- Mange eksempler på økonomiske tragedier

Nettverk av organisert kriminalitet lurer nordmenn for om lag 300 millioner årlig. For en del av de rammede blir svindelen en økonomisk og følelsesmessig tragedie.

UTSATT FOR SVINDEL? Svindlerne bruker utspekulerte metoder for å lure ofrene sine, som i verste fall havner i vanskelige økonomiske og følelsesmessige situasjoner om de går fem på. Her gir svindelekspertene Roy Johnsen og Ida Edholm sine beste råd mot å bli lurt. Foto: Britt K. Andersen
UTSATT FOR SVINDEL? Svindlerne bruker utspekulerte metoder for å lure ofrene sine, som i verste fall havner i vanskelige økonomiske og følelsesmessige situasjoner om de går fem på. Her gir svindelekspertene Roy Johnsen og Ida Edholm sine beste råd mot å bli lurt. Foto: Britt K. Andersen Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Spesielt to svindelformer rammer nordmenn, og kan føre til store økonomiske tap for den enkelte, ifølge Ida Edholm og Roy Johnsen. Svindelekspertene mener den mest effektive måtene å bekjempe at folk blir rundlurt på nettet, er å spre informasjon og bevisstgjøring av hvordan svindlerne manipulerer ofrene sine.

Ingen nøyaktig oversikt over hvor mange som blir lurt

- Folk blir daglig lurt på nettet. De kriminelle nettverkene er ofte organisert på et høyt nivå, og det er særlig to former for svindel som skiller seg ut: Investeringer i selskaper som ikke finnes, der ofrene gjerne er menn 50 +. Dernest følger alle former for kjærlighetssvindel, der man betaler større summer til personer man håper å møte og hjelpe. I sistnevnte er det kvinner 65+ som er de mest utsatte, forteller Roy Johnsen, og legger til at det per i dag ikke finnes noen nøyaktig oversikt over hvor mange personer som er blitt rundlurt på nettet.

- Det skyldes at mange ikke rapporterer at de har blitt svindlet, enten fordi de føler seg dumme og skamfulle, eller rett og slett fordi de anser pengene for tapt når de først har blitt lurt. I Nordea har vi i 10 år hatt en egen enhet som utelukkende jobber med å avsløre svindel og økonomisk kriminalitet på nettet, og vi bruker masse ressurser på det. I tilfeller hvor vi får mistanke om at kunder er offer for nettsvindel, tar vi kontakt med kundene og informerer om at de høyst sannsynlig er i ferd med å bli utsatt for det og kan avverge transaksjoner, forklarer han.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.