
Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen
Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.
Det stilles strenge krav til bankene når de skal låne ut penger. Banken plikter blant annet til å samle inn informasjon om annen gjeld som kunden har og å vurdere inntekt og andre utgifter for å få et bilde av betalingsevnen. Kunden skal ikke få innvilget lån som han ikke kan betjene.
Dette gjør at det kan være vanskelig for mange med lave inntekter å få innvilget lån. Det kan for eksempel være vanskelig å få kjøpt seg en egen bolig med kun Nav-ytelser som uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger i lønningsposen - selv om det finnes løsninger også for dem.
Men noen ganger kan det synes som om det er altfor enkelt å få lån - som kan resultere i betalingsproblemer og forverret økonomi.
Det er flere som har klaget inn banker til Finansklagenemnda med påstand om at banken har opptrådt uforsvarlig når de har lånt dem penger. Som for eksempel klageren i denne saken vi nå skal fortelle om:
Hun var uføretrygdet, psykisk syk og hadde en boliggjeld på drøye 2,6 millioner kroner da banken innvilget henne et ytterligere lån på 90 000 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger