USIKKERHET I PARFORHOLDET: Preges du av katastrofetanker i forholdet ditt? Her er tipsene som kan gjøre deg tryggere på partneren din. FOTO: NTB Scanpix
USIKKERHET I PARFORHOLDET: Preges du av katastrofetanker i forholdet ditt? Her er tipsene som kan gjøre deg tryggere på partneren din. FOTO: NTB Scanpix
Usikkerhet i parforholdet

Er du redd for å ikke være «bra nok» for kjæresten din?

- Dette er en form for katastrofetanker, og det kan skape problemer for både deg selv og partneren.

Synes han venninna mi er penere enn meg? Hvor seriøst tar han egentlig dette forholdet? Åh gud tenk hvis han går fra meg?

Kjærlighet kan være det fineste i verden, men det kan også være det skumleste. For å elske gjør oss også utsatt for å få hjertet knust. Å kjenne på egne usikkerheter en gang i blant er slett ikke unormalt, men hvis dette er store bekymringer kan det bli et problem.

– Har man en slik usikkerhet med seg i bagasjen kan det bli vanskelig. Dette er en form for katastrofetanker, og det kan skape problemer for både deg selv og partneren, sier Siv Gamnes, spesialist i sexologisk rådgivning, til KK.no.

Og hun er ikke alene om å mene det. Også Eva Tryti, som er psykolog, parterapeut og forfatter, forteller til KK.no at dine usikkerheter helt klart kan påvirke forholdet negativt.

– Du går jo rundt og er redd og har det vondt, og da blir man ikke like tilgjengelig for partneren og kjæresteforholdet , sier hun.

Denne utryggheten og bekymringen kan i verste fall føre til angst, paranoia og sjalusi, og kan også gjøre deg deprimert.

– Hvis man holder det inne over tid vil man kunne virke kald og distansert, og hvis man spiller det ut kan partneren oppleve deg som sjalu og nevrotisk. Spesielt hvis du begynner å overvåke, kontrollere og anklage ham. Da kan han tenke at dette er en helt annen person enn jeg trodde hun var, forklarer Tryti.

LES OGSÅ: Negative tanker ødelegger mer enn du tror

PROBLEMER: Utryggheten og bekymringen kan i verste fall føre til angst, paranoia og sjalusi, og kan også gjøre deg deprimert. Foto: Scanpix.
PROBLEMER: Utryggheten og bekymringen kan i verste fall føre til angst, paranoia og sjalusi, og kan også gjøre deg deprimert. Foto: Scanpix. Vis mer

Dårlig selvfølelse og vonde erfaringer

Frykten for å ikke være bra nok, eller frykten for at kjæresten skal forlate deg handler gjerne ikke så mye om partneren din, men heller mer om deg selv og egen selvfølelse.

– Er man ung, naiv og uerfaren så er det ikke så uvanlig å ha litt dårlig selvtillit. Når du går rundt og tviler på om du selv er bra nok, og du kanskje sammenligner deg med andre kvinner, vil man også bli usikker på seg selv, sier Tryti.

Men denne typen usikkerhet har ofte flere enn én årsak, det kan også handle om hvor god tilknytning man hadde til foreldrene som lite barn.

– Dette er noe som henger igjen fra man var barn. Kanskje har man hatt et for tett forhold til foreldrene, eller hvis man ikke har fått nok nærhet. Men det kan også være at man har opplevd utroskap før, og at det har satt dypere spor enn man har trodd, forklarer hun.

Brent barn skyr ilden sies det, men når det kommer til utroskap så kan brent barn rett og slett bli småparanoid eller bekymret. Og det er jo ikke rettferdig å «straffe» den nye partneren for feil som eksen din gjorde.

– Man må jobbe med seg selv for å komme over utroskap og å få troen på seg selv igjen. Ideelt sett bør man gjøre dette før man involverer seg med en ny partner, forteller Gamnes.

Her er deres 4 tips til hvordan du kan lære deg å bli tryggere i parforholdet.

LES OGSÅ: De eneste fem tingene du kan kontrollere i livet

1. Unngå å snoke

Leter du i lommene hans når han har vært på byen? Eller kanskje må du sjekke telefonen hans, du vet, bare for å forsikre deg om at han ikke har gjort noe han ikke burde? Ifølge Tryti er det nok ikke så lurt, det kan nemlig gjøre vondt verre.

– Snoking kan absolutt gjøre oss mer paranoide og usikre, så den snokelysten bør man prøve å holde seg fra, forteller hun.

I hvert fall hvis snoking er noe du bare alltid har gjort, uten å egentlig ha en særlig grunn. Hvis derimot snokelysten plutselig kommer fordi du føler at det er noe lumsk som foregår, anbefaler hun en annen strategi.

– Da bør man si ifra til partneren slik at han får sjansen til å svare. Hvis han nekter utroskap og man likevel fortsetter å høre alarmklokkene ringe, da ønsker man jo å finne noe som kan bekrefte mistanken, og bare da kan litt snoking være greit. Men dette er ikke noe man bør gjøre til en vane.

LES OGSÅ: Mistenker du at han er utro?

2. Bygg opp selvtilliten din

Selvfølelsen ofte er en viktig faktor for usikkerhet, så dette er et godt sted å starte.

– Den usikre part har en oppgave å gjøre her. Er man glad i seg selv blir det også lettere for andre å være glad i deg. Så det kan være lurt å jobbe med selvfølelsen sin, sier Gamnes.

Når man føler seg trygg i seg selv er det også lettere å føle seg trygg i et parforhold. Men hvordan jobber man med selvfølelsen? Ifølge Tryti kan selvsnakk være et godt sted å starte.

Vi kan ikke få all selvtilliten fra partneren, det er noe vi må jobbe med selv. Og da må man være obs på hvordan man snakker til seg selv. Du bør snakke deg selv opp, og snakke deg selv til ro når du kjenner på usikkerheten, anbefaler Tryti.

Hun nevner også at gode selvhjelpsbøker og noen timer profesjonell hjelp kan være nyttig i denne prosessen.

LES OGSÅ: - Kvinner med lav selvfølelse føler nok i stor grad at andre kvinner er konkurrenter

SELVFØLELSE: Usikkerhet bunner ofte i en dårlig selvfølelse, derfor er dette noe du gjør lurt i å jobbe med. Foto: Scanpix.
SELVFØLELSE: Usikkerhet bunner ofte i en dårlig selvfølelse, derfor er dette noe du gjør lurt i å jobbe med. Foto: Scanpix. Vis mer

3. Ta vare på deg selv

For å ha det bra med oss selv må vi også være snill med oss selv. God søvn, sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet er bra for både vår fysiske og vår mentale helse. Når vi trener øker utskillelsen av endorfiner i kroppen, som igjen øker følelsen av lykke og oppstemthet.

Ifølge Tryti kan trening derfor fungere som en antidepressiva og til en viss grad også angstdempende. Det skader heller ikke at treningen gjør at vi føler oss mer sexy.

4. Ha god kommunikasjon med kjæresten

Hva er det som gjør deg usikker? Hvor går grensene dine for hva du synes er greit? Og hva trenger du for å føle deg trygg? Alt dette er ting kjæresten din ikke vil vite med mindre du forteller ham det.

– Det er viktig å snakke sammen og være ærlig med hverandre for å skape trygghet i forholdet. Hvis dere for eksempel vet dere skal i en situasjon der du vil føle deg utrygg, så snakk med partneren om dette slik at man i forkant kan avtale ting som kan gjøre deg tryggere. Som å gi hverandre jevnlig oppmerksomhet på party, forteller Tryti.

Også Gamnes mener ærlighet alltid bør være første bud i et forhold.

– Du må være åpen med partneren om hvilke utfordringer du har. I et nytt forhold er dette viktig for å bli kjent med hverandre og å skape trygghet. Kanskje trenger du at partneren med ord og handling viser at «jeg har valgt deg», men i et forhold må begge gjøre sitt for at man skal føle trygghet, sier Gamnes.

LES OGSÅ: Sjalusi er helt naturlig, men i noen tilfeller kan det gå for langt

Til forsiden