CHARTERFERIE: KKs reisespaltist Siri Løining og samboeren Kristian dro på en litt annerledes charterferie. Foto: Fritidsresor/Star Tour/Finnmatkat
CHARTERFERIE: KKs reisespaltist Siri Løining og samboeren Kristian dro på en litt annerledes charterferie. Foto: Fritidsresor/Star Tour/Finnmatkat
Reiseguide

På charterferie kun for voksne

Er det ikke lenger sett på som litt «harry» og forutsigbart?

Skreddersydde hotellkonsepter er i vinden som aldri før. Og her fører de store hotellkjedene Marriott, Starwood og charterselskapene som Ving, TUI og Apollo an. Det finnes egne hoteller kun for voksne, de treningsglade, barnefamilier, partyløver, spafrelste og naturelskere. Antall nordmenn som velger å bo på et konsepthotell i ferien har eksplodert de senere årene, og man kan spørre seg hvor mange konsepter er det mulig å lage.

Ving har utviklet konseptet «SunConnect» som er hotellet du alltid er logget på, gratis Wifi, aktiviteter som «geocaching», GPS-rebusløp, egen teen lounge og ladestasjoner i Connectbaren. Etter å ha opplevd hvor mange som har nesa si ned i telefon i løpet av ferien er kanskje dette et smart konsept (psst: Her er appene du trenger på ferieturen). Du trenger ikke lete etter en stikkontakt eller irritere deg over at det trådløse nettverket ikke fungerer. Kanskje neste konsept er mobilfri sone-hoteller.

LES OGSÅ: 10 ting du må gjøre i København

- Har charterferie fått en ny status?

Min samboer Kristian og jeg har 4 barn mellom oss fra alderen 6-10 år. Når vi tenker charterferie ser vi for oss dansende utkledde figurer som heter Lollo & Bernie, stort badeanlegg med vannsklier og skandinavisk personale som serverer akkurat den maten du spiser hjemme. Ikke så mye autentisk og eksotisk over det. Men det viser seg å funke og barna elsker det!

De fleste av oss velger charterferie fordi det er enkelt og bekvemt. De senere årene har tilbudet blitt mye bedre og nå finnes hoteller i alle prisklasser og stjerneklassifiseringer. Du kan velge ferie ut i fra hvilken fase og situasjon i livet man befinner seg i. Har charterferie fått en ny status? Er det ikke lenger sett på som litt «harry» og forutsigbart? Av ren nysgjerrighet valgte vi å teste konseptferien til TUI som heter Sensimar som er for voksne som reiser uten barn.

Vi hadde en uke i mai til rådighet og Sensimar lokker med å være det perfekte valget for deg som vil bo luksuriøst og komfortabelt ved havet. De tilbyr tilleggstjenester som «all inclusive» (frokost, lunsj, middag, drikke som er vin og mineralvann) og Red Carpet Service (eget basseng, lounge, bibliotek, og basseng Concierge). Vi tok full pakke og bestemte oss for Rhodos, nærmere bestemt TUI Sensimar Imperial Resort & Spa by Atlantica i badestedet Kolymbia.

Hotellrommet man ikke ønsker å forlate Foto: Privat
Hotellrommet man ikke ønsker å forlate Foto: Privat Vis mer

TUI forbereder deg godt til ferien din, de er flinke med å informere og skape forventninger. Men dessverre som for veldig mange resorts og hoteller stemmer ikke bilder og film helt overens med virkeligheten. Mitt beste tips er å lese flest mulig gjesteanmeldelser før turen bookes, enten det er på Tripadvisor, Hotels.com, eller på reiseportalens egne sider dersom kundeevalueringen ligger åpen. Da får man et nokså realistisk bilde. Men en stor reisearrangør som TUI skal drømmer og forventninger skapes og fallhøyden blir stor dersom de ikke leverer.

Fortsatt reiser man på umenneskelige tider når man flyr charter. Opp om natten for et morgenfly til, og hjem midt på natten for så å lande i morgentimene. Men charterselskapene har også begynt med flere muligheter, så for noen kroner ekstra kan du velge andre reisetidspunkter. Alt kan fikses, bare man betaler mer. Servicen på flyet er upåklagelig, men flymaten og utvalget er dårlig. Med Gardermoen i ny drakt og mange spennende spisesteder, anbefaler jeg å ta med ombord en grønn juice og Quinoa salat, kortreist og økologisk fra Haven. Når skal charterselskapene tilby gode matkonsepter ombord i flyet?

LES OGSÅ: - Du bestiller de billigste flybillettene 56 dager i forveien

I ankomsthallen på Rhodos flyplass vurderer vi faktisk om charter virkelig har fått en ny status eller om vi kan bekrefte at det er «Ola Nordmann» på tur. Fordi det blir nesten slåsskamp ved bagasjebåndet og dårlig manerer overskygger det faktum at man har landet i det greske paradis. Etter nesten 1 ½ times venting på bagasjen bestemmer vi oss raskt for å ta en taxi til hotellet istedenfor å bli med bussen til den blide TUI guiden som står og ønsker oss velkommen.

Kristian og Siri Foto: Privat
Kristian og Siri Foto: Privat Vis mer

Vi blir møtt med et glass med musserende i resepsjonen og en rask og effektiv innsjekk. Vel inne på rommet glir vi raskt inn i sommer «outfit-en» og er klar for en uke med sol. Vi har blitt oppgradert i den nye «Residence»-delen til hotellet som er bygget bak hovedhotellet. Dessverre er det ikke bygget høyere enn hotellet foran, så utsikten er svært begrenset, vi snakker litt havgløtt (som det heter på fagspråket).

Vi bor i et dobbeltrom deluxe med terrasse og solsenger, og direkte utgang til et felles basseng. Eneste utfordringen med terrassen er at den har et overbygg som gir mye skygge så man kan ikke ligge der og sole seg midt på dagen. Den greske arkitekten tenkte ikke på at solhungrige nordmenn ikke ønsker å ligge i skyggen når de er på ferie.

LES OGSÅ: Nordmenn er livredde for magesykdom i ferien

Rommene er standard utstyrt, hadde nok forventet med nye rom og et voksent konsept at det grunnleggende er på plass. Da mener jeg kluter til ansiktsvask, sminkespeil, en hårføner som ikke er fra 80-tallet, strykejern og strykebrett, og slippe å dusje i badekaret. Men det er godt med skapplass (mangler bare nok kleshengere), god stor seng, lyst og fint innredet. Stort pluss med Nespresso maskin og musikkanlegg på rommet, den eneste ulempen er at når jeg koblet på min telefon via bluetooth så koblet den seg på naborommets anlegg, og vår musikk ble spilt der og ikke hos oss. Jeg introduserte herved det tyske paret for musikken til Karpe Diem, noe som jeg mener ble en bonus for de.

«Red Carpet»-loungen er en stor vits: Et bortgjemt mørkt oppholdsrom hvor det står et par flasker husets rødvin og noen svette kaker

Velkomsten på rommet som er inkludert i «Red Carpet»-pakken er overraskende positiv, det bugner av snacks, frukt og iskald musserende og masse god informasjon om hotellet. Det gjorde at jeg ble ekstra spent på hva resten av «Red Carpet»-pakken ville by på. Når man lager et konsept så må det være lett å forstå for gjest og være godt gjennomført.

Dessverre ble basseng-Concierge, den utnevnte loungen og biblioteket en stor skuffelse. «Red Carpet»-loungen er en stor vits: Et bortgjemt mørkt oppholdsrom (som kunne vært et tidligere møterom/kontor) hvor det står et par flasker husets rødvin, noen svette kaker og et par magasiner. Hvem vil sitte der når sola skinner og man lengter etter en kald sangria. Jeg oppfordrer TUI til å lage konsepter som er gjenkjennelige og som funker. Da bør «Red Carpet» bare være velkomstpakke, turn-down service, egen frokostsal og espressomaskin. Men unngå å legge til ting eller markedsføre noe som verken kunden trenger eller opplever som eksklusivt. «Less is more»-prinsippet gjelder nok oftere enn man tror.

Vi byttet rom til en junior suite med havutsikt og swim-up basseng. Det ble et rom man har lyst til å være på hele uken fordi alt er tilrettelagt. Stor terrasse med dobbel solseng, deilig sjøbris, stort bad med separat dusj og badekar, egen sittegruppe både ute og inne. For første gang opplevde jeg at bildene på nettsiden sto i stil med virkeligheten.

LES OGSÅ: Dette må du huske når du skal bestille bolig eller hotell til sommerferien

Sensimar Imperial Resort & Spa by Atlantica Foto: Fritidsresor/Star Tour/Finnmatkat
Sensimar Imperial Resort & Spa by Atlantica Foto: Fritidsresor/Star Tour/Finnmatkat Vis mer

På Ginger Restaurant får man smekke og steker kjøttet selv. Foto: Privat
På Ginger Restaurant får man smekke og steker kjøttet selv. Foto: Privat Vis mer

Hotellet er litt gammelt, men luftig og stort. Det er tre restauranter og et stort buffetområde, godt velholdt, fine bassengområder og en bar med en showscene. Buffetrestauranten er pusset opp i en kolonial stil som appellerer til mange. Maten er bra og variert. Kjøkkensjefen Ilias har reist verden rundt for inspirasjon og byr på lokale spesialiteter og temakvelder. Det er rart å være på et hotell uten å høre en eneste barnelyd, spesielt når vi har barn selv. Men det er faktisk behagelig og beroligende å være på et konsepthotell for voksne når man allikevel reiser uten barn.

Det beste med hele oppholdet er de som jobber der. Det blir som å bo hos en gresk familie. Hotelldirektøren Christos med røde bukser og et bankende hotellhjerte har klart det mange resorts sliter med, å finne rett person på rett plass. Det er veldig bra service! Og det er nok derfor også hotellet er blitt kåret som TUI sitt beste hotell så mange år på rad. Valentia, som er Guest Relation Manager jobber fra morgen til kveld for å passe på gjestene og hun overser ingen detaljer. Paris, servitøren i baren husker romnummer og vet hva vi liker å drikke. Giorgia, som vasker rommet vårt gjør det med en slik innlevelse og presisjon at jeg har lyst til å tilby henne jobb på THE THIEF.

Hun elsker jobben sin og det er ikke en lett jobb å elske, å være stuepike. Full av beundring følger jeg nøye med på hvordan de ansatte jobber hardt for at du skal trives på Sensimar Imperial Resort & Spa. Var det verdt pengene? Så absolutt! Konsepthotellene er kommet for å bli. Men synes fortsatt at konseptene må rendyrkes til å bli enda tydeligere og ikke fylles med unødvendig og meningsløst innhold. Jo tydeligere, jo bedre. 

LES OGSÅ: 10 ting du må gjøre i Wien

Til info: Turen var ikke sponset.

Om Siri Løining: 
Siri har 23 års erfaring fra ulike lederstillinger i hotellbransjen, blant annet Grand Hotel i Oslo - hvor hun var hotellsjef i fire år og stod bak konseptet Ladies Floor, samt som prosjektleder og konseptutvikler for THE THIEF. De siste to årene har hun også jobbet som kommunikasjonssjef for sistnevnte hotell og Tjuvholmen. I januar 2016 startet hun selskapet Story Days, hvor hun som rådgiver og prosjektleder hjelper kunder med helhetlige strategier, konsepter og løsninger innen kommunikasjon, markedsføring og PR. 

Til forsiden