CAMPING: Flere får øynene opp for campinglivet igjen. Salget av bobiler har gått opp med 20 prosent siden i fjor. FOTO: NTB Scanpix
CAMPING: Flere får øynene opp for campinglivet igjen. Salget av bobiler har gått opp med 20 prosent siden i fjor. FOTO: NTB Scanpix
Camping:

Nå er camping supertrendy

- Harrystempelet er borte.

Det er en liten stund siden campingferien hadde sine glansdager, men nå er campingvogner og bobiler virkelig på vei tilbake, i takt med at både norgesferien og lysten på aktivitet øker.

- Nordmenn og turister har fått øynene opp for camping som ferieform. Mange setter pris på fleksibiliteten og friheten som campinglivet gir. Det er lett å komme seg rundt, og du trenger ikke å planlegge så mye i forkant, påpeker Merete Habberstad i NHO reiseliv.

Sist campingferiene var på moten var nok på 80-tallet, mens den virkelige storhetstiden var enda tidligere. Da begynte campingplassene i økende grad å konkurrere med charterflyene, men i dag stiller de langt sterkere i konkurransen.

- De fleste campingplassene ligger landlig til, nært vann, skog og mark. Friluftsmulighetene er svært gode. Campingbedriftene blir også bedre og bedre på å legge til rette for utendørsaktiviteter som kano- og sykkelutleie, turstier og fiskemuligheter, sier Habberstad.

Noen steder finner du ikke bare oppgraderte sanitæranlegg for de tobente, men også dusj til den firbente. Flere av plassene er også utvidet med det som ofte markedsføres som «frittstående hotellrom» - moderne arkitekttegnede hytter.

LES OGSÅ: Martine (25) haiker fra Oslo til Lofoten

Bort med harrystempelet

- Harrystempelet camping hadde er borte, sier Bjarne Eikefjord i Norsk Bobil og Caravn Club og redaktør for Caravan Magasinet.

- De aller fleste plasser så bygges det ut lekeplasser og tilrettelegges for aktiviteter. Det er et mye bedre kvalitetsprodukt.

Han trekker blant annet frem Hallingdal Feriepark, som blant annet huser en sykkelpark, klatrepark, lekeland, besøksgård med dyr, spa, fjell og natur.

AKTIV FERIE: Dagens campingliv er fullt av aktivitet. FOTO: NTB Scanpix
AKTIV FERIE: Dagens campingliv er fullt av aktivitet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Femstjerners camping

- Vi ser en økning blant småbarnsfamilier, og da er det mest campingvogner. Det er veldig mange foreldre som tar med seg barna sine på campingferie, både i innland og utland. Så er det også de som reiser to og to, før barna kommer, så vi ser en økning hos unge mennesker, forteller Eikefjord.

Vognene i dag er å sammenligne med femstjerners hotellrom, mener han.

- Campinglivet er en sosial måte å feriere på. Her kan mennesker på to og mennesker på 80 år møte andre, få kontakt med andre og ha et fellesskap med andre.

- Man ligger ikke bare på en strand, men oppsøker opplevelser, naturrikdom, steder og byer. Du er mobil, og kan reise som du vil fra sted til sted.

Også turistene velger oftere camping på tur i Norge forteller han.

LES OGSÅ: - Spør om hva man har gjort, ikke hvor man har vært

Salget av bobil økt med 20 prosent

Generalsekretær i Norsk Caravan Bransjeforbund kan fortelle at salget av bobil har gått opp med nærmere 20 posent bare siden i fjor.

- Tallene viser en økning i salget på nesten 20 prosent i fjor, og i slutten av mai i år så vi en økning på 25 prosent fra året før igjen, så det er en dramatisk økning, forteller han.

De som eier en bobil er gjerne godt voksne, ofte pensjonister. De yngre aldersgruppene velger seg en campingvogn. Den kan godt brukes som en hytte, slik at den står fast på én plass, ifølge Holm.

Det er heller ikke bare salget som har gått opp, men også reisedøgn. Bobileierne tilbringer over 40 feriedøgn i bobilen sin i året i tillegg til korte turer.

- Det handler jo om å kunne reise hvor som helst og når som helst, og om at du har med deg alt du trenger, sier Holm.

LES OGSÅ: Campingplassene barnefamiliene elsker

LES OGSÅ: Europas billigste strandparadis

Til forsiden