Irriterende taxikunder

Åtte uvaner taxisjåførene ønsker at vi sluttet med

Oi! Det skal vi hvert fall ikke gjøre mer!

SKAL VI SE: Du tar Vipps, sier du? FOTO: NTB
SKAL VI SE: Du tar Vipps, sier du? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Alle tar vi taxi fra tid til annen, enten hjem fra julebordet, til flyplassen, til legen eller i jobbsammenheng. Spesielt i julebordssesongen ruller drosjene tett gjennom vintergatene, og det er garantert mangt og meget en taxisjåfør har både sett og hørt fra baksetet en sen nattetime.

Drosjenæringen har ved ujevne mellomrom måttet tåle kritikk, enten for kvaliteten på turene, for høye priser og for lav terskel på hvem som får være taxisjåfør.

Da undertegnede gikk på videregående lærte vi om drosjåførene i London på 80-tallet, og de krevende testene de måtte gjennom for å kjenne absolutt alle Londons gater. Også her hjemme må sjåfører ofte gjennom en kjentmannsprøve for å bevise kunnskap om adresser og steder i løyvedistriktet, slik at kunden sikres den rimeligste ruten.

I 2020 bortfalt kravet om prøven for Oslo- og Akershusdelen av Viken, noe som selvsagt kan skape en viss usikkerhet på om man faktisk får den rimeligste ruten.

HØYRE ELLER VENSTRE? – Bare ta den korteste ruten, du. FOTO: NTB
HØYRE ELLER VENSTRE? – Bare ta den korteste ruten, du. FOTO: NTB Vis mer

Men visste du at drosjesjåfører også har en mening om oss passasjerer? Søker man på cab etiquette for passengers på nettet kommer det opp mange områder der vi passasjerer absolutt kan skjerpe oss, i utlandet som her hjemme.

Vi tok kontakt med Oslo Taxi for å høre hva deres sjåfører tenker om oss passasjerer.

– Heldigvis er de aller fleste kundene våre veldig gode passasjerer. Men av og til opplever våre sjåfører ting som kundene kan bli flinkere til å huske på, skriver kommunikasjonsrådgiver Morten Knudsen ved Oslo Taxi i en e-post.

Etter å ha tatt en rundspørring blant et knippe sjåfører, midt i den mest hektiske julestria, kommer Knudsen tilbake med følgende punkter der vi passasjerer har forbedringspotensial:

Kunden glemmer igjen ting

Det er ikke bare mobiltelefon og lommebok folk glemmer igjen i taxien. Ifølge Knudsen kan også store koffert og handleposer bli stående igjen.

– Vi har også opplevd at kunder har glemt igjen skoene sine. Det er alltid lurt å se seg om et par ganger før man forlater taxien, sier Knudsen.

Kunden sovner

Det er ikke alltid like lett å vekke noen etter en fuktig kveld på byen. Det vet alle som har prøvd.

Ifølge Knudsen hender det iblant at kunden sovner før han eller hun rekker å få oppgitt adressen de skal til. Det er ikke vanskelig å se for seg merarbeidet dette gir sjåføren.

Kunden har glemt kortet

Ifølge Knudsen skjer det av og til at kundene har glemt bankkortet, eller rett og slett ikke har penger på seg. Han opplyser at dette som regel går fint, da selskapet tar Vipps.

– Men det er alltids greit å sjekke at man har penger eller mobil før man setter seg inn i bilen.

TAXI!: OK. Let's go, girls! Eh ... har du penger, forresten? FOTO: NTB
TAXI!: OK. Let's go, girls! Eh ... har du penger, forresten? FOTO: NTB Vis mer

Kunder informerer ikke om tilleggstjenester

Knudsen forteller at kunder som skal ha med mye bagasje, som for eksempel sykkel, ski, hund og barnevogn, av og til glemmer å informere om dette på forhånd. Det gjør at kunden kanskje ikke får riktig bil, og at sjåføren dermed kan ha kjørt bomtur.

Kunden kaster opp i taxien

Spesielt i julebordssesongen hender det at kunder blir dårlige og kaster opp i bilen.

Ifølge Knudsen skjer det heldigvis ikke særlig ofte da deres sjåfører som regel er føre var, og setter ned temperaturen i bilen eller åpner vinduet slik at uhellet forhindres. På spørsmål om hvor mye det eventuelt koster kunden om uhellet er ute, svarer Knudsen at beløpets størrelse kan være situasjonsbetinget, og kan maksimalt settes til:

• Taxi 1–8 passasjerer kr 1000,-

• Maxitaxi 9–16 passasjerer kr 1500,-

Han presiserer at gebyret kun gjelder uhell som skyldes alkohol og/eller rusmidler. Det gjelder altså ikke ved kjøring av passasjerer som er/blir syke av andre årsaker og kjøring underlagt egne avtaler. Det gjelder heller ikke ved kjøring av barn, funksjonshemmede og gravide.

Kunden spiser og drikker i bilen

Ser vi til utlandet finner vi flere ting som kan være kilde til irritasjon for sjåfører. Selskapet Best Rides.com skriver at matsøl er en uting. Ser man det fra sjåførens synsvinkel, er det kjedelig å bruke kjøretid på å vaske bilen, og at passasjerene som kommer etter må sitte i kebablukt og manøvrere seg unna dressing på setet.

Kunden prate hull i hodet på sjåføren

Høflige samtaler er bare hyggelig, men å vrenge sjelen med detaljer fra privatlivet kan bli ubehagelig for sjåføren, samt ta bort oppmerksomheten fra kjøringen. I tillegg bør man være forsiktig med å gi fremmede for mye informasjon om seg selv, skriver Best Rides.com

Kunden somler

Om du har forhåndsbestilt bil, ikke kom for sent, skriver det samme nettstedet. Kanskje har sjåføren andre kunder etter deg, og forsinkelsen forskyver arbeidsdagen, og gjør at andre kanskje kommer for sent til sine avtaler.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer