Camilla Grythe

Maler Camilla Grythe: - Jeg jobber ofte 12–15 timer i døgnet, og da helst om natten

For kunstneren, som ofte bruker seg selv som modell, har søvnrytmen alt å si. Da er det godt å bo alene i et stort hus.

LYS OG FARGER: For Camilla Grythe handler det i stor grad om å fange lyset som ikke lar seg fange i maleriene sine.  Foto: Anne Vesaas
LYS OG FARGER: For Camilla Grythe handler det i stor grad om å fange lyset som ikke lar seg fange i maleriene sine. Foto: Anne Vesaas Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KUNST:Maler Camilla Grythe ble født i Oslo i 1974. Hun er utdannet ved Academy of Art College i San Francisco og Ålesund kunstfagskole.

Helt siden den abstrakte kunsten kom på banen, har den figurative formen blitt referert til som kunsten som bærer i seg referanser til den virkelige verden.  Camilla Grythes bilder er dypt forankret i det figurative formspråket, men de skaper likevel en følelse av noe utenomjordisk. Det er noe i bildene som minner om de impresjonistiske malerne. De som var i sterk opposisjon til salongenes strenge regler og definerte motiver, og heller henga seg til farger, bevegelser og å fange det skiftende lyset i alle dets ulike fasetter. 

Vi møter Camilla Grythe i Oslo. Hun forteller om lange netter foran lerretet, om stillheten rundt huset der hun bor og om valget om å bo alene i Sverige og bruke all sin tid på å male.

Snowboard var første lidenskap

MODELLVENNINNER: Camilla Grythe bruker venninner som modeller så ofte hun kan.  Foto: Anne Vesaas
MODELLVENNINNER: Camilla Grythe bruker venninner som modeller så ofte hun kan. Foto: Anne Vesaas Vis mer

Grythe er oppvokst i Groruddalen i Oslo, og snowboarding var hennes første store lidenskap. 

Men så tok kunsten deg. Hvordan skjedde det?

– Det var nok litt tilfeldig. Jeg hadde ingen kunstnere i familien, men moren min tok meg ofte med på kunstutstillinger. Og som de fleste barn var jeg veldig glad i å tegne. Da jeg hadde brukt både alle penger og all tid på snowboarding, var det faktisk moren min som oppfordret meg til å søke på Ålesund kunstfagskole. Jeg kom inn, og etterpå studerte jeg ved Academy of Art University i San Francisco. Der lærte jeg meg det grunnleggende innenfor den figurative tradisjonen. Det er jo den som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg trivdes godt som student, men man blir jo ikke ferdig utlært av å studere. Det er når man er ferdig på skolen at den virkelige læringen begynner. Jeg følte meg kanskje ikke så mye som en kunstner, mer som en som hadde lært seg et håndverk.

Hun tenker seg om.

– Men det forandret seg da jeg kom hjem fra USA en sommer og viste min første separatutstilling. Alle bildene ble solgt. Da skjønte jeg at dette var noe jeg faktisk kunne leve av. At jeg kunne leve av kunsten. Jeg har vært utrolig heldig. Helt fra den første utstillingen jeg hadde for 13 år siden, har jeg kunnet leve av å male. Og selv om min livsstil nok kan virke litt bohemsk for utenforstående, så har jeg ekstremt strenge arbeidsrutiner. Jeg jobber ofte 12–15 timer i døgnet, og da helst om natten. 

STÅR MODELL: Fordi hun oftest maler på natten, må Camilla Grythe bruke seg selv som modell i mange av bildene sine.  Foto: Anne Vesaas
STÅR MODELL: Fordi hun oftest maler på natten, må Camilla Grythe bruke seg selv som modell i mange av bildene sine. Foto: Anne Vesaas Vis mer

Et nattdyr

Hvorfor om natten? Ville det ikke vært enklere å male om dagen?

– Hvis man kan snakke om at jeg har et prosjekt som kunstner, så må det jo være å male lys. Det har vært min besettelse fra dag én. Og det lyset jeg vil beskrive, det som kommer innenfra, blir på et eller annet vis tydeligere om natten. 

Hun ler.

– Og så er jeg jo et B-menneske. Jeg bor alene i et stort hus i Sverige og kjenner ikke spesielt mange mennesker rundt her, så jeg kan i grunnen bare leve etter min egen tid. Og ofte slenger jeg meg bare ned på sofaen og sover noen timer for så å stå opp, full av arbeidslyst. Da maler jeg gjerne utover natten.

Du bruker ofte deg selv som modell. Hvorfor det?

– Rett og slett fordi jeg er tilgjengelig. Litt vanskelig å ringe opp en modell tre om natten og spørre om han eller hun kunne tenke seg å posere et par timer. Så det er lett å ende opp med å bruke meg selv som visuell referanse. Men når det er sagt, så handler ikke disse bildene om meg. Og jeg bruker ofte andre modeller også. Når jeg får besøk av venninner, hender det ikke så sjelden at vi tar en liten fotosession og noen timer foran lerretet. 

SOMMEFUGLMASKER: "Enigma" av Camilla Grythe. Foto: Anne Vesaas
SOMMEFUGLMASKER: "Enigma" av Camilla Grythe. Foto: Anne Vesaas Vis mer

Maleriene viser gjerne kvinner i hvite kjoler, plassert i et nakent interiør.

Hva handler disse bildene om?

– For meg handler de først og fremst om form og komposisjon. Om lys og skygge. Disse kvinnene er en motivserie som jeg stadig utforsker og hele tiden prøver å avansere.  Måten bildene er bygd opp på, er teknisk sett helt etter klassisk figurative retningslinjer, men innholdet kommer fra et eget intuitivt sted som jeg i grunnen ikke har noe behov for å sette ord på. Jeg liker ikke å gi føringer på hva betrakteren skal oppleve. Maleriet skal ikke handle om meg, det viktige er opplevelsen det gir i møte med publikum.

Tenker du på betrakteren når du maler?

– Kanskje ikke direkte. Jeg maler motiver jeg selv har lyst til, stemninger og former som trigger meg. Men jeg maler ikke for å fortelle om mitt indre sjelsliv. For meg handler jo det å male om å kommunisere. Om å finne noe som trigger både meg og betrakteren. Jeg har jo vært veldig privilegert og alltid hatt utsolgte utstillinger. Det har vel hendt at jeg har sett at et motiv selger med én gang, og da kan jeg male en ny og forhåpentligvis bedre versjon av dette motivet. Men jeg maler aldri utelukkende med tanke på hva som selger. Jeg maler et motiv fordi det er noe jeg vil utforske. Og fordi jeg får litt oppheng på ting. En stund malte jeg bare kuer. Nå er det kvinner og byscener.

NEW YORK: Enten hun maler en gul taxi som suser forbi eller lyset fra de store reklameplakatene på Times Square, fanger Camilla Grythe øyeblikket i storbyen med et intenst nærvær. Foto: Anne Vesaas
NEW YORK: Enten hun maler en gul taxi som suser forbi eller lyset fra de store reklameplakatene på Times Square, fanger Camilla Grythe øyeblikket i storbyen med et intenst nærvær. Foto: Anne Vesaas Vis mer

Reiser trigger kreativiteten

Hva er det som trigger din kreativitet?

– Reiser, i aller høyeste grad. 

Ja, for du reiser mye til New York? 

– Ja, jeg elsker den byen. Det er noe helt spesielt med lyset der som reflekteres i skyskraperne. Energien – alle menneskene og biler som suser forbi i en evig strøm av bevegelse. Det fascinerer meg, og jeg kan bruke dager på å bare gå rundt og se. Se på lysrefleksjoner fra neonreklamen eller hvordan frontlysene nærmest blender deg idet de farer forbi. 

Hvordan fanger du disse inntrykkene? Jeg går ut fra at du ikke setter deg med staffeli og lerret på 5th Avenue?

– He-he, nei. Jeg tar foto og går rett og slett rundt og suger til meg atmosfæren. Så tar jeg det frem hjemme i atelieret og prøver å gjenskape inntrykkene. 

BRUKER LYSET: I Grythes malerier fra New York er det som om lyset farer over lerretet. Foto: Anne Vesaas
BRUKER LYSET: I Grythes malerier fra New York er det som om lyset farer over lerretet. Foto: Anne Vesaas Vis mer

Når vet du at et bilde er ferdig?

– Det handler ofte om å bare måtte gi seg på et visst punkt. Ofte rett og slett fordi bildet må være klart til en utstilling. Mange vil nok kalle meg en perfeksjonist, og jeg kan nok kjenne på den følelsen; å hele tiden tenke at jeg kan gjøre det bedre. Men så er det noe utrolig lettende ved å se maleriet på en gallerivegg og vite at nå er det ikke noe mer jeg kan gjøre. 

Hun ler.

– I hvert fall ikke før neste utstilling. Da skal det bli enda bedre. 

Tekst: Lillian Reif Fineart.no/KUNST

Denne saken er opprinnelig publisert i magasinet KUNST, som gis ut av Fineart.no - Norges største utbyder av kunst og grafikk på nett.  

Til info: Fineart.no (og magasinet KUNST ) er et heleid datterselskap av Aller Media AS - som også eier KK.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer