<strong>ULYKKESBRO:</strong> Den spanske stjernearkitekten bak broen Ponte della Costituzione er dømt til å betale erstatning til byen Venezia. FOTO: NTB Scanpix
ULYKKESBRO: Den spanske stjernearkitekten bak broen Ponte della Costituzione er dømt til å betale erstatning til byen Venezia. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Her falt ti personer på tre uker

Det som skulle bli en stolthet og et praktbygg for turistbyen Venezia, endte i beinbrudd og skader for turistene.

Publisert

Allerede tre uker etter at broen Ponte della Costituzione åpnet i Venezia, var katastrofen et faktum. Ikke bare hadde broen sprengt budsjettet på 70 millioner kroner og endt opp med å koste 118 millioner.

I tillegg hadde den spanske stjernearkitekten Santiago Calatrava brukt mye lenger tid enn planlagt. Forventningene var derfor store da broen endelig skulle åpnes, den 11. september 2008.

<strong>STILLE FØR STORMEN:</strong> Spenningen var stor i Venezia da den nye broen over Grand Canal var påbegynt i 2007. FOTO: NTB Scanpix
STILLE FØR STORMEN: Spenningen var stor i Venezia da den nye broen over Grand Canal var påbegynt i 2007. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ponte della Costituzione var den fjerde broen oppført over Grand Canal, og den første bygd på 70 år i den historiske byen. Folk var derfor spente. Hvordan ville en moderne bro passe inn i verdensarvbyen, som hvert å har 30 millioner besøkende som kommer for å se nettopp det gamle?

Vel, det skulle vise seg at det estetiske skulle bli det minste problemet med det nye broen.

Trinn for trinn?

For tar man en titt på broens utforming og materialvalg kan man lure på hvordan det i det hele tatt er mulig å komme på en sånn idé. Og ikke minst, hvorfor ingen stanset broen før den forlot skissestadiet.

Dette er nemlig ikke en bro slik man kjenner dem, der gående, syklister, barnevogntrillere og eldre kan ta seg fra den ene siden til den andre. Broen har nemlig trappetrinn - både opp og ned. Og med unntak av en smal sti på toppen, mangler broen vei der man kan trille for eksempel rullestol.

<strong>BAMBINO PÅ ISEN:</strong> Om man legger turen over Ponte della Costituzione må man passe på hvor man setter føttene. FOTO: NTB Scanpix
BAMBINO PÅ ISEN: Om man legger turen over Ponte della Costituzione må man passe på hvor man setter føttene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Selve trinnene er lange og slake, nærmest som utkikkspunkter, og er i tillegg uregelmessige, så du må veksle mellom lange og korte steg, uten noe forvarsel hvor de respektive trinnstørrelsene dukker opp.

Men verst av alt er at trappen er laget av glass. Ikke bare glass, men av en type glass som er speilglatt allerede i tørr luft, og på grensen til livsfarlig i vått og fuktig vær – noe det er mye av i Venezia, gitt at byen er bygget på vannet.

Test på glatta

Og det skulle da heller ikke gå mer enn tre uker fra broen åpnet til ti personen hadde falt og skadet seg så stygt at de havnet på sykehus.

Da TV-programmet Engeneering Catastrophees på Science Channel testet broen med en maskin som skannet overflaten og ga en oversikt over hvor glatt broen egentlig er, var resultatet mildt sagt forstemmende.

<strong>BLOD I TRAPPA:</strong> Regn på glasstrappa - og glatte Ttrinn selv i tørt vær har resultert i tusenvis av søksmål fra folk som skal ha skadet seg. FOTO: NTB Scanpix
BLOD I TRAPPA: Regn på glasstrappa - og glatte Ttrinn selv i tørt vær har resultert i tusenvis av søksmål fra folk som skal ha skadet seg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Der grenseverdien 4 representerte et underlag som var risikabelt å gå på, landet Ponte della Costituzione i tørt vær på drøyt 4, altså hårfint over grensen til forsvarlig. Men i vått vær stanset måleapparatet på litt over 3, noe som ifølge Science Channel betyr at broen er som skøyteis å sette bena på.

Ifølge journalist Erla Zwingle, som ble intervjuet i programmet, viser rapporter at horder av mennesker har skadet seg på broen.

– Jeg har lest at hele 5000 mennesker har søkt om erstatning, sier Zwingle.

<strong>IØYNEFALLENDE:</strong> Arkitekten Santiago Calatravas praktbygg Oculus t-banestasjon på Manhattan. FOTO: NTB Scanpix
IØYNEFALLENDE: Arkitekten Santiago Calatravas praktbygg Oculus t-banestasjon på Manhattan. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Knutepunkt

Arkitekten er den verdenskjente Salvatore Calatrava, som blant annet har tegnet Oculus subway station ved World Trade Center i New York.

Videre er han mannen bak en rekke signalbygg, og har et godt renomme verden over.

<strong>STJERNEMØTE:</strong> Arkitekten Santiago Calatrava sammen med Sarah Jessica Parker og hans kone Robertina Calatrava under New York City Ballets gala i New York i 2010. FOTO: NTB Scanpix
STJERNEMØTE: Arkitekten Santiago Calatrava sammen med Sarah Jessica Parker og hans kone Robertina Calatrava under New York City Ballets gala i New York i 2010. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

– Ikke laget for å gå på!

Calatravas bro i Venezia binder sammen togstasjonen med Piazzale Roma, en buss og fergeterminal på andre siden av Grand Canal. Omtrent 15 000 mennesker krysser broen hver dag. Ved regn og frost er den eneste trygge sonen den korte betongstien på toppen av broen.

Et par gode sko, tenker du kanskje? Kan det være så farlig? Vel, de ti som i løpet av tre uker endte på sykehus så det neppe slik. De var på vei til jobb eller fritid, uforberedt på at byens nye praktbro skulle ende i beinbrudd, skulderbrudd og forstuede ankler.

– Det er ikke en bro laget for å gå på. Jeg vet ikke hvem broen for, sa Zwingle til Science Channel.

– Du skal ikke være nødt til å gå til jobb over broen om morgen og tenke: Jeg håper jeg klarer det. Dette skal ikke være en ekstremsport.

<strong>PÅ LØPENDE BÅND:</strong> Ifølge Science Channel skal så mye som 5000 mennesker ha søkt om erstatning etter fall på glassbroen over Grand Canal. FOTO: NTB Scanpix
PÅ LØPENDE BÅND: Ifølge Science Channel skal så mye som 5000 mennesker ha søkt om erstatning etter fall på glassbroen over Grand Canal. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

I tusen knas

Kommer man som turist med koffert på hjul, må man slepe bagasjen både opp og ned glasstrinnene, noe som raskt har gitt seg utslag i stor slitasje. Trinn som var ment å holde i 20 år måtte allerede etter fire år byttes ut, en reparasjon som kostet byen 360 000 kroner.

Men enda verre var at funksjonshemmedes behov var fullstendig oversett. For å imøtekomme kritikken, ble det besluttet å bygge en eggeformet glasskabin for rullestolbrukere, som gikk på skinner ved siden av broen.

På varme dager steg imidlertid temperaturen inni boblen opp mot 50 grader, og et amerikansk reisefølge opplevde å bli sittende fast inni boblen da den fikk motorstopp. Transportegget ble besluttet demontert i 2019, og arbeidet kostet drøyt 400 000 kroner.

– Utenfor min kontroll

Broen i Venezia er et skrekkeksempel på hvordan det kan gå når form prioriteres over funksjon. Nå har Venezia åpenbart sett sei lei på klagestormen. Høsten 2019 gikk Venezia til søksmål mot arkitekten Calatrava.

HERLIGT, HERLIGT ... : En spasertur over Ponte della Costituzione er en estetisk opplevelse, men kan dessverre også by på utfordringer. FOTO: NTBScanpix.
HERLIGT, HERLIGT ... : En spasertur over Ponte della Costituzione er en estetisk opplevelse, men kan dessverre også by på utfordringer. FOTO: NTBScanpix. Vis mer

Ifølge The Telegraph idømte en italiensk domstol arkitekten en bot på 650 000 kroner. Retten mente broen har store mangler i utformingen og at Calatrava er skyldig i forsømmelse av design og konstruksjon.

Ifølge NewYork Times får den verdensberømte arkitekten kritikk for ikke å ha tatt i betrakting «det alle skjønner», nemlig at Venezia har turister med tonnevis av bagasje.

Retten mente videre at tabbene er ekstra alvorlige, ettersom de er blitt begått av en «høyt anerkjent profesjonell som er verdensberømt, med en lang og velprøvd historikk av broer».

Ifølge The Telegraph skal arkitekten ikke ha svart på kritikken, men da broen åpnet for ti år siden, skal Calatrava ha møtt kritikken slik:

– Mitt arbeid begrenser seg til det estetiske. Jeg hadde ingen påvirkning på utbyggerne som oppførte broen. Mye har skjedd som er utenfor min kontroll.

Kilder: The Telegraph, NYTimes, CNN, Science Channel

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer