Datingtrender:

Dette er årets dating-trender

Overfladiske profiler, dyre middager og uærlighet er ut - i år forventer ekspertene at single går «back to basics».

DATINGTRENDER: Single i 2023 ser ut til å være mindre opptatt av glitter og stas - budsjettvennlige dater uten alkohol kan bli den nye normalen, ifølge eksperter. FOTO: NTB
DATINGTRENDER: Single i 2023 ser ut til å være mindre opptatt av glitter og stas - budsjettvennlige dater uten alkohol kan bli den nye normalen, ifølge eksperter. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Er du en aktiv dater? Enten du har vært singel i en årrekke eller nylig har blitt «kastet tilbake på markedet», lurer du kanskje på hva slags type dating som gjelder nå.

Ja, dating kommer også i trender!

Kvinnemagasinet Women's Health har spurt eksperter i datingapper som Tinder, Hinge og Bumble om hva single kan forvente seg i året som kommer.

Mindre alkohol og mer sårbarhet står på lista, men først og fremst virker single nå å fokusere på muligheter og positivitet, etter noen svært så usikre pandemi-år.

– Nå som vi begynner å legge pandemien bak oss, ser vi hvordan single redefinerer dating - for å skape mer ekte og autentiske relasjoner, sier datingekspert Kate MacLean til Women's Health.

Selvtilliten blant single ser ut til å være svært høy, ifølge MacLean, fordi stadig flere blir klar over egen selvverdi og er mer sikre på hva som er deres «deal breakere».

Så, med det i bakhodet: Hva ser ut til å bli 2023s største datingtrender?

1. Budsjettvennlige dater

De aller fleste kjenner rentehevinger og høye strømpriser på lommeboka. Dette ser også ut til å påvirke hvordan vi dater - ekspertene uttaler nemlig til Women's Health at færre single ønsker å bruke massevis av penger på datingen.

Ifølge Bumble oppgir 57 prosent av single at de foretrekker en budsjettvennlig date fremfor en overdådig og fancy middag.

Kanskje en tur med en kopp kaffe er den ultimate første daten i år?

2. Ikke-monogami

Ikke alle ønsker et tradisjonelt parforhold, og det ser også ut til å påvirke hvordan vi dater.

Flere single rapporterer at de er åpne for ikke-monogamiske forhold. Blant Hinges brukere gjelder dette for 15 prosent av Gen Z-generasjonen og 15 prosent av de som identifiserer seg som LGBTQ+.

Det samme viser undersøkelser gjort av Bumble - 16 prosent svarte at de er åpne for å utforske ikke-monogami for første gang.

3. Flere kvinner tar initiativ

I flere år har vi gått mer og mer bort fra ideen om at mannen skal ta mest initiativ i datingprosessen, og denne trenden ser ut til å fortsette i 2023. Kvinner er rett og slett mer «på».

Og det tyder på at det lønner seg!

Datingekspert i OkCupid, Michael Kaye, uttaler at mer enn 8 av 10 av deres kvinnelige brukere ikke har noe imot å sende den første meldingen. Kaye forteller også at disse kvinnene får 55 prosent flere «likes» og nesten 60 prosent flere «matcher» enn kvinner som aldri tar kontakt først.

Så, ikke vær redd - send den første meldingen!

DATING: Hva spår ekspertene for datingåret 2023? FOTO: NTB
DATING: Hva spår ekspertene for datingåret 2023? FOTO: NTB Vis mer

4. Mindre alkohol

En drink eller en øl på første date er en «klassiker», men dette ser ut til å snu. Stadig flere ønsker å date uten noen form for alkohol. Så populært har det blitt, at det har fått et eget navn: Dry Dating.

75 prosent av Hinge-brukere rapporterer at de nå foretrekker dater uten alkohol. De ønsker heller å gjøre daten til en morsom aktivitet.

Tinder ser også en lignende trend - 72 prosent av deres brukere oppgir på sine profiler at de sjeldent eller aldri drikker alkohol.

5. Situationships

Den forvirrende limbo-tilstanden mellom vennskap, dating og parforhold kan være frustrerende for de som er på jakt etter den rette.

Men 2023 kan se ut til å bli året for «situationships», skriver Women's Health.

«Situationship» beskriver en relasjon som er noe midt i mellom vennskap og et parforhold, men som ikke er definert som noe. I utgangspunktet er det ikke et positivt begrep, spesielt ikke for de som søker et stabilt og monogamt parforhold. En slik relasjon kan gjøre det vanskelig å vite hvor dere har hverandre, hvor grensen for utroskap går og om dere i det hele tatt har en fremtid sammen.

Men nå ser datingeksperter ved Tinder at flere single ser på «situationships» som en god måte å beskrive relasjonene deres på. Noen opplever at det kan fjerne noe av presset på å «måtte» definere eller utvikle et forhold.

6. Sårbarhet er «in» - spesielt for menn

Det å vise sårbarhet virker å bli den nye normalen. Vi ser stadig mer åpenhet om mental helse i samfunnet. Og når det gjelder dating, ser det ut til at spesielt menn kan dra nytte av å vise mer sårbarhet når de dater.

I 2023 vil vi se flere menn som tør å åpne seg for en potensiell partner, tror datingekspertene.

52 prosent av mannlige Bumble-brukere oppgir at de nå innser at det å dele følelsene sine med en potensiell partner ikke betyr at de er svake. 38 prosent oppgir at de har begynt å snakke mer om følelsene sine med andre menn.

Hinge ser den samme trenden - 93 prosent av brukerne ser etter «emosjonell sårbarhet» i en partner - og 61 prosent rangerer det som viktigere enn både inntekt, høyde og hvor attraktiv personen er.

Kanskje er det på tide at menn dropper å oppgi høyden sin i Tinder-bioen, og heller forteller hva som er deres kjærlighetsspråk?

ÆRLIGHET: Ekspertene tror flere single tør å være ærlige om hva de søker etter i en partner. FOTO: NTB
ÆRLIGHET: Ekspertene tror flere single tør å være ærlige om hva de søker etter i en partner. FOTO: NTB Vis mer

Dette tenker norsk datingekspert

Vi kobler på de norske ekspertene.

Et naturlig sted å starte er hos datingekspert og matchmaker Ane Hagen, som har god oversikt over nordmenns dating-vaner.

Er hun enig i hva datingappene spår for 2023?

– Disse tingene som listes opp her er egentlig trendene vi som jobber i bransjen satt for ett år siden, altså for 2022. Vi så tendensene i 2021 på bakgrunn av det følelsesmessige kaoset som mange opplevde etter å ha vært isolert i to år, forteller Hagen.

Selv spådde Hagen at Dry Dating ville være en av de store trendene for fjoråret, og det har senere vist seg å virkelig bli en trend. Hagen tror alkoholfri dating vil fortsette sin popularitet i 2023.

– Verdien av å bli kjent med noen uten alkohol involvert er stor for de som virkelig er ute etter et langvarig forhold. Aller mest for de som er ute etter det forholdet som skal vare livet ut.

Bevissthet og ærlighet

Ellers ser Hagen hovedsakelig en endring i hvor sikre single er på hva de faktisk er ute etter, og ikke minst: hvordan de må gå frem for å få det.

– Jeg tror den største trenden vi vil se i året som kommer er mer konkretisering av hva hver og en egentlig ønsker seg, sier Hagen.

DATINGEKSPERT: Ane Hagen. FOTO: Privat
DATINGEKSPERT: Ane Hagen. FOTO: Privat Vis mer

Det er særlig to stikkord Hagen ønsker å dra frem for 2023.

Nummer én: Bevissthet.

– Bevissthet på hva man er ute etter og bevissthet rundt hvem man er og hvordan man representerer seg selv. 2022 var året single var mer ærlige på datingprofilene sine, men det var også året hvor vi innså hvordan uærlighet skaper flere muligheter enn ærlighet, forteller Hagen, og fortsetter:

– Mange har opplevd å bli avvist fordi de har mer realistiske profiler, noe som har fått frem hvor opptatt vi egentlig er av utseende - som igjen er et resultat av nettdatingen med bilder i fokus.

Nå har single imidlertid vært gjennom smerten med å innse at perfeksjonisme rår, og de står mer ærlig i det enn noen sinne, tror Hagen. Flere single innser nemlig at hvis et forhold skal vare, må ærlighet være i fokus.

Datingeksperten ser også at single begynner å bli lei av det overfladiske og at de ønsker dypere bånd. De ønsker relasjoner som har fokus på personlighet og emosjonell trygghet.

Og det fører oss altså til stikkord nummer to: Ærlighet.

– Jeg tror vi vil se mer ærlige profiler med personlighet i fokus og hvor sårbarhet er en del av prosessen for å bli kjent, sier Hagen.

Datingeksperten er altså helt enig med nummer 6 på listen - det å tørre å vise sårbarhet er veien å gå for å knytte nære og betydningsfulle relasjoner.

Situationships

Hagen er imidlertid ikke helt enig med punktet om situationships. Hun tror vi vil se mindre av denne typen relasjoner i året som kommer - nettopp fordi single er blitt mer bevisste.

– Og alle de som har havnet i situationships fordi de ikke var modige nok til å si hva de egentlig ønsker seg, har nå bestemt seg for å ikke havne i den situasjonen.

På grunn av dette er også mange flere interessert i å bli introdusert for noen via matchmaker enn tidligere, opplever Hagen.

– Vi ser en stor økning av single hos MatchMe, hvor det er null mulighet til å surfe mellom profiler eller bestemme hvem du skal treffe ved å ha sett på bilder og fått informasjon.

Love is blind-serien har fascinert. Og den måten å treffe noen på - med en sikkerhet om at den du møter vil det samme som deg - har eksplodert. Det er ikke bare hos oss i Norge denne trenden har vist seg i slutten av 2022, men også hos andre lignende selskaper over hele verden.

Med andre ord: Mens vi tidligere hadde behov for å ha kontrollen selv og velge partnere med utgangspunkt i hvem vi var tiltrukket av på grunn av utseende, ønsker vi nå å møte noen som kan matche oss relasjonsmessig over tid, tror Hagen.

Hun spår derfor at digitale introduksjoner via matchmakere vil eksplodere i 2023.

– Og nettdating vil forbli nummer én for å finne noen for de som ikke er helt klare for å finne den rette, og som dater mer for tidsfordriv enn for å finne den store kjærligheten.

Single tør å være ærlige

Vi hører også med en annen som har god oversikt over nordmenns dating- og sexvaner, nemlig sexolog og pressesjef i Nytelse.no, Maria Ebbestad.

Hun er veldig enig i hva listen viser.

– Det er ingen tvil om at datinglivet i 2023 vil se noe annerledes ut enn i 2022. Privatøkonomien har blitt trangere for de fleste og jeg tror derfor vi vil se en økning i dater som ikke koster så mye. Store middager vil bli byttet ut en kaffekopp og en gåtur, tror Ebbestad, og understreker:

– Men det er absolutt ikke noe negativt med det. Det viktigste er å finne ut om dere har god kjemi, ikke hvor mye penger som blir brukt på daten og hvem som betaler.

Hun har også tro på trenden om å være mer ærlig om situasjonen vi er i, og at det kun er positivt å vise at vi også er sårbare.

– Mange har kanskje vært redde for å vise hele seg tidligere, men dette tror jeg er på vei til å snu.

SEXOLOG: Maria Ebbestad. FOTO: Nytelse.no
SEXOLOG: Maria Ebbestad. FOTO: Nytelse.no Vis mer

Vi hører også med sexologen om ikke-monogami: Er vi nordmenn nysgjerrige på dette, eller holder vi oss mest til tradisjonelle parforhold?

Ebbestad har tro på det datingappene forutser - flere utforsker ikke-monogami og flere er mer åpne for ulike typer parforhold.

– De er åpne om det fra begynnelsen, og på mange måter tar det også bort noe av presset rundt en date - om at det skal fungere med kun dere to, livet ut.

Sexologen forteller at synet på forhold varierer. Det kan blant annet være basert på legning og alder.

– Homofile forhold er oftere mer åpne for ikke-monogami sammenlignet med heterofile forhold. Og den yngre generasjonen er mer åpne for utradisjonelle forhold sammenlignet med den eldre generasjonen.

– Men det er også viktig å understreke at majoriteten fortsatt ønsker et monogamt forhold der det kun er to involverte.

Kvinnene er mer selvsikre

Og sist men ikke minst: Stemmer det at kvinner tar mer initiativ enn før? Absolutt, mener Ebbestad:

– Kvinner har absolutt blitt flinkere til å ta initiativet når det gjelder dating. Det er ikke lenger slik at de sitter på gjerdet og venter på at mannen skal komme og ta dem med storm. De går ut i verden, er bestemt på hva de ønsker, og tar det.

Kvinner har rett og slett mer selvtillit og trygghet i dag - de tør å si hva de trenger, samtidig som de ikke er like redde for å bli avvist som tidligere, forklarer sexologen.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer