Krangling:

Dette tenker ekspertene om rådet: «Aldri legg dere sinte»

Det kan være en fin leveregel for par, men da må visse ting være på plass først!

KRANGLING: - Mange par forteller at den ene, oftest hun, starter en samtale etter leggetid, mens den andre, oftest han, er trøtt og lite innstilt på den praten, forteller samlivsterapeut. FOTO: NTB
KRANGLING: - Mange par forteller at den ene, oftest hun, starter en samtale etter leggetid, mens den andre, oftest han, er trøtt og lite innstilt på den praten, forteller samlivsterapeut. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

«Never go to bed angry» er et velkjent samlivsråd. Det er jo en fin innstilling, som kanskje gjør oss mer åpne for å finne en løsning på en pågående konflikt med partneren vår.

Undersøkelser viser at vi rapporterer om høyere nivåer av søvnforstyrrelser etter en konflikt, skriver Psychology Today i en artikkel om temaet.

Studier viser også at konfliktnivået blir høyere etter en natt med dårlig søvn, og ikke minst at det å finne en løsning er mer effektivt når vi har sovet godt. Ikke så rart - lite søvn gjør oss ikke akkurat mer tålmodige og løsningsorienterte...

Så - en enkel oppsummering blir jo: krangling fører til dårlig søvn, og dårlig søvn fører til mer krangling. Absolutt en god grunn til å ønske å ordne opp før leggetid!

Men det er ikke nødvendigvis en god idé å føle at dere komme til en løsning før dere går til sengs. Det kommer nemlig helt an på hva dere har kranglet om og hvor dypt konflikten sitter.

Det er aldri gøy å legge seg om kvelden mens vi er sinte på hverandre, men par som tvinger frem en løsning på en konflikt bare for å kunne gå til sengs med «god samvittighet», gjør kanskje seg selv en bjørnetjeneste.

SOV PÅ DET: - Søvn kan også bidra til at man bedre kan finne en løsning på konflikten, sier ekspert. FOTO: NTB
SOV PÅ DET: - Søvn kan også bidra til at man bedre kan finne en løsning på konflikten, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer

En fin leveregel hvis dere er enige om det

Trine Huseby, som er samlivsterapeut og driver fagbloggen trinehuseby.no med teknikker og inspirasjon for par, forklarer at «regelen» om å aldri legge seg sinte kommer av bibelsitatet «La ikke solen gå ned over deres vrede».

- Det er ikke tvil om at den har bidratt til mye forsoning og avverget mange konflikter, og jeg tenker det kan være en fin leveregel for par, forutsatt at de er enige om det, sier hun.

Hvis «ikke legg dere sinte» fører til at vanskeligere temaer blir bagatellisert og avvist, vil det imidlertid være en uheldig løsning på sikt, understreker Huseby.

- Men av og til hører jeg paret si at etter en stund hadde begge glemt hva som var så vanskelig. "Ikke prøv å komme på det", kommenterer jeg da.

SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie
SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie Vis mer

Huseby tror det vil fungere aller best hvis dere lever etter denne regelen i kombinasjon med teknikken "time-out for par", og at de utfyller hverandre.

Time-out for par er en teknikk Huseby lærer mange av parene hun hjelper. De som lærer seg å bruke teknikken i konflikter rapporterer at kranglene går ned, forteller Huseby.

Hun forklarer:

- Time-out for par er en gjensidig avtale om å sette saken på pause dersom en eller begge blir opprørt, og vente til følelsene har falt til ro, pulsen gått ned, og man er mer rasjonell og mer konstruktiv. Den av de to som ba om time-out, har ansvar for å ta opp tråden igjen innen 24 timer.

- Par som praktiserer denne teknikken, kan gå til sengs som gode venner, vel vitende om at det vanskelige temaet vi bli håndtert neste dag.

- Man må jo sove

Vi hører også med parterapeut og sexolog Tone Haldorsen:

- Det er en god regel å ikke legge seg sint, men da må ting snakkes ut først, sier hun.

Om dere ikke greier å bli enige før dere legger dere, kan samtalen fortsette dagen etter, men dette kommer også an på hvor alvorlig konflikten er, påpeker Haldorsen.

- Det er flere emner som ikke akkurat lar seg løse før sengetid, som om man har fått beskjed om at partneren har vært utro eller andre dype parforholdstraumer. Det krever ofte mye jobbing og lang tid å finne ut av, og man må jo sove.

En overfladisk krangel om hvem som skulle rydde stua før leggetid kan det altså være greit å løse opp i før leggetid. Men dyptgående temaer finnes det som regel ingen «quick fix» for, og da nytter det ikke å «bli enige» bare for å ikke gå til sengs sint.

GÅ I DYBDEN: - Det er bedre å bruke god tid til å gå i dybden av konflikten enn å ta en «quick fix», råder parterapeut Tone Haldorsen. FOTO: NTB
GÅ I DYBDEN: - Det er bedre å bruke god tid til å gå i dybden av konflikten enn å ta en «quick fix», råder parterapeut Tone Haldorsen. FOTO: NTB Vis mer

For vi må jo ikke glemme en annen god «regel»: At det er lurt å sove på ting.

- Søvn kan også bidra til at man bedre kan finne en løsning på konflikten. Det å sove på ting er ikke så dumt, også når det kommer til konflikter i parforhold. Ting bearbeides i hjernen mens vi sover, og kan skape et bredere perspektiv på saken.

Også Huseby poengterer viktigheten av søvn og hvile, og ikke minst at samtaler etter et visst tidspunkt har lett for å bli det motsatte av det man prøvde på.

Hun forteller om et klassisk scenario hun hører om i terapirommet:

- Mange par forteller at den ene, oftest hun, starter en samtale etter leggetid, mens den andre, oftest han, er trøtt og lite innstilt på den praten. Så føler hun seg avvist og prøver hardere, mens han blir mindre innstilt og mer avvisende, og så er spiralen i gang og kan havne helt ut der hvor man lurer på om du elsker meg og vil leve sammen med meg - mens det egentlig handler om særdeles dårlig timing.

Ikke kommet til en løsning?

Hvis dere ikke har kommet frem til en løsning før leggetid, er det flere ting dere kan gjøre for å verken ødelegge søvnen med krangling eller skyve vekk viktige temaer.

Her er Husebys forslag:

  • Bli enige om hvorvidt dere som par vil ha «La ikke solen gå ned over deres vrede» som felles leveregel
  • Hvis dere velger å ha det som en leveregel; bruk «time-out for par» som supplement
  • Hvis den andre skulle glemme seg bort, anstreng deg for å være veldig vennlig når du minner om at «men dette lover jeg at vi skal snakke om når jeg tar det opp igjen innen 24 timer», eller «husker du at nå skal vi være venner og sove?»
  • Ved å trene på det og oppmuntre hverandre, kan man bli veldig gode - sammen

Haldorsen forteller at det er bedre å bruke god tid til å gå i dybden av konflikten enn å ta en «quick fix». Derfor kan en løsning være å skape et overblikk over situasjonen før sengetid, og prøve å skape en ro mellom dere:

- Det går fint an å skape våpenhvile til dagen etter om man ikke får løst konflikten før leggetid, men da er det viktig å ta opp tråden på et passende tidspunkt dagen etter. Det må være et ønske fra begges side å finne en løsning, og ikke bare skyve det under teppet.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer