
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Nav la nylig fram sin årsrapport for 2021, der de evaluerer året som gikk og blant annet ser på hva som kan være utfordringer videre.
Dette innebærer et risikokart, hvor man påpeker usikkerhet rundt blant annet saksbehandlingstid ved sykepenger og behandling av AAP-vedtak. I alt tre punkter er markert i rødt med størst risiko, der risikoen knyttet til AAP lyder som følger:
«Risiko for mangelfull oppfølging og for sent fattede vedtak for brukere på AAP».
Men hva betyr dette i praksis?
Det kan bli opphold i AAP-utbetalinger
Vi.no har spurt Jan Erik Grundtjernlien, avdelingsdirektør i Nav, om hva dette innebærer for den enkelte brukeren dette omfatter.
- For den enkelte brukeren kan dette innebære at det kan ta noe tid før de får vurdert om de har videre rett til AAP. Nav-kontorene har spesiell oppmerksomhet på disse brukerne for å sikre at veien videre er avklart før vedtaket går ut. For få avklart veien videre kan man for eksempel delta i arbeidsmarkedstiltak og/eller i annen arbeidsrettet aktivitet, sier Grundtjernlien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger