Forhold:

Blir du ofte frustrert på kjæresten? Gjør dette neste gang

8 tips for å roe ned når du er sint.

SINNEMESTRING: Mange har vanskeligheter med å kontrollere sitt eget temperament, men det finnes gode teknikker for å roe ned før sinnet tar overhånd. FOTO: NTB
SINNEMESTRING: Mange har vanskeligheter med å kontrollere sitt eget temperament, men det finnes gode teknikker for å roe ned før sinnet tar overhånd. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi er vel alle sinte, frustrerte eller irriterte innimellom, enten en frekk medpassasjer presser seg foran deg på bussen, en god venninne skuffer deg eller samboeren strør rundt seg med skitne sokker på soveromsgulvet.

Tidligere forskning viser at husarbeid er det par krangler mest om, og klær som flyter, en full oppvaskmaskin, skitne vinduer eller ulike prioriteringer kan føre til gnisninger i mange parforhold.

Når slike irritasjoner og frustrasjoner oppstår er det derimot lite hensiktsmessig å eksplodere, kjefte eller snakke nedlatende til partneren din.

Setninger som «Du roter alltid» eller «Du tar aldri ut av oppmaskmaskinen» gjør som regel bare mer skade. Bruk heller noen smarte teknikker for å roe ned og adressere problemet på en fornuftig, voksen og behersket måte... Høres enkelt ut, ikke sant?

Det et absolutt lettere sagt enn gjort når sinnet koker i deg, så hvordan kan du løse det i praksis?

Forskjell på sunt og usunt sinne

- Det er lurt å skille mellom et sunt og usunt sinne. Et sunt sinne er når du reagerer på urett eller grenseoverskridelser fra andre. Et usunt sinne er når du lager et «fiendtlig» bilde av den andre og handler på dette.

Det sier Bente Lømo, som er psykologspesialist/forsker i Stiftelsen Alternativ til Vold til KK.

Sinne er en viktig følelse, for det varsler deg om at noe er galt. Hvis noen behandler deg urettferdig er det positivt at du blir sint og sier ifra, det handler om selvivaretakelse og å stå opp for seg selv.

- Noen ganger er det på sin plass å komme med en klar tilbakemelding, men du må finne gode måter å uttrykke sinnet ditt på, sier Lømo.

Hvis noen blir sint på deg er det som regel alltid ubehagelig og skjerpende. Hvis personen derimot krenker deg eller kommer med nedsettende beskrivelser av deg, er det en ødeleggende måte å vise sinne sitt på og vil kunne oppleves skremmende for den andre.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Ta sinnet på alvor

Sinne er egentlig bare en positiv følelse som skal beskytte deg, men om du er for mye eller for lite sint kan det være et usunt mønster som du trenger å ta grep om.

- Ikke glem at det er sunt å være sint, men hvis du ofte er sint bør du ta det på alvor og finne ut hvorfor, sier familieterapeut og parterapeut hos Åpen Dialog i Sandnes, Kate Elin Søyland til KK.

Sinne handler om følelser, relasjoner, frustrasjoner og ofte om udekkede behov.

- For å finne nøkkelen til din unike sinnemestring er det viktig at du ikke bagatelliserer det du føler eller skammer deg, sier Søyland.

FINN ÅRSAKEN: Handler det egentlig om husarbeid? Det er ikke sikkert det er kjæresten eller husvasken som er det egentlige problemet. Finn ut hvorfor du blir sint.
FINN ÅRSAKEN: Handler det egentlig om husarbeid? Det er ikke sikkert det er kjæresten eller husvasken som er det egentlige problemet. Finn ut hvorfor du blir sint. Vis mer

Hvorfor blir du sint?

- Hvis du viser sinnet ditt overfor partneren din på en ødeleggende måte bør du tenke over hvorfor du blir så sint. Det er lett å tenke at det er den andre som gjør deg sint, men når du utagerer er det ofte et tegn på et usunt sinne som du selv gir næring til, sier Lømo.

Noen holder all irritasjon og alt sinne inne i seg over tid, og da bygger det seg opp helt til det eksploderer i en stor krangel. Ta heller opp ting underveis hvis noe plager deg. Det er uunngåelig at det oppstår noen konflikter eller uenigheter, dere er tross alt to ulike individ med ulike behov.

- Hvis partneren din gjør noe som du ikke liker, er klumsete og knuser en kopp du er veldig glad i, har du lov til å bli irritert, oppgitt og lei deg. Men hvis du begynner å kalle ham stygge ord har du gått over streken, sier hun.

Hvis du tolker det han gjør som fiendtlig i stedet for uforsiktig, eller tenker at han knuste koppen med vilje, så handler det mer om din opplevelse enn om hva som er reelt.

8 gode råd for sinnemestring

Søyland kommer med følgende tips for å roe ned når du blir sint og frustrert:

1. Flytt fokus

Det første rådet er å erstatte bagatellisering, personangrep og skylddeling med åpenhet, oppriktig beklagelse og nysgjerrighet på eget følelsesliv og sinne.

2. Dropp personangrep

Selv om du er verbalt sterk, bør du ikke misbruke det til å vinne over partneren din. Vær heller relasjonelt modig og si unnskyld. Det kan være vanskelig, men god relasjonell trening kan hjelpe.

3. Finn ut hva det egentlig handler om

Handler det egentlig om husarbeid? Det er ikke sikkert det er kjæresten eller husvasken som er det egentlige problemet. Finn ut hvorfor du blir sint. Er du sulten, sliten på jobb, usikker på partneren eller bare fått alt for lite søvn de siste dagene?

Når man vet årsaken skaper det lave skuldre og raushet fra den andre parten, i stedet for at den andre må liste seg rundt i et emosjonelt minefelt.

- Sinne er kanskje bare en sekundærfølelse, kanskje frykter du at partneren skal forlate deg og at det er primærfølelsen din. Da trenger du å bli møtt på frykten, ikke bli kjeftet på eller at partneren trekker seg bort, sier Søyland.

Forskning viser nemlig at mange par krangler fordi én tolker partneren som kritisk og lite støttende eller likegyldig. Å fremstå rolig kan fort tolkes som likegyldighet når den andre er fortvilet, sint eller frustrert.

4. Vær ærlig

Få til dønn ærlige samtaler om vanskelige tema hjemme eller i terapirommet. Noen par er redde for det og tror det skaper en «alvorlig stemning» i forholdet, men sannheten er motsatt. Det frigir masse positiv energi og temperamentet ditt roer seg, noe som virker positivt på den andres humør også.

5. Definer sunt og usunt temperament

Ikke tro at «perfekt kommunikasjon» løser problemet, det vil bare hindre deg i å forsøke å ta tak i situasjonen. Definer forskjellen på et sunt og et usunt temperament, det er en viktig investering i alle sin livskvalitet.

6. Bruk timeglasset

Timeglass-dialog endrer gamle mønster. Den som tar initiativ til timeglasset har ordet alene. Mange synes det er veldig befriende og ikke minst deilig at den andre lytter oppriktig, og at de får fullført setningene sine. Da unngår dere den vanlige fella, da mange par har slitsomme krangler der de ofte på forhånd vet hvilke skyts som blir brukt, og hvem som går ut som vinneren. Husk at du trenger ikke være enig for å forstå din partners følelser.

7. Pause er ikke dumt!

En pause eller time-out er positivt hvis det er noe dere har blitt enig om i felleskap. Ellers kan det i verste fall få den andre enda sintere, og da får dere uheldige mønstre der du blir den sinte, utakknemlige kjæresten mens partneren din blir den snille og tålmodige kjæresten som får helterollen. Det handler om to personer som har en jobb å gjøre.

8. Sjekk familiehistorien din

Hva har du lært i oppveksten din om sinne og følelseshåndtering? Hvem ligner du på i familien? Husk at vi skapes i et samspill og at du enda kan endre deg.

TENK DEG OM: Hvilke situasjoner fører typisk til at du brøler? Hva er det som gir næring til brølingen din?
TENK DEG OM: Hvilke situasjoner fører typisk til at du brøler? Hva er det som gir næring til brølingen din? Vis mer

Slik håndterer du konflikter

- For all del ikke forlat rommet, mange synes det er svært vondt. inviter heller til dialog. Hva vil være positive tegn på at dere er i utvikling? Prat gjerne etterpå om hva som egentlig skjedde og hva som kunne blitt gjort annerledes, råder Søyland.

Da trenger du ikke stresse med å forsøke å kontrollere følelsene dine, og dere bygger en sunn og bærekraftig relasjon der begges følelser blir anerkjent.

Hvis dere tar en time-out, sett en frist for når temaet skal tas opp igjen, så det ikke brukes som en unnskyldning for å slippe unna.

- Kanskje trenger du bare en god klem? Finn ut hva som demper ditt sinne og dine frustrasjoner, da kan dere bygge en sunn relasjon. Min erfaring fra terapirommet er at små justeringer fra begge kan gjøre stor forskjell, sier Søyland.

Ta tak i dine egne tanker

La oss si at du ofte blir veldig sint på barna dine og brøler til dem om morgenen fordi du har det travelt med å komme deg på jobb. Det er ikke greit eller sunt å takle sinnet med å brøle.

Dersom du for eksempel ofte brøler til barna dine, bør du bruke litt tid til å tenke over hvilke situasjoner som typisk fører til at du brøler, og hva som gir næring til brølingen.

Kanskje tenker du at barna ikke respekterer deg, ikke syns du er viktig nok og derfor ikke hører på deg? Ved å oppleve barna slik, bygger du opp ditt eget raseri og din egen brøling. Det er ikke barna som gjør deg sint, det er deg selv.

- Ved å tenke gjennom hvordan denne situasjon oppleves fra barnas perspektiv, kan du få tak i at de er som barn flest er opptatt av sitt, sin egen lek. At de ikke hører etter betyr ikke at de ikke respekterer deg, sier Lømo.

For å hindre at du uttrykker sinnet ditt på dårlige måter kan det også være nyttig å legge merke til kroppen og handlingene dine. Hvis du merker at du roper til barna dine og løper i trappene, hisser du opp systemet ditt. Prøv å roe ned, gå i stedet for å løpe og si rolig at de må kle på seg, råder Lømo.

- Det er ikke barna som krenker deg, sinnet kommer fra ditt eget stress og din egen måte å tenke om barnet på. Det samme kan gjelde med partneren din, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer