BAGASJE BORTE: Det er kjedelig når bagasjen blir borte å ferie, men du kan faktisk få erstatning. Dette må du gjøre!  Foto: NTB scanpix
BAGASJE BORTE: Det er kjedelig når bagasjen blir borte å ferie, men du kan faktisk få erstatning. Dette må du gjøre! Foto: NTB scanpix Vis mer

Mistet Bagasje

Er bagasjen blitt borte? Dette har du krav på

Se hva du må gjøre om kofferten ikke kommer fram til reisemålet - og hva du faktisk har krav på.

Det er enhvers mareritt: Å stå ved bagasjebåndet og vente og vente, og tilslutt innse at kofferten ikke kommer.

Hva gjør du da? Har du krav på erstatning? Kan du gå bananas i klesbutikken på forsikringsselskapets regning?

- Vi reiser som aldri før, og vi liker å ha med oss bagasje. Flere reiser bare med håndbagasje, men mange sjekker inn bagasje, spesielt hvis man skal være borte lenge, eller reiser med familien. Det er utrolig kjedelig hvis ikke bagasjen kommer fram, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Unngå forveksling

Men er det sikkert at bagasjen ble borte på veien? Kan det hende noen har tatt feil koffert fra bagasjebåndet?

- Ja, det skjer. De fleste av oss har sorte kofferter, dermed er det lett at noen tar feil. Derfor bør du se på kofferten med friskt blikk, og merke den godt så du kjenner den igjen, og raskt ser at det er din bagasje på båndet, sier Vennesland.

Det er også lurt å ha en merkelapp med ditt navn og kontaktinfo på, dersom noen likevel tar feil koffert. Legg en lapp med kontaktinfo inni bagasjen også, for en merkelapp kan falle av.

LES OGSÅ: Dette bør du ha i reiseapoteket

Pass på bagasjetagen

Når du sjekker inn bagasje, får du en bagasjetag med en strekkode.

- Denne skal du ta godt vare på, for den beviser at du har sjekket inn bagasje og hvilken som er din, sier Vennesland.

Dersom kofferten ikke dukker opp på rullebåndet, skal du rapportere det til flyselskapet, eller selskapet som håndterer bagasjen for dem på flyplassen.

- Du får da det vi kaller en Property Irregularity Report med et referansenummer. Når vi finner bagasjen din, kontakter vi deg for å få den levert, sier Astrid Mannion-Gibson, pressekontakt i Norwegian.

- Ofte kommer kofferten til rette ganske raskt, men være nøye med å oppgi riktig adresse for hvor du befinner deg under ferieoppholdet, sier Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.

Flyselskapet har plikt til å levere bagasjen der du er.

LES OGSÅ: Har du husket å sjekke utløpsdatoen til passet ditt? 

Erstatningsrett etter fire timer

Dersom bagasjen er forsinket i mer enn fire timer, har du rett til erstatning fra flyselskapet for det du må kjøpe av toalettartikler og klær. (Psst: Trodde du veggdyr bare fantes på skitne hoteller? Vel ...)

ERSTATNING: Dersom bagasjen er forsinket i mer enn fire timer, har du rett til erstatning fra flyselskapet for det du må kjøpe av toalettartikler og klær.  Foto: NTB scanpix
ERSTATNING: Dersom bagasjen er forsinket i mer enn fire timer, har du rett til erstatning fra flyselskapet for det du må kjøpe av toalettartikler og klær. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Du kan få tilbakebetalt kostnader til kjøp av nødvendige ting du hadde i den innsjekkede bagasjen fra flyselskapet innenfor rimelighetens grenser. Men siden vårt ansvar er begrenset, kan det lønne seg å sjekke hva reiseforsikringen dekker først, sier Mannion-Gibson i Norwegian.

- Det er utrolig kjedelig å komme fram uten tøy og toalettsaker, så du kan gå og kjøpe det nødvendige. En reiseforsikring dekker opptil 4000 kroner per person, og for en familie dekker den opptil 20 000, sier Vennesland.

- Husk å spare på alle kvitteringer på det du kjøper, sier hun.

Har du ikke reiseforsikring? Det er veldig dumt, ikke bare med tanke på bagasjekrøll, men også med tanke på sykdom på reisen. Det tryggeste er å skaffe seg det før du drar.

LES OGSÅ: Vær obs på fare for blodpropp når du flyr 

Ikke greit å shoppe ukritisk

At du kan få erstatning på nødvendige artikler på inntil 4000 kroner fra forsikringsselskapet betyr ikke at du kan gå bananas og handle i vei. (Psst: Kredittkort kan beskytte deg mot uheldige hendelser på ferie!)

- Erstatningen gjelder bare helt nødvendige ting, sier Vennesland.

- Så å kjøpe en veske til 2000 kroner fordi den andre ligger i kofferten som er borte er ikke greit?

- Nei, vi ser på kvitteringene hva som er kjøpt, og gir avslag på erstatning dersom kjøpene ikke anses som nødvendige.

LES OGSÅ: Derfor blir du lett syk av flyreisen

Skadet koffert?

En solid koffert koster ganske mye penger. Dermed er det veldig kjipt hvis den blir ødelagt på reisen. Dersom den blir skadet under transporten, skal du melde fra til flyselskapet om dette straks.

Flyselskapet har ansvaret for bagasjen fra du sjekker den inn, til du plukker den med deg fra bagasjebåndet (eller den eventuelt kommer på døren din, dersom den ble borte på veien).

Dersom den er ødelagt, har du krav på at erstatning eller at reparasjonen dekkes.

LES OGSÅ: Har du ingen å reise på ferie med? - Det er jo synd å gå glipp av en reiseopplevelse bare fordi ingen vil eller kan bli med

Dette bør du pakke i håndbagasjen

Det er andre ting enn klær og toalettartikler det er dumt å ikke ha tilgang til om innsjekket bagasje blir borte.

Her er Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikrings tips til hva du må pakke i håndbagasjen:

  • Pass, penger og reisedokumenter – det sier seg selv.
  • Faste medisiner - det kan være helseskadelig for deg å ikke gjøre det.
  • Bilnøkler og husnøkler – kjipt å komme hjem fra ferie og ikke kunne hente bilen og låse deg inn hjemme.
  • Verdisaker – dyre smykker og klokker, for eksempel.
  • Elektronisk utstyr – nettbrettet, lesebrettet, kameraet, mobilen. Ellers kan det være lurt å pakke med et klesskift, eller i hvert fall rent undertøy.


LES OGSÅ: Derfor bør du alltid betale i lokal valuta når du er i utlandet

Viktig å vite ved bagasjekrøll:

  • Det er bare ved utreise du har krav på erstatning dersom bagasjen ikke dukker opp.
  • Du må melde fra til flyselskapet at bagasjen er borte, og fylle ut en såkalt Property Irregularity Report (PIR).
  • Du har ikke krav på erstatning for det du kjøper før bagasjen er mer enn fire timer forsinket.
  • Det er kun nødvendige artikler som dekkes av erstatningen.
  • Skal du be om erstatning fra flyselskapet, må det gjøres innen 21 dager.
  • Har ikke bagasjen kommet til rette etter 21 dager, regnes den som tapt, og du kan kreve større erstatning.

LES OGSÅ: Er passet gått ut på dato? - Enkelte kan få seg en overraskelse