BYTT SIDE: Ifølge søvnekspert har vi godt av å gjøre ting på en ny måte. FOTO: NTB Scanpix
BYTT SIDE: Ifølge søvnekspert har vi godt av å gjøre ting på en ny måte. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Søvn

Derfor bør du og din partner prøve å bytte side i senga

- Det kan faktisk gjøre deg mer spontan, sier ekspert.

Vi mennesker er vanedyr, og veldig mange par har en bestemt side av sengen å sove på. Stort sett legger man seg på den samme siden hver kveld uten å tenke seg om, bare av gammel vane.

Men ifølge den svenske psykologen Maria Farm, finnes det flere fordeler ved å skifte plass på soverommet.

- Små vaner som vi har i hjemmet, for eksempel hvilken side av senga vi sover på, hvor tannbørsteglasset skal stå eller hvordan man leser morgenavisen er stort sett like hver dag. Det er helt normalt å oppleve ubehag når man bryter disse vanene, men det kan faktisk være veldig bra å være mer spontan i hjemmet, sier Farm til det svenske bladet «Leva & Bo».

Bryt ut

Hun mener vi trenger å riste av oss «det trygge, gamle» i større grad enn det de fleste gjør i dag.

- Vi trenger å gjøre ting på en ny måte. Mindre endringer, som for eksempel å bytte soveside i sengen, kan utløse nye tanker og følelser som gjør deg mer rustet til å håndtere frykt, sier psykologen.

- Hvis du synes det er vanskelig å gå ut og snakke med folk, ta kollektivtrafikk eller søke ny jobb - prøv deg på noe mindre.

SØVNPROBLEMER: Rundt 750 000 nordmenn sliter med søvnen. FOTO: NTB Scanpix
SØVNPROBLEMER: Rundt 750 000 nordmenn sliter med søvnen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ikke bare fordeler

Farm trekker likevel frem at det å variere hvilken side av sengen man skal sove på ikke nødvendigvis bare gir positive fordeler. Ved å ha en bestemt plass vil gi deg fred og ro, og hjelpe deg med å sove.

- Hvis du for eksempel er vant til å sove på høyre side, er det den siden som vil trigge hjernen til å forstå at kroppen skal sove når man ligger der.

Søvnproblemer

Det er mange av oss som sliter med å få nok søvn. Hvem har vel ikke en eller annen gang ligget og telt sprekkene i soveromstaket for eksempel?

Noen ganger får vi hentet oss inn igjen etter et par kranglete netter, andre ganger må vi regne med en periode med «bivirkninger», som trøtthet, humørsvingninger og konsentrasjonsvansker. Men så går det som regel over. Stresset legger seg, vi løser problemene, sover godt og får det bra igjen.

‒ Vi regner med at omtrent en tredel har problemer med søvnen innimellom. Det har Torbjörn Åkerstedt, professor og søvnforsker ved Stressforskningsinstitutet ved Stockholms universitet, tidligere sagt til KK.

Forskernes 10 beste tips for bedre søvnkvalitet:

  1. Få en regelmessig døgnrytme ved å stå opp og legge deg til omtrent samme tid hver dag.
  2. Vær fysisk aktiv i løpet av dagen, og sørg for å få mye dagslys.
  3. Føler du deg helt utkjørt? En 20 minutters høneblund kan gjøre underverker. Men ikke mer enn 20 minutter!
  4. Tenk på hva du spiser og drikker. Unngå fet og sterk mat hvis du har problemer med halsbrann. Ikke spis noe du blir urolig i magen av. Kutt ut alkohol, kaffe, te og drikke som gjør at du må på do om natten.
  5. Er hodet fullt av tanker om ting du må huske å gjøre? Skriv en liste over alt som stresser deg, og forbered deg så godt du kan for morgendagen.
  6. Avslutt dagen med å gjøre noe avstressende. Gjør yoga, les en bok, se en dokumentar, gjør noe monotont som å sortere klesvask. Unngå å mate hjernen med altfor mange nye inntrykk. Husk også at lyset fra nettbrettet eller mobilen kan være med på å gjøre deg mer våken.
  7. Luft ut på soverommet, og ikke la temperaturen være mer enn 20, helst 16, grader.
  8. Sørg for at soverommet er stille og mørkt. Bruk mørke rullegardiner som stenger lyset ute.
  9. Ikke skru på lyset hvis du må stå opp om natten. Unngå vekkerklokker med lysende tall. Ikke la deg friste til å sjekke mobilen.
  10. Henvend deg til fastlegen eller en søvnklinikk hvis du har søvnproblemer mer enn tre dager i uken i en periode på tre måneder.


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: