HOTELL: Det er en rekke «uvaner» hotellgjester har, som det ville vært til stor hjelp for de ansatte om de sluttet med. FOTO: NTB Scanpix
HOTELL: Det er en rekke «uvaner» hotellgjester har, som det ville vært til stor hjelp for de ansatte om de sluttet med. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hotell

Uvanene hotellansatte skulle ønske du sluttet med

Og noen ting du gjerne må begynne med!

At hotellansatte, og kanskje særlig værelsesbetjenter (som er den korrekte betegnelsen på det som tidligere ble omtalt som stuepiker) har nok å gjøre på jobb i sommermånedene, er det liten tvil om. Mange rom skal rengjøres, ofte med liten tid til rådighet, og noen rom tar lenger tid å rengjøre enn andre - ikke utelukkende fordi de er mer skitne.

Ifølge Business Insider som har intervjuet et knippe anonyme værelsesbetjenter, er det en rekke «uvaner» hotellgjester har, som det ville vært til stor hjelp for de ansatte om de sluttet med. Også er det noen småting vi alle kan begynne med - som faktisk vil lette arbeidsdagen deres. Her er noen av ønskene fra de erfarne rengjørerne:

1. Når du sjekker ut - slå av alt i rommet, inkludert TV-en

Ofte lurer personalet på om du har forlatt rommet når tv-en står på. Det er dessuten fint om du ikke lar «ikke forstyrr»-skiltet henge når du forlater rommet for utsjekk.

2. Ikke farg håret ditt i hotellvasken

Det tar laaaang tid og mye skrubbing for å få den hvit igjen.

3. Legg alle de brukte håndklærne i en haug

Det hjelper masse!

4. Og er du virkelig hjelpsom, gjør du det samme med sengetøyet

Det betyr mye tid spart. Bruk for all del ikke tid på å re opp, det er totalt bortkastet.

5. Spør gjerne om ekstra søppelposer eller skittentøysposer

Det er mye bedre for de ansatte at det ikke flyter over av rot på rommet når de skal rengjøre.

6. Og putt søppel i søppelbøtta. Legges det ikke der, anses ikke som søppel

De som skal rengjøre rommet ditt får også bedre tid til å gjøre nettopp det, ikke manøvre mellom rot og søppel.

FOLKESKIKK: Det skulle være unødvendig å nevne, men hotellansatte ber gjestene om å vise normal folkeskikk. FOTO: NTB Scanpix
FOLKESKIKK: Det skulle være unødvendig å nevne, men hotellansatte ber gjestene om å vise normal folkeskikk. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Og ikke glem: Vis normal folkeskikk

Det skulle være unødvendig å nevne, men hotellansatte kan fortelle om gjester som nekter å kle på seg, behandler dem som luft, eller er beint fram ufine.

- Vi forsøker bare å gjøre jobben vår, og vil gjerne behandles skikkelig, sier en av de værelsesansatte til nettstedet.

Historier fra hotellansatte kan unektelig være god underholdning. Reisenettstedet Frommers.com, deler flere av dem. Og at bryllupssuitene er et åsted for diverse rengjøringsrelaterte utfordringer, er et velkjent problem blant de ansatte.

- Jeg husker et tilfelle med sjokoladekrem på vidvanke, forteller «Jackie». Kremen endte opp på møbler og gardiner, og hotellet måtte fakturere det nyforelskede paret 650 dollar for rensekostnadene.

Vinduene og veggene hadde avtrykk av rumper og sjokoladegris, og et stort speil fra baderommet hadde blitt flyttet inn på soverommet.

- Antakelig for å kunne se bedre under akten, antar værelsesbetjenten.

Eller hva med familien som overnattet på et Oklahoma-hotell og forsøkte å sjekke ut med både sengeteppe, dyne og puter fra dobbeltsenga?

Denne gjengen ble avslørt ved utsjekking, og som «Jackie» understreker:

- Det kan jo være greit å vite at hotellet stort sett har kredittkortopplysninger, og kunne belastet hotellgjesten for den summen det hadde kostet å erstatte utstyret.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: