Parforhold:

Disse parene står bedre rustet for å takle «julestresset»

Samlivsekspertene er enige: Tar dere disse grepene allerede nå i november, reduserer dere risikoen for at stress og krangling ødelegger jula.

FRIKSJON: Når julestresset tar overhånd, kan underliggende følelser og konflikter komme til overflaten. – Ikke rart det blir friksjon i forholdet, sier ekspert. FOTO: NTB
FRIKSJON: Når julestresset tar overhånd, kan underliggende følelser og konflikter komme til overflaten. – Ikke rart det blir friksjon i forholdet, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

I tiden etter ferier opplever samlivsterapeuter stor pågang av fortvilte par.

Vi ønsker gjerne at julen skal være en tid med ro, etterlengtet familietid og idyll. Men sannheten for mange er at det er en kilde til mye stress - noe som igjen kan påvirke stemningen i parforholdet og i familien.

Kanskje ser du tilbake på fjorårets juleferie med skrekk og gru - du husker stresset med å ordne alt som måtte ordnes, en partner som ikke stilte opp slik du ønsket og påfølgende krangler om det.

Hvorfor blir jula slik for mange par? Hva krangler vi egentlig om? Og hvordan kan vi tilrettelegge slik at desember ikke blir en uutholdelig måned full av konflikter og dårlig stemning?

Her får du ekspertenes aller beste råd til hvordan dere kan stå godt rustet som par - før julestresset begynner.

– Ikke rart det tærer på forholdet

Stress generelt sliter på parforhold, forteller Trine Huseby til KK. Hun er samlivsterapeut og driver av fagbloggen trinehuseby.no med teknikker og inspirasjon til par.

– Det kan være stress relatert til begivenheter som jul, og det kan være stress relatert til oppfølging av barn, arbeidskrav, helse, økonomi, sier Huseby.

Når par kjenner på stress før jul, handler det gjerne om høye standarder, høye forventninger og høyt aktivitetsnivå, forklarer samlivsterapeuten, og understreker:

– Ikke rart det blir friksjon.

SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie
SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie Vis mer

Parterapeut og sexolog Tone Haldorsen bekrefter det samme, og sier at desember absolutt er en av de mest stressende månedene for mange parforhold og familier.

– Hva krangler vi mest om i jula?

– Det vi ser mye av, er jo at paret ikke snakker sammen. Det er ingen forventingsavstemning, tydelig oppgavefordeling, ansvarsfordeling eller samarbeid, forteller Haldorsen.

En typisk situasjon da, er at den ene ønsker å ha kontroll, og den andre venter på å få tildelt oppgaver. Den som vil ha kontroll opplever å ikke få hjelp.

– Når juledagene setter inn, er man gjerne så utslitt og tynnslitt at alt partneren gjør og ikke gjør blir irriterende. Det krangles mye om gaver, julepynt, husvask, feiringen og tradisjoner, forteller Haldorsen.

Ja - også når det verste stresset faktisk har roet seg, når julaften er overstått og vi egentlig kan legge bena høyt på bordet, kan det oppstå dårlig stemning.

– Når «freden har senket seg» etter julaften, kan det hende man er sliten, trøtt og kanskje har kortere lunte, men fortsatt forventninger til hverandre, til tradisjoner og til alt det man ønsker at julen skal inneholde. Ikke rart det tærer på forholdet, understreker Huseby.

Hun påpeker også at ferie gjerne betyr at vi dropper rutiner og snur døgnet:

– Som kan være positivt og helt nødvendig, men som samtidig kan bli utfordrende når man er flere som skal koordineres i forhold til måltider, aktiviteter og tradisjoner. I stedet for å stå sammen som et team, løfte blikket og prøve å se situasjonen i perspektiv, kan det fort bli at man klandrer hverandre og at det blir dårlig stemning, noe ingen egentlig ønsker.

Handler om noe annet

Kanskje krangler dere om hvem som gjør mest under husvasken, hvem som kjøpte feil julegave til svigermor eller hvem som svei ribba.

Men som regel handler konfliktene om noe dypere enn som så. Ofte er det underliggende følelser, savn og uenigheter som kommer til overflaten fordi julestresset tar overhånd.

– Har man lite eller ingen konflikter i forholdet, har man ofte gode verktøyer til konflikthåndtering. Da vil man også takle situasjoner som julestress og juleferie på en god måte, forteller Haldorsen, og fortsetter:

– Om man går og bærer på mye året igjennom, vil det ofte eksplodere når julestresset virkelig setter inn. Mange har store forventninger til julen, og det er lange tradisjoner som skal opprettholdes hos mange. Det kan jo slite ut hvem som helst.

PARTERAPEUT: Tone Haldorsen. FOTO: Privat
PARTERAPEUT: Tone Haldorsen. FOTO: Privat Vis mer

Selv om det kan utspille seg som bagateller, er det ofte det samme som ligger bak, når man blir følelsesmessig opprørt, forklarer Trine Huseby:

Kan jeg regne med deg? Vil du ta din del av ansvaret? Er du lojal mot meg når vi møter svigers? Hvor viktig er jeg for deg? Bryr du det om meg og mine ønsker? Har du respekt for meg?

– Er man stresset og ufokusert, kan man miste de viktige tingene av syne; som at det skal være bra stemning og at små og store har det fint.

Slik får dere en stressfri desember

Nei, det er Ingen tvil om at desember kan vippe oss litt av pinnen. KK har tidligere skrevet om hvordan du kan håndtere stresset som oppstår i jula, men nå spør vi ekspertene:

Hva kan vi gjøre for å komme oss gjennom desember med mest mulig harmoni i parforholdet?

Samlivsterapeutene har flere konkrete tips.

Det aller første Huseby råder dere til å gjøre, er å etablere en ny førjulstradisjon: Sett av et par timer i november for å planlegge juleferien.

– Lag rammer for samtalen i form av alenetid og mobiltelefoner på lydløs. Ordne hyggelige omgivelser, kanskje i sofakroken med en kopp te, eller foran peisen med et glass vin. Rigg dere med penn og papir.

Deretter stiller dere hverandre spørsmålet: «Hva er viktig for at det skal bli en bra jul for deg?»

Huseby anbefaler at dere anstrenger dere gjennom resten av denne samtalen - og hele desember - på å holde fokus på det som er viktigst.

For å klare å skille mellom ambisiøse og realistiske planer, tipser Huseby om å lage tre kolonner for prioritering av julens aktiviteter. Dette kan for eksempel være:

Skal: Følge barna på julavslutninger

Til vurdering: Delta på tre julebord

Skal ikke: Bakre syv slag julekaker

– Ta stilling til kolonne to. Bli enige om hvor dere skal legge lista og «stick to the plan».

Slik minimerer dere risikoen for ekstra stress og påfølgende konflikter. Dere vet hva dere skal gjøre, og dermed blir det lettere å planlegge deretter - uten å ha masse halvveis planer i bakhodet.

KJÆRTEGN: Litt kos i forbifarten er undervurdert, sier samlivsterapeut. FOTO: NTB
KJÆRTEGN: Litt kos i forbifarten er undervurdert, sier samlivsterapeut. FOTO: NTB Vis mer

Deretter råder Huseby dere til å passe på dere selv, i stedet for å passe på hverandre. Unngå å føre regnskap over innsats!

– Vær hverandres hjelpere, tenk som et team, løft blikket og se julehøytiden i perspektiv, sier samlivsterapeuten.

I tillegg kan tilsynelatende små ting være avgjørende:

Slipp kontrollen

Tone Haldorsens aller beste tips er også å begynne med forventningsavklaringer. I likhet med Huseby råder hun dere til å planlegge ansvarsoppgaver og fordeling av oppgaver allerede nå i starten av november. Da er dere forberedt til første desember.

Parterapeuten råder dere også til å lære å slippe kontrollen - på det meste som kan være kilde til stress:

– Godta at det kanskje bare blir to typer julekaker i år, og at dere ikke får laget hjemmelaget snacks til alle naboene.

– Ingen ser under sofaen eller under sengen deres. Julevasken trenger ikke være altoppslukende. Sett heller av noen ekstra timer til julehygge som par når barna har lagt seg.

Ikke minst: Snakk sammen. Fortell hverandre om hvilke forventninger dere har. Snakk om ønsker og behov i julen, og finn ut hvordan det best mulig skal la seg gjøre.

– Ingen ting er sort/hvitt. Å se alle fargenyansene i en situasjon, kan også hjelpe dere til å se at ting kanskje ikke er så ille som du kanskje ser for deg i hodet ditt.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer