
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
I løpet av nesten to år i drift har den uavhengige tjenesten «Hjelp med Nav» hjulpet 1600 enkeltpersoner med rådgivningstjenester i Nav-saker.
Stiftelsen Rettferd, som har drevet tjenesten, mener de har bevist at det er behov for en uavhengig, gratis og kvalifisert rådgivningstjeneste opp mot Nav-systemet.
- «Hjelp med Nav» har siden oppstarten i mai 2020 vært en suksess. Det var et kjempebehov da vi startet opp - og det var stort trykk på tjenesten fra dag én, forteller Tor Bernhard Slaathaug, generalsekretær i Stiftelsen Rettferd - som står bak tjenesten «Hjelp med Nav».
Men nå er det foreløpig slutt:
Støre-regjeringen har ikke gitt tjenesten videre tilskudd til drift - og de får heller ikke lov til å bruke sitt øvrige driftstilskudd på rådgivning om Nav.
- Får ikke lov til å bruke midler på «Hjelp med Nav»
- Vi har fått skriftlig beskjed i tildelingsbrevet for stiftelsens ordinære driftstilskudd at vi ikke får lov til å bruke driftstilskuddet på «Hjelp med Nav» - fordi Hjelp med Nav er et prosjekt. Dette til tross for at vi i vår søknad om driftsstøtte for 2022 tydeliggjorde at vi ønsket å gjøre «Hjelp med Nav» til en permanent tjeneste, sier Slaathaug.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger