SPÅR SEX-FREMTIDEN: Vi har snakket med tre eksperter om hvilke trender vi kan vente oss mellom lakenene i 2020. FOTO: NTB Scanpix
SPÅR SEX-FREMTIDEN: Vi har snakket med tre eksperter om hvilke trender vi kan vente oss mellom lakenene i 2020. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dette blir sextrendene i 2020

Ekspertene om hva som blir «hot» i senga fremover.

Publisert

Vi er offisielt inne i 2020, og dermed legger vi enda et tiår og utallige hendelser bak oss.

Noe kunne vi vært foruten – for eksempel at Donald Trump ble president og Crocs – mens andre ting ser vi tilbake på med et smil.

«Game of Thrones» ble en sensasjon, Ylvis-brødrene ble verdenskjente med «What does the fox say», Jennifer Lawrence falt på vei opp på scenen for å ta i mot sin første Oscar...

Et fenomen som havner midt mellom ting vi synes det er greit å ta farvel med og det vi kommer til å savne, er «Fifty Shades of Grey».

SENSASJON: Dakota Johnson og Jamie Dornan hadde hovedrollene i «Fifty Shades of Grey». FOTO: Universal Pictures
SENSASJON: Dakota Johnson og Jamie Dornan hadde hovedrollene i «Fifty Shades of Grey». FOTO: Universal Pictures Vis mer

Franchisen satte fyr på internett – og på soverom verden rundt. Pisker, håndjern og brystvorteklyper ble revet vekk fra hyllene.

Eksperimentering med BDSM (som forøvrig er forkortelse for bondage, dicipline, dominance/submission og sadomasochism) har altså vært én av de store sextrendene de siste årene.

Men hva kan vi vente oss mellom lakenene i 2020?

LES OGSÅ: Denne superstjernen takket nei til «Fifty Shades of Grey»

Johanna Rief er Head of Sexual Empowerment hos sexleketøymerkene We-Vibe og Womanizer. Hun forteller at det økte fokuset på feminisme og likestilling utvilsomt har hatt en innvirkning på trendene i senga.

– Womanizer (sexleketøy som har byttet ut den tradisjonelle vibreringen med trykkbølger, jour. anm.) har blitt solgt mer enn tre millioner ganger på verdensbasis. Det er et tegn på at kvinner blir mer komfortable med å utforske seksualiteten sin og tør å eie den. Vi tar orgasmen i egne hender, sier Rief.

Videre forteller eksperten at individualisering er et viktig prinsipp:

– Behovet for skreddersydde sexleketøy vokser, og det kommer til å fortsette å vokse. Folk vil ha seksuell nytelse som er tilpasset hver enkelts ønsker og lyster.

TAR KONTROLL: Ekspert Johanna Rief forteller at feminisme har hatt en tydelig innvirkning på sexlivene våre. FOTO: NTB Scanpix
TAR KONTROLL: Ekspert Johanna Rief forteller at feminisme har hatt en tydelig innvirkning på sexlivene våre. FOTO: NTB Scanpix Vis mer



Teknologisk sexliv

Rief forklarer at nettopp individualisering er mulig på grunn teknologiske fremskritt og uendelige apper. I dag kan tross alt mange sexleketøy styres via menneskets beste venn; smarttelefonen.

– Man kan lage egne mønster i vibrering og velge mellom forskjellige intensitetsnivåer – eller sette på autopilot. Ved sistnevnte er det leketøyet selv som tar kontrollen, slik at brukeren ikke vet hva som venter. Hver orgasme er unik, forteller hun.

Bruk av teknologi i seg selv, er også en aktuell sextrend ifølge Rief.

– Det er nok den mest opplagte og tydelige trenden. Ikke så rart, i og med at vi alle er «digital natives» i dag. Vi vil kunne kontrolle alt via mobilen, ikke sant? Man loggfører treningsøkter, man scroller gjennom Instagram, man betaler med telefonen… Og nå blir også sex inkorporert i det digitale universet.

LES OGSÅ: Sexleketøyene du ikke visste eksisterte

– Tar neppe over

Cecilie Kjensli, sexinspirator og forfatter av boka «Sex fra Ah til Åh», begynte å anmelde sexleketøy for 20 år siden.

Hun sier seg enig i at teknologi spiller stadig mer inn i sexlivet vårt – for eksempel i form av at par i avstandsforhold kan vedlikeholde den seksuelle delen av relasjonen med leketøy koblet opp mot apper – men understreker samtidig at den fjernstyrte trenden neppe tar helt over.

– Ingenting er vel som å ha det nært og deilig med partneren sin? Det å kjenne varm hud og lukt av den andre, er jo veldig erotisk og opphissende, sier hun og legger til:

– Leketøy har likevel kommet for å bli, og blir mer og mer integrert i det helt vanlige, hverdagslige sexlivet. Det er kjempebra fordi kvinner ikke kommer like lett som menn, men det kan vi med en liten diskré medhjelper.

I likhet med Rief, trekker hun frem at kvinner med årene blitt mer bevisste på sin egen seksualitet og mindre skamfulle.

– For tiden er jeg mentor for en ungdomsbedrift bestående av en gjeng med 17 år gamle jenter som vil «normalisere at kvinner har egen seksualitet og fjerne tabuer rundt dette». Hvor tøft og viktig skoleprosjekt, er ikke det? Det hadde aldri skjedd for 20 år siden. Vi er på riktig spor, og det vil fremtiden bli preget av, sier Kjensli.

Menn utforsker mer

Marthe Sørflaten er presseansvarlig i Kondomeriet og har førstehåndserfaring med hva folk ser etter på den erotiske fronten.

Hun har spesielt bitt seg merke i én ting; at menn i større grad kommer på banen.

– Vi selger flere og flere prostata-vibratorer. Menn har oppdaget P-punktet! Det er kult å se at de tør å utforske mer og er lekne. Før kom menn i butikk for å handle til kvinnen eller parforholdet, men nå kjøper de også til seg selv. Det kommer det bare til å bli mer av fremover – at menn utforsker, sier Sørflaten.

Johanna Rief stiller seg bak dét.

– Sexleketøy for kvinner har utviklet seg med tiden, mens markedet for menn har stagnert. Heldigvis er det i endring nå. Det er mye potensiale der, og vi kommer definitivt til å se mer high-tech leketøy for menn i årene som kommer, supplerer Rief.

Avslutningsvis avslører Sørflaten også hvilket produkt som topper bestselgerlistene om dagen; små analplugger.

2020 – vi er klare for deg!

LES OGSÅ: Trøstesex, avstengt sex eller synkronsex?

LEKENT: Ekspertene enes om at dagens menn tør å utforske seksualiteten sin i større grad enn før. FOTO: NTB Scanpix
LEKENT: Ekspertene enes om at dagens menn tør å utforske seksualiteten sin i større grad enn før. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer