DØGNRYTME: Ulike døgnrytmer kan bli en kilde til konflikt i et parforhold. Foto: Scanpix.
DØGNRYTME: Ulike døgnrytmer kan bli en kilde til konflikt i et parforhold. Foto: Scanpix. Vis mer

A-menneske + B-menneske = ensomt forhold

- Konsekvensene kan bli dårlig kommunikasjon, gretne svar og at partene føler seg mer alene om både barn og gjøremål, sier parterapeut.

Noen er morgenfugler – tar tidlig kveld og våkner opplagt og energiske på morgenen. Noen er nattugler og sliter med å fungere på morgenen, men er full av energi og kreativitet på kvelden. Det er ingenting galt med hverken det ene eller det andre, men hva hvis du og din samboer er rake motsetninger?

Kanskje vil han sitte oppe med deg på kveldstid, ha lange samtaler eller runde en ny serie på Netflix, mens du sliter med å holde øynene åpne og vil helst bare legge deg. Og når vekkerklokka ringer på morgenkvisten spretter du opp, lys våken og klar for å planlegge dagen, mens han sliter med å komme seg ut av senga.

I lengden kan dette skape problemer i et parforhold, for ifølge Kate Elin Søyland, par- og familieterapeut ved Åpen Dialog i Sandnes, er det faktisk en fordel at par har nokså lik døgnrytme.

– Det stemmer veldig godt! Ulik døgnrytme er et typisk problemtema i terapirommet for mange par. Det at paret har sånn noenlunde lik rytme er viktig for å opprettholde og videreutvikle intimiteten, men det er selvsagt ingen regel uten unntak, sier hun til KK.no.

– Elsker du å sitte oppe en time av og til etter at kjæresten har lagt seg og begge er såre fornøyde med det, er det derimot bare sunt. Problemet kan være at «det bare blir sånn» uten at man er fornøyd, og mange irriterer seg i stillhet, forteller hun.

LES OGSÅ: Kvinner bør få sove, mens menn bør stå opp tidlig

Kan svekke «vi-følelsen»

Forelskelse gjør noe med oss. Skylappene er på og alt er rosenrødt. Kanskje tilbringer dere uansett så mye av tiden i senga at forskjellene ikke engang er merkbare. Men så kommer hverdagen, og de små forskjellene kan utvikle seg til store irritasjonsmomenter. Stadig ofte opplever begge at de legger seg alene, og står opp alene.

– Det kan føre til sextørke. Når du legger deg sover din kjære, som vanlig. Og siden partneren uansett sover kan det ende med at B-mennesket rangler enda mer, og da går det utover helt elementære behov vi trenger for å fungere bra som par og familie, sier Søyland.

HOLDES VÅKEN: Når én vil sitte oppe til sent på kveld kan det fort føre til avbrutt søvn for partneren. Foto: Scanpix.
HOLDES VÅKEN: Når én vil sitte oppe til sent på kveld kan det fort føre til avbrutt søvn for partneren. Foto: Scanpix. Vis mer

Kanskje blir B-mennesket liggende i senga til langt ut på dagen, og partneren må alene ta ansvar for morgenrutinene. Eller det kan ende med at B-mennesket må slite seg ut av senga uten å ha fått nok søvn, og er derfor slett ikke klar for en ny dag.

– Konsekvensene kan bli dårlig kommunikasjon, gretne svar og at partene føler seg mer alene om både barn og gjøremål. Den viktige «vi-følelsen» svekkes og plutselig en dag innser du at dere har glidd fra hverandre – dere lever parallelle liv, forklarer hun.

Dette kan utvikle seg til en ond sirkel, der samlivsproblemene igjen kan føre til at dere får enda mer ulikheter i døgnrytmen.

– Det eskalerer rett og slett til å bli et kjedelig fenomen – en kronisk tilstand og stillstand som jeg ofte hører om i terapirommet, legger hun til.

LES OGSÅ: Dette gjør lykkelige par - hver eneste dag

Bli enige om en felles rytme

Hvis et par har veldig ulik døgnrytme kan det naturlig nok påvirke søvnen til en eller begge partene, mener Bjørn Bjorvatn, professor ved Universitetet i Bergen og leder ved Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer.

– Det kan være utfordrende i et parforhold hvis døgnrytmen er veldig forskjellig. Hvis begge følger sin døgnrytme vil et B-menneske vekke eller forstyrre et A-menneske når hen legger seg, og motsatt, om morgenen kan et A-menneske vekke eller forstyrre et B-menneske, sier han til KK.no.

God søvn er viktig for konsentrasjonen, for helsa, og ikke minst for følelseslivet vårt. For lite søvn, eller for dårlig søvn over lengre tid kan føre til dårlig humør og i verste fall gjøre deg deprimert. Og saken blir ikke noe bedre hvis det i tillegg er din partner som har noe av skylden for at du sover dårlig.

– Problemene oppstår når den ene ønsker dype og romantiske samtaler om kvelden (B-menneske), mens den andre knapt klarer å holde seg våken (A-menneske). Og motsatt om morgenen, forteller han.

Så hva kan dere gjøre?

– Hvis forskjellen i døgnrytme er liten, kan det være lurt å bli enige om en felles rytme, det vil si sengetid og stå-opp tid. Men hvis forskjellen i døgnrytme er stor, blir jo det vanskelig. Da er det nok bedre å følge sin egen rytme, selv om det kan bety problemer for samlivet, sier Bjorvatn.

SAMSTEMTE: En noenlunde lik døgnrytme er viktig for å opprettholde intimiteten, derfor kan være lurt å snakke sammen for å prøve å finne en løsning. Foto: Scanpix.
SAMSTEMTE: En noenlunde lik døgnrytme er viktig for å opprettholde intimiteten, derfor kan være lurt å snakke sammen for å prøve å finne en løsning. Foto: Scanpix. Vis mer

Det er også noen enkle tips som kan hjelpe dere med å regulere døgnrytmen:

  • Stå opp til et fast tidspunkt hver dag. Da vil døgnrytmen innstille seg på dette, slik at man lettere våkner til denne tiden hver eneste morgen uten vekkerklokke.
  • Unngå det blå lyset fra tv, mobil og andre skjermer sent på kvelden da dette kan gjøre det vanskeligere å bli trøtt. Bruk heller den siste timen før leggetid på å lese en bok, eller på litt romantikk med kjæresten.

LES OGSÅ: Døgning: Dette skjer når du ikke sover en hel natt

Snakk sammen for å finne en løsning

Om ulik døgnrytme er et problem for dere, gjør dere lurt i å prøve å minimere problemet så godt dere kan. Som med alle problemer i et parforhold er det kommunikasjon som er den beste løsningen. Husk å lytte til den andre.

– Respekter at dere aldri vil bli helt like, men snakk heller om hvordan dere kan imøtekomme den andres behov litt. Bli for eksempel enige om å legge dere til samme tid tre kvelder i uka, uten at det blir et mas. Og avtal at B-mennesket også en gang i blant kan ta sin morgenvakt hjemme; lage nydelig frokost og passe barna, slik at den andre får sove ut litt, foreslår Søyland.

Hun anbefaler også at dere snakker sammen om hvordan dere kan sette inn tiltak for å gjøre parforholdet litt mer spennende.

– Sjekk om det har gått utover følelser og sexliv. Prat sammen om det. Hvem har sagt at man trenger å ha sex etter leggetid? Vær litt kreativ for å få den intimiteten dere trenger for å være et harmonisk par, sier hun.

Vær obs på at dersom det er vanskelig å imøtekomme den andres behov, kan det ende i brudd.

– Orker dere ikke å imøtekomme den andres behov er det et tegn på at dere kan ha nytte av parterapi for å komme på sporet igjen. For ulik døgnrytme kan også bety alvorligere problemer i parforholdet.

LES OGSÅ: - Vi vet at mange sover dårligere når de sover sammen med noen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: