasjonalt for Silver Generation. Begrepet brukes først og fremst innen markedsføring, salg og økonomi om den voksende gruppen med spreke kunder over 60 år.

Finanstidsskriftet Forbes har omtalt Silver Generation som en gruppe som ikke må overses. Mens markedsførere de siste årene i stor grad har satset på en langt yngre gruppe, de såkalte millennials som var barn og ungdom rundt årtusenskiftet, er det den kjøpesterke og selvbevisste 60-åringen som vet å ta for seg av livets goder som er i vinden nå.

Og mens voksne menn med gråstenk i tinningen lenge er blitt sett på som flotte, er det kvinnene som trekkes fram som gode representanter for Silver Generation: De skal gjerne ha sølvgrå manke og livslinjer i ansiktet, og de fronter alt fra reklamekampanjer for skjønnhetsprodukter til magasinforsider og catwalks.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.