KONFLIKTSKY KJÆRESTE: Når en i forholdet trekker seg unna hver gang den andre vil ta opp et problem, kan det i seg selv skape konflikt. FOTO: NTB Scanpix
KONFLIKTSKY KJÆRESTE: Når en i forholdet trekker seg unna hver gang den andre vil ta opp et problem, kan det i seg selv skape konflikt. FOTO: NTB Scanpix
Konfliktsky kjæreste:

- Den konfliktskye må selv ta ansvar

Også de konfliktskye må lære å takle konflikter, mener ekspertene.

Takler han det ikke når du tar opp uenigheter? Kanskje blir han stum, eller kanskje han bare forlater rommet? Å leve i et forhold med en som er svært konfliktsky kan være vanskelig, for begge parter, og har dere svært forskjellige måter å løse konflikter på kan det skape splid i forholdet. En ond sirkel der den ene presser på og den andre blir mer og mer unnvikende.

Men hvorfor er noen så redde for konflikter?

- For veldig mange skyldes konfliktvegring tidligere negative erfaringer med konflikter. For eksempel kan mennesker oppvokst i hjem hvor konfrontasjoner har resultert i aggresjon, vold eller latterliggjøring ha svært negative forventninger til hva konflikter kan resultere i, forklarer Fredrik Lian, som er psykolog ved Institutt for psykologisk rådgivning i Oslo.

Dermed kan erfaringer fra oppveksten eller voksenlivet gjøre at konflikter blir forbundet med frykt og engstelse og selv om du tenker at det du tar opp er helt udramatisk, kan det vekke vanskelige følelser hos ham. Selv føler han kanskje at sinne og frustrasjon er noe han bør skjule – noe skambelagt.

- En av de store utfordringene med dette er at tiden ikke nødvendigvis leger alle sår. Unngår man konflikt over lang tid får også de negative tankene om konflikt rotfeste som etablerte sannheter. Med andre ord kan det gi en ond sirkel der negative følelser knyttet til konflikter blir sterkere.

- Tanker som «det kommer til å bli slutt hvis jeg sier fra om dette», «Jeg mister jobben dersom jeg tar dette opp», oppleves som sanne nettopp fordi vi aldri tør å sette oss i konfliktsituasjoner som kan bekrefte det motsatte. Dermed mister vi sosial mestring, evnen til å sette grenser for oss selv og opplevelsen av at vi kan påvirke mennesker rundt oss, fortsetter Lian.

LES OGSÅ: Har dere vanskelig for å si unnskyld?

Kan gi angstreaksjon

Ivar Goksøyr er psykolog ved Psykologvirke, og møter mange som sliter med alvorlig konfliktskyhet. Han påpeker at konfliktvegring kommer i flere grader, og at man forenklet kan si at det gjerne innebærer en følelsesfobi. For noen setter det i gang angstreaksjoner i kroppen.

- På det bevisste planet er der ofte bekymring for å få bli engstelig og bli overveldet, bli mislikt, avvist, trigge en sinnereaksjon hos, eller kanskje såre den andre om man har en konflikt, forklarer han.

Samtidig forklarer også han at konfliktvegringen gjerne har rot i ubevisste følelser – for eksempel et behov eller følelsen av et ansvar for å beskytte de rundt, noe som kan gjøre at man sliter med dårlig samvittighet om man har latt følelsene man var redd for komme til overflaten i en konflikt.

- En konflikt i dag virvler på et ubevisst plan opp indre motstridende følelser fra fortiden. Protest, sinne og grenser på den ene siden. Kjærlighet, omsorg og nærhet på den andre. I denne emosjonelle skrustikken ender altfor mange opp med dårlig samvittighet, engstelse, selvbetviling, selvkritikk og/eller eller bent frem unngåelse, sier Goksøyr.

LES OGSÅ: - Det kan være like usunt å krangle for lite som å krangle for mye

Snakk om hvordan dere håndterer konflikter

I de fleste parforhold vil partene ha litt forskjellig måte å håndtere konflikter på. Noen tar lett på det – andre ikke. Noen blir stille, noen trenger tid til å tenke før de reagerer, noen reagerer fort og voldsomt, mens andre først ler ting bort. Er dere svært forskjellige kan det imidlertid bli vanskelig, og da kan måten dere håndterer det på i seg selv føre til konflikt, påpeker Lian.

Har du en partner som er svært konfliktsky kan det altså være nettopp der det er lurest å starte.

- Prøv å finn ut av hva som gjør det vanskelig, og brukt det til å legge til rette for at det blir enklere for han eller henne. Det samme gjelder for deg som partneren din: unngå høylytt aggresjon og anklager, sier han.

LES OGSÅ: 5 tegn på at parforholdet ikke er bra for deg

Ikke legg press på en konfliktsky

Goksøyr påpeker at hos de med alvorlig konfliktvegring er det også store variasjoner i hvordan kroppen reagerer når konfliktene dukker opp.

- For noen setter angsten for følelsene seg mest som muskelspenninger. Disse personene kan velge å distansere seg emosjonelt for å unngå ubehaget. For andre kan angsten sette seg som kvalme og smerte i magen, eller i hodet i form av uklare tanker og forstyrret syn. Man kan bli regelrett lammet i kroppen. Disse kan oftest ikke velge å ta ut avstand, men blir overveldet av angsten for de ubevisste følelsene som er virvlet opp, sier Goksøyr.

Stivner han, vil det altså ikke hjelpe å gjenta at du ønsker et svar eller be ham om å reagere – det kan da være en angstreaksjon, som kan bli verre om situasjonen utvikler seg.

Samtidig kan dere ikke leve i et forhold der ingen vanskelige ting kan tas opp. Jo mer usnakket som hoper seg opp, jo vanskeligere kan det bli å leve godt sammen.

Da gjelder det å gjøre det på en måte som fungerer for begge.

- Den som er konfliktsky må selv ta ansvar for sin egen unngåelse og utfordre denne. Partneren må ha respekt for at den som er konfliktsky vil ha en toleransegrense og vil kunne trenge rom i en konfliktsituasjon. Det gjelder å være i en optimal aktiveringssone: verken unngå konflikten totalt, eller gå over terskelen der man overveldes.

- I denne sonen øker kapasitet til å stå i konflikter. Det er omtrent som med trening. Man må ha en viss belastning for å oppnå treningseffekt, men bør samtidig unngå overbelastning, sier Goksøyr.

LES OGSÅ: Husarbeid er det vi krangler mest om

SNAKK OM KONFLIKTHÅNDTERING: Ved å snakke sammen om hvordan dere har det i en konflikt og hvordan dere reagerer, kan dere komme frem til måter å gjøre det på som gjør det lettere for begge å ta opp en konflikt. FOTO NTB Scanpix
SNAKK OM KONFLIKTHÅNDTERING: Ved å snakke sammen om hvordan dere har det i en konflikt og hvordan dere reagerer, kan dere komme frem til måter å gjøre det på som gjør det lettere for begge å ta opp en konflikt. FOTO NTB Scanpix Vis mer

Få nye konflikterfaringer

Er det du som er konfliktsky? Lian påpeker at for å komme ut av konfliktskyheten trengs trening.

- Det er først når vi tør å dele følelsene og tankene at vi får en «ekte» erfaring med medmenneskers respons. Begynn derfor med en du kjenner godt og føler deg trygg rundt. Start gjerne med mindre konflikter og jobb deg videre. Bruk et opplevelsesnært språk, hvor du tar utgangspunkt i hva du føler og tenker, og snakk mindre om hva den andre er. Å si «når du himler med øynene så opplever jeg at du er arrogant» er bedre enn «Du er så arogant». Husk at konflikter håndteres best uten anklager og aggresjon.

LES OGSÅ: Har du vanskelig for å forelske deg?

Pust, observer og aksepter

Utsett deg selv for det du er redd for. Slik vil du også få bedre erfaringer med konflikter og dermed frykte dem mindre etter hvert. Det er også flere teknikker som kan brukes mot angst, forteller Gøksøyr.

- Å bevisst fordype pusten kan hjelpe. Øv deg på å gå inn i en mental posisjon hvor du observerer og aksepterer angstfornemmelsene i kroppen, fremfor å forsøke å unngå og kjempe mot. Det gjelder ofte å kunne «lene seg mot de skarpe kantene». Angsten er langt mindre plagsom når vi slutter å rømme fra den, sier Goksøyr.

- Samtidig kan det å lære å gjenkjenne og avbryte tankeprosesser som forsterker angsten være hjelpsomt. Særlig gjelder kanskje dette om du er fanget i mange indre forestillinger om hvordan den andre vil reagere. Å ha noen mer realistiske, støttende tanker kan hjelpe.

For noen trengs også å jobbe med underliggende årsaker, og det kan være aktuelt å snakke med en tredjepart. Det å nøste opp og løse opp i floker fra tidligere kan være nødvendig der andre teknikker mot angst ikke hjelper. Det samme gjelder om en er så engstelig at det er vanskelig å komme noen vei på egen hånd.

LES OGSÅ: Hvorfor kommuniserer kvinner og menn så forskjellig?

Til forsiden