KLAR FOR NORGESFERIE: Med hjemmesnekret sykkel-campingvogn er Louise og Mario klar for å utforske Norge i sommer. FOTO: Privat
KLAR FOR NORGESFERIE: Med hjemmesnekret sykkel-campingvogn er Louise og Mario klar for å utforske Norge i sommer. FOTO: Privat Vis mer

Sykkelferie:

Louise og Mario snekret egen sykkel-campingvogn

Vognen er kun bygget av gjenbruksmaterialer og totalkostnaden ble bare 200 kroner.

Publisert

Louise Tellmo (34) og Mario Andrade (35) er hekta på sykkelferie og har vært på flere langturer sammen.

Det svenske paret, som er bosatt i Norge, har blant annet syklet helt ned til Wien på Eurovelo som er Europas egen «motorvei for sykler». Underveis overnattet de i telt på campinger og på rasteplasser.

Paret elsker også å utforske Skandinavia på to hjul og ønsket seg et alternativ til telt, da været som kjent ikke er like stabilt på disse kanter som lenger sør i Europa.

– Selv om teltet vårt har regnbeskyttelse kan det bli veldig slitsomt når det øser ned. Vi hadde derfor lyst på en slags trailer som vi kunne oppbevare sakene våre i og bare hoppe inn i ved regnvær. Det endte med at vi bestemte oss for å snekre en sykkel-campingvogn, sier Louise med et smil.

KUN GJENBRUK: Totalkostnaden for campingvognen ble knappe 200 kroner og paret brukte tre uker på å bygge den. FOTO: Privat
KUN GJENBRUK: Totalkostnaden for campingvognen ble knappe 200 kroner og paret brukte tre uker på å bygge den. FOTO: Privat Vis mer

Bygd av gjenbruksmaterialer

Inspirasjonen fant de i gjør-det-selv filmer på YouTube hvor mange har bygget vogner av metall, plast eller kryssfiner.

Men for å gjøre det så miljøvennlig og rimelig som mulig, bestemte Louise og Mario seg for å ta utgangspunkt i materialer de allerede hadde fra før.

– Stammen lagde vi av restmaterialer og to dekk fra en gammel sykkel. Så bygde vi veggene av tre bokhyller og et gammelt furubord som vi fikk gratis på Finn. Bokhyllene var perfekte til dette formålet fordi det var viktig at campingvognen ble så lett som mulig, og baksidene av hyllene var laget av et tynt furupanel som nesten ikke veide noe, forklarer Louise.

– For å gjøre vognen vanntett har vi brukt silikon og sprayet med en type lakk som gjør treet vannavstøtende. Vognen hektes til sykkelens setepinne med en trekkstang som er laget av et rør og et styreledd fra en gammel Saab, og som naboen vår hjalp oss med å sveise sammen.

Rommer soveplass og kjøkken

Sykkel-campingvognen er både praktisk og koselig innredet. Lengst bak har de bygget en liten kjøkkendel som de både har tilgang til når de er inni og utenfor vognen.

Fra utsiden åpnes kjøkkenet med en luke som felles ned og som fungerer som bord. Her kan de koke middag på en portabelt gasskomfyr.

SMARTE LØSNINGER: Paret har brukt syltetøyglass til oppbevaring av mat og som taklampe. FOTO: Privat
SMARTE LØSNINGER: Paret har brukt syltetøyglass til oppbevaring av mat og som taklampe. FOTO: Privat Vis mer

Taklampene er syltetøyglass med batterilamper oppi. Lokket er festet i taket slik at glasset kan skrus av og på. Paret brukte bare tre uker på å bygge vognen og takket være gjenbruksmaterialer ble totalkostnaden knappe 200 kroner.

Vognen har sengeplass til to personer, vel og merke dersom man ikke har noe imot å ligge litt tett. Innvendig er vognen nemlig bare 1,85 meter lang og 1,05 meter bred.

Men ifølge Louise er den ikke så klaustrofobisk å sove i som man kanskje skulle tro.

– Den er ganske høy, slik at vi kan sitte oppreist. I tillegg har vi et vindu på siden som kan åpnes og ett i taket som ikke kan åpnes. Det blir som en koselig hytte man hadde som barn, smiler hun.

REN IDYLL: Vognen rommer alt man trenger for en koselig sykkelferie. FOTO: Privat
REN IDYLL: Vognen rommer alt man trenger for en koselig sykkelferie. FOTO: Privat Vis mer

Fungerer best med elsykkel

Planen var opprinnelig å sykle til Värmland i sommer, men på grunn av koronapandemien vurderer paret nå Norgesferie i stedet. Utfordringen er at kuperte Norge ikke er helt optimalt for sykkelferie med en 60 kilo tung vogn på slep.

– Vi har tenkt å bygge om syklene våre til elsykler, da vil denne vognen nok fungere bedre i Norge. Det går an å trekke den med vanlige sykler også men da kan vi kanskje ikke sykle like langt, selv om vi bytter på å dra vognen.

– Når man sykler med en sånn tung sak i nedoverbakke er det også kjempeviktig å ha gode bremser. Trykket fra vognen gjør nemlig at man må bremse hele tiden, legger hun til.

– Kuleste jeg har sett

– Jeg har fulgt utviklingen av sykkelutstyr tett i over 30 år og denne vogna er bare det kuleste jeg har sett, sier Øyvind Wold hos Syklistenes Landsforening.

Tursykkel-entusiasten er imponert over hvordan Louise og Mario har klart å utnytte vognens to kvadratmeter.

– Dette er Reodor Felgens ånd; bruk det du har og vær kreativ. Denne kommer til å vekke mye oppmerksomhet, skape kontakt og kanskje lage en liten trend? Når en brukbar bobil starter på drøyt en halv million kroner, er det fint at det finnes noen rimeligere alternativer for folk som vil på tur og kan gjøre det ved å være tett på omgivelsene og naturen, sier han.

Wold tror vognen riktignok kan bli litt i tyngste laget, spesielt om man skal sykle i mange bakker.

– Selv med elsykkel kan det bli tungt og man må også være obs på vindfang i motvind. Men om man finner flate ruter, så kan dette virkelig bli opplevelsessykling i et behagelig tempo. Jeg ser for meg at denne vognen, sammen med en moderne kraftig elsykkel kan bli en super-kombo, sier han.

Se flere foto av Louise og Marios flotte sykkel-campingvogn:

Sett deg inn i lover og regler

Dersom du ønsker å bygge din egen sykkelvogn, er det ifølge Wold også noen juridiske aspekter du bør ta hensyn til.

I forskrift om bruk av kjøretøy står det blant annet at en «sykkel kan trekke en tilhenger som er beregnet til å trekkes av sykkel».

– Her vil det nok være noe rom for skjønn, men det gir likevel en god pekepinn hvis man først skal konstruere en sykkeltilhenger. Det er viktig å ha marginene på sin side og ikke bygge for stort og tungt, sier Wold.

– De fleste sykler vil også ha en vektgrense for personer og last på sykkelen. Ved bruk av fornuftig konstruert tilhenger vil mesteparten av denne vekten ligge på tilhengerens aksling. Men på samme tid vil høy vekt kunne påvirke bremsene på sykkelen mer enn de er beregnet for.

Bygge sykkel-campingvogn? Her er noen praktiske råd

Ta hensyn til at hengeren ikke fanger for mye mot- og sidevind. Hengeren må tåle en del vind fra siden uten å velte.

Ikke bygg for tungt, både med tanke på det juridiske men også fordi du skal komme deg opp bakkene. Tyngdepunktet bør være lavest mulig slik at tilhengeren ikke velter så lett. Husk at vekten bør være i balanse over akslingen til tilhengeren, slik at vekten verken presser bakhjulet på sykkelen for hardt ned, eller løfter det opp.

Hvordan tilhengeren skal monteres på sykkelen, vil påvirke svingradiusen. Tenk på at det bør være relativt enkelt å koble den fra sykkelen.

Husk at sykkeltilhengere gjerne kutter svingene. Sørg for at du holder tilstrekkelig avstand fra fortauskanter slik at hengeren ikke velter. Avpass farten etter forholdene og husk at bremselengden blir lengre med tung last.

Kilde: Syklistenes landsforening

Få campingvogner for sykler

Ifølge Louise og Mario er det slett ikke vanskelig å bygge sin egen sykkel-campingvogn, men dersom du ikke er like hendig finnes det dessverre ikke så veldig mange ferdige alternativer.

Campingvogn-produsenten Dethleffs lanserte riktignok for noen år siden en sykkelcampingvogn på hele 80 kilo.

Ifølge Dinside.no er campingvognen innredet med en nedfellbar sofa, som når den er utslått også fungerer som seng for to personer.

Her er også et foldebord som ikke er i veien når man sover, og en kjøkkenbenk med gasskoker og vaskevannsfat. Man kan også få montert et minikjøleskap på forespørsel.

«Alle» vil på sykkelferie

Etterspørselen etter denne typen vogner kan kanskje øke fremover, da det ifølge Øyvind Wold ikke er tvil om at interessen for sykkelferie har eksplodert i år.

– Vi får daglig henvendelser, både om ruter, kart, utstyr, sykkel-leie, fine overnattingssteder og annet. Det er åpenbart mange som skal sykle i Norge i sommer, sier han.

– Sportskjedene melder også om opptil en dobling av sykkelsalget under koronapandemien. En spesialist på elsykler opplyser om at salget deres økte med 66 prosent i perioden fra 13. mars og fram til sist uke, sammenlignet med samme periode i fjor. Selv om salget av elsykler har økt hvert år de siste årene, er denne økningen eksepsjonell.

Rutetips til deg som vil på sykkelferie

Planlegger du sykkelferie i sommer? På nettsidene til Syklistenes Landsforening finner du mange rutetips for sykkelferien og laste ned navigering til mobilen. Her er tre fine familievennlige turer:

Forneburunden: En svært lettsyklet og familievennlig runde i store, åpne grøntområder og parker, med flere fine rasteplasser.

Glommastiens østside: En unik og fredelig elvetur langs Glomma.

Andøya fra nord til sør: En av de mest attraktive og lettsyklede turene i Nord-Norge

Psst! Hold deg oppdatert på årets Norgesferie her! Vi har samlet guider og tips til steder, aktiviteter og ting du kan gjøre hjemme på ett sted. I tillegg inviterer vi hele Norge til å dele lokale steder fra vårt vakre land!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer