
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
En ny norm som trer i kraft 1. november, stiller nye krav til hva bankene må tilby av tjenester for ikke-digitale kunder.
Normen er utarbeidet av Finans Norge og gjelder alle de drøyt 130 bankene som er tilknyttet finansforbundet.
Normen uttaler et minstekrav om hva slags tjenester som banken må tilby - og retter seg mot ikke-digitale kunder og deres pårørende.
Men som fagsjef i Finans Norge, Hilde E. Johansen, understreker når hun forrige uke presenterte den nye normen for finansbransjen:
- Dette er minstekrav, men det er fullt mulig å tilby bedre tjenester utover minstekravene i bransjenormen.
Du kan lese mer om hva bankene nå forplikter seg til å tilby av ikke-digitale tjenester i artikkelen.
Men direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet uttaler på lanseringen:
- Vi hadde større forventninger. Vi opplever at normen er for kort, for tynn og for lite forpliktende.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger