Sexlivet:

- Du kan sove deg til et bedre sexliv

Så enkelt kan du forbedre sexlivet ditt betraktelig.

FÅR IKKE ORGASME: Søvnmangel kan ikke bare påvirke sexlysten, det kan også påvirke din evne til å ha sex. For eksempel menns evne til å få ereksjon og begge kan slite med å få orgasme. FOTO: NTB
FÅR IKKE ORGASME: Søvnmangel kan ikke bare påvirke sexlysten, det kan også påvirke din evne til å ha sex. For eksempel menns evne til å få ereksjon og begge kan slite med å få orgasme. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Det er vel ingen hemmelighet at søvnmangel fører til lite energi og overskudd. De fleste som har hatt problemet med å sove om natten vet hvor mye det kan påvirke humøret og energinivået på dagtid.

Du irriterer deg ekstra mye over uvanene til samboeren eller den masete kollegaen din, du har lavere selvkontroll og spiser gjerne en sjokoladebit eller to (eller ti) selv om du egentlig skulle prøve å begrense inntaket av søtsaker.

En undersøkelse fra 1910 viser at amerikanerne sov i gjennomsnitt ni timer om natten før vi fikk elektrisk belysning. I 1913 introduserte Edison lyspæren, og folk over hele verden begynte å være oppe senere og sove mindre.

Rundt én av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, ifølge Helsedirektoratet. Konsentrasjonen blir dårligere, du tåler mindre og er mer utsatt for ulykker og uhell. Kanskje ikke de beste forutsetningene for et aktivt og godt sexliv?

Sex er et overskuddsfenomen, noe vi må ha tid og overskudd til å prioritere i en travel hverdag. Da er det kanskje ikke så rart at søvnmangel kan påvirke sexlysten og den seksuelle funksjonen i stor grad. I tillegg kan medisiner som brukes til å behandle søvnproblemer svekke sexlysten.

Lite søvn kan også påvirke menns ereksjon og din evne til å få orgasme.

POWERNAP: Det er utrolig viktig for hjernen at vi får nok søvn. Søvnforskere er generelt enige om at de aller fleste voksne trenger minst syv timer søvn om natten. FOTO: NTB
POWERNAP: Det er utrolig viktig for hjernen at vi får nok søvn. Søvnforskere er generelt enige om at de aller fleste voksne trenger minst syv timer søvn om natten. FOTO: NTB Vis mer

Lite søvn øker stresshormonene

- Hvis du får for lite søvn går kroppen inn i stressmodus. Stresshormoner er veldig forstyrrende for seksualiteten og kan være hemmende for sexlivet. Sex er et overskuddsfenomen, og det er lurt å ha et lavest mulig nivå av stresshormoner for å opprettholde både sexlyst og kroppslig respons.

Det sier sexolog Siv Gamnes til KK.

Søvnmangel kan ikke bare påvirke sexlysten, det kan også påvirke din evne til å ha sex. For eksempel menns evne til å få ereksjon og begge kan slite med å få orgasme.

- For lite søvn over tid kan altså hemme sexlivet ditt i stor grad, og du kan sove deg til et bedre sexliv, sier Gamnes.

Søvnforskere er generelt enige om at for å fungere optimalt på jobb og i hverdagen ellers, trenger de aller fleste voksne minst syv timer om natten, og det er ikke uvanlig å trenge åtte eller flere.

KREVER OVERSKUDD: Sex er et overskuddsfenomen, noe vi må ha tid og overskudd til å prioritere i en travel hverdag. Da er det kanskje ikke så rart at søvnmangel kan påvirke sexlysten og den seksuelle funksjonen i stor grad. FOTO: NTB
KREVER OVERSKUDD: Sex er et overskuddsfenomen, noe vi må ha tid og overskudd til å prioritere i en travel hverdag. Da er det kanskje ikke så rart at søvnmangel kan påvirke sexlysten og den seksuelle funksjonen i stor grad. FOTO: NTB Vis mer

Kan få angst og depresjon

Enda verre enn at søvnmangel påvirker sexlivet, er at du kan utvikle angst og depresjon, som påvirkes av de samme stresshormonene. En depressiv hjerne er en stresset hjerne.

- Noen sover 4, 5 eller 6 timer og tenker at det går fint, og de fleste tåler det greit noen netter. Hvis du derimot sover lite over tid, kan du få både angst, depresjon og nedsatt sexlyst. De fleste mennesker trenger åtte timer søvn, sier Gamnes.

For mange starter underskuddet på søvn allerede i ungdommen, da de ligger i sengen med mobil eller PC til langt ut på natten, ser film eller chatter med venner. Over tid vil det utvikle seg, og veldig mange vil kunne kjenne på angst og depresjon i slutten av tenårene.

- Nøkkelen til en mindre stresset hjerne er absolutt å sove mer. Du har gjerne kommet inn i et mønster som du tror du takler veldig bra selv, men du vil merke de små gradvise endringene som skjer. Lær deg å legge deg tidlig og få åtte timer søvn, det er noe av det viktigste du kan gjøre, sier Gamnes.

Hvis du sliter med å sove, oppfordrer hun til å unngå blått lys og kaffestimuli i timene før du legger deg. Oppsøk hjelp hvis du sliter med å sove over tid.

Mer søvn, mer sexlyst og bedre sex

Forskere ved University of Michigan gjennomførte nylig en toukers undersøkelse av søvn og seksuell funksjon blant 171 friske, ikke-deprimerte kvinner. 14 morgener fylte de ut et søvn-og-sex-spørreskjema.

Etter hvert som søvntiden økte, økte kvinnens sexlyst. Hver times økning i søvn førte til en økning i sannsynligheten for å ha sex dagen etter, skriver Psychology Today.

Kanskje en god motivasjon til å legge deg litt tidligere i kveld?

SØVNMANGEL PÅVIRKER FORHOLDET: Konsentrasjonen blir dårligere og du tåler mindre. Kanskje ikke de beste forutsetningene for et aktivt og godt sexliv?
SØVNMANGEL PÅVIRKER FORHOLDET: Konsentrasjonen blir dårligere og du tåler mindre. Kanskje ikke de beste forutsetningene for et aktivt og godt sexliv? Vis mer

- Menn bør gjøre mer av husarbeidet

- Det er kjent at søvnmangel kan påvirke sexlysten og sexlivet. Det ser vi tydelig hos par som nylig har fått barn. Våkenetter og amming gjør at sexlivet blir satt på pause for mange, fordi seksualiteten ofte et et overskuddsfenomen.

Det sier Thomas Winther, som er familieterapeut og sexolog ved Curasenteret til KK.

Hvis du er søvnig og trøtt, vil du gjerne legge deg til å sove med én gang hodet treffer puta, og mange orker ikke tanken på sex.

- Ett godt råd er selvfølgelig å legge deg tidligere og få mer søvn for å sikre overskudd til å ha sex. Et annet tips er å la mannen ta en større del av husarbeidet. I dag jobber veldig mange kvinner like mye som mannen, men gjør gjerne 60 prosent av husarbeidet. Da har hun ofte mindre overskudd, så hvis mannen ønsker mer sex, bør han ta oppvasken litt oftere, råder Winther.

Slik sikrer du deg nok søvn

Bjørn Bjorvatn er søvnforsker og lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen. Han sier til KK at følgende gode råd kan sikre deg nok søvn:

  • Mosjoner regelmessig, men avslutt minst 3 timer før sengetid.
  • Unngå å sove på dagtid (tillat eventuelt en middagslur på under 20 minutter).
  • Ikke opphold deg i sengen lenger enn forventet sovetid.

Råd for å bevare god døgnrytme:

  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helger.
  • Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen (innen 2 timer etter at du har stått opp).
  • Unngå å bli eksponert for sterkt lys dersom du må opp om natten.

Råd for å redusere aktivering om kvelden og natten:

  • Unngå kaffe, te og andre koffeinholdige drikker etter klokken 17.
  • Unngå nikotin (røyk, snus) før sengetid og ved oppvåkninger.
  • Bruk av alkohol som sovemiddel frarådes.
  • Unngå kraftig mosjon de siste timene før sengetid.
  • Unngå å være sulten eller å innta tunge måltider ved sengetid.
  • Bruk soverommet og sengen til å sove i, ikke til arbeid.
  • Unngå å bruke elektroniske medier (mobil, nettbrett, pc) i sengen etter leggetid.
  • Lag deg et sengetidsritual.
  • Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet. Bruk eventuelt maske og ørepropper.
  • Ikke se på klokken hvis du våkner om natten.
  • Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger.
  • Sett av en «problemhalvtime» etter middag eller tidlig kveld, hvor du tenker gjennom dine bekymringer og problemer. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs
  • Ta et varmt bad et par timer før sengetid.
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer