
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
I alt 28 457 personer søkte om uføretrygd i løpet av 2020, viser Navs årsrapport. Av disse var det flere tusen som klagde på vedtaket de først fikk fra Nav - og fikk dette omgjort.
Her kan du lese mer om hvordan man klager og hva årsaken vanligvis er til at uførevedtak blir omgjort.
Omgjøring av 15,3 prosent av vedtakene
Mener man at noe er feil i vedtaket fra Nav, klager man i første omgang direkte til Nav. Totalt mottok Nav 5031 klager på uføretrygd i 2020.
- Nav Arbeid og ytelser hadde i 2020 isolert sett en omgjøringsprosent på 15,3 prosent, forteller Navs pressevakt Sigrid Anna til Vi.no.
Klager som ikke får medhold sendes videre til Nav Klageinstans.
- Nav Klageinstans hadde en omgjøringsprosent på 16,5 prosent. Dette er andelen brukere som klaget til Nav, som ikke fikk omgjort sin sak av Nav Arbeid og ytelser, men som deretter fikk en omgjøring etter at klageinstansen hadde gjort en ny vurdering, forteller Anna.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger