
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Sju år etter at offentlige tjenester åpnet for innlogging med BankID på mobil, er det snart slutt. BankID på mobil blir historie og skal erstattes med BankID app.
Når det er slutt for BankID på mobil, må du bruke app eller kodebrikke dersom du skal logge inn på for eksempel Helsenorge for å finne resepter eller koronapass, ved innlogging på Nav for tilgang på Ditt nav - og ved innlogging i banken eller andre tjenester.
De aller fleste bankene støtter bruk av BankID-appen utviklet av BankID - som er i samme selskap som Vipps og BankAxept. Noen få banker har imidlertid en egen ID-app, og da er det den du må bruke, i alle fall inntil videre.
Når slutter BankID på mobil å virke?
Bankene har varslet om utfasingen av BankID på mobil en stund. Og den nye innloggingen med BankID app er allerede tilgjengelig for bruk.
Det er imidlertid ikke satt en konkret sluttdato for BankID på mobil - og for de fleste bankkunder vil BankID på mobil fortsette å fungere en stund, forteller Kristin Estil Jacobsen, kommunikasjonsrådgiver i BankID BankAxept.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger