
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Kirkelig, humanistisk, akademisk eller holistisk: Uansett hvilken konfirmasjon ungdommen velger, snakkes det mye om gaver og hvor mye penger konfirmanten fikk.
Det er forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB som deler opplevelsen om høytlesning av gavelisten:
- Jeg har selv vært i konfirmasjoner der navn og beløp blir lest opp høyt foran gjestene. Det er ikke noe hyggelig å føle på at du gir mindre enn andre, sier Sandmæl til Vi.no.
- Synes pengebruken stadig blir mer «frisk»
Å føle på gavepress og forventninger rundt størrelse på konfirmasjonsgaver, er det veldig mange som gjør.
Øystein Schmidt, pressesjef i Danske Bank Norge, sier til Vi.no at deres mange undersøkelser om nordmenns pengebruk knyttet til ulike merkedager, forteller om forventninger og gavepress.
- Generelt sett viser så å si samtlige av disse undersøkelsene den samme trenden: Nemlig at Ola og Kari føler på forventningene som kommer ved disse dagene og at man syns pengebruken stadig blir mer frisk. Man ser det når det gjelder 17. mai, man ser det ved bryllup og man ser det absolutt også når det gjelder konfirmasjon, sier Schmidt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger