Stress og sex:

Lider sexlivet på grunn av stress?

Derfor påvirker stress sexlysten, og slik kan dere opprettholde sexlivet til tross for hverdagsstresset.

STRESS: Stress er lystdreper nummer én, sier sexolog. FOTO: NTB
STRESS: Stress er lystdreper nummer én, sier sexolog. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Du er akkurat ferdig med en lang arbeidsdag, og stresser rundt for å få ordnet alt som skal ordnes; middagen må lages, oppvasken flyter og barna må kjøres på fritidsaktiviteter - før du igjen må tilbake til laptopen for å forberede deg til morgendagens møte.

Frister det å slenge inn en kjappis med samboeren mellom slagene? Trolig ikke.

Det paradoksale er at sex og orgasmer faktisk kan være stressreduserende, fordi det utløser endorfiner og lykkehormonet oxytocin. Så, i en perfekt verden ville jo sex vært en skikkelig bra stressavløser i hverdagen - bare vi hadde hatt ork og tid til det, da - og det er det jo altså ikke alltid vi har.

I en hektisk hverdag har du naturlig nok ikke tid eller ork til å hengi deg totalt til partneren din, slik som da dere var nyforelska. Men sex og nærhet er viktig for de aller fleste parforhold.

Så hva gjør vi, når hverdagsstresset stjeler så mye av sexlysten? KK har hørt med ekspertene.

STRESS: Stress kan være en vanlig årsak til at sexen uteblir, men det kan like gjerne skyldes hjemmekontor og lite sosial aktivitet, forklarer samlivsterapeut. FOTO: NTB
STRESS: Stress kan være en vanlig årsak til at sexen uteblir, men det kan like gjerne skyldes hjemmekontor og lite sosial aktivitet, forklarer samlivsterapeut. FOTO: NTB Vis mer

Stresshormoner dekker over lysthormoner

- Stress er absolutt lystdreper nummer én!

Det sier sexolog og parterapeut Tone Haldorsen til KK. Hun utdyper:

- Stresshormonet kortisol dekker over lysthormonene, og overstyrer lystsenteret i hjernen vår. Man blir distrahert av det som skaper stresset, og man vil ofte være mentalt til stede i det som stresser deg, i så stor grad at det ikke gir plass til lyst og nytelse.

Kanskje du kjenner deg igjen i dette: Stresset tar nesten overhånd, hodet er fullt av tanker og bekymringer - og så kjenner du at kjæresten din stryker på deg og initierer til sex. Du trekker deg unna, kanskje med en følelse av irritasjon - for dette har du verken tid eller ork til akkurat nå.

- Det å trekke seg unna partneren når man er stresset, er helt normalt, forsikrer Haldorsen, og fortsetter:

- Ofte fordi man føler kanskje på forhånd at fysisk kontakt oppmuntrer til sex hos den andre, og at det ikke er ønskelig. Da er det viktig å prate sammen om hvordan man har det, og uttrykke behov for trøst og nærvær uten at det skal føre til sex. Kommunikasjon er nøkkelen til alt godt!

SEXOLOG OG PARTERAPEUT: Tone Haldorsen.
SEXOLOG OG PARTERAPEUT: Tone Haldorsen. Vis mer

Haldorsen understreker imidlertid at stress ikke dreper sexlysten hos alle. Noen får faktisk økt lyst av stress, fordi blodet går raskere i kroppen, puls og hjerterytme stiger og kjønnsorgan kan da fylles med blod.

- Særlig de som bruker onani, sex og orgasme som stressavløser vil kjenne på lyst av stress. Dette er heller ikke nødvendigvis bra, for mange vil da ha problemer på å kjenne på lyst uten stress i livet. Så det er et tveegget sverd!

Men flertallet reagerer altså negativt på stress. Haldorsen påpeker at stress tar opp mye plass, og det krever ofte mye av oss.

- Oppgaver som skal løses, timene i døgnet går ikke opp, man blir bekymret, kanskje deprimert, frustrasjonen over å ikke strekke til kan fylle mye og man kan føle på maktesløshet og følelsen av å feile. Sexlyst er overskuddsbetinget, og stress spiser opp overskudd.

- For mange er sex forbundet med forventninger

Vi hører også med Trine Huseby. Hun er samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel og driver fagbloggen trinehuseby.no med teknikker og inspirasjon for par.

Hun sier følgende om hvordan stress kan påvirke sexlivet:

- Det finnes ulike forklaringer, én av dem er at for mange er sex forbundet med forventninger, forberedelser og prestasjon – om at det skal foregå på visse premisser og i en gitt form – ofte uuttalte føringer fra paret selv og basert på parets erfaring.

Kanskje det er nødvendig for deg å føle deg «fresh» og ha et rent hus før du klarer å kjenne på ordentlig lyst? Eller kanskje dere føler at barna må være i seng eller ute av huset før dere setter i gang?

Alt dette er noe man ikke trenger hvis man allerede er stresset, forklarer Huseby.

- Det handler altså ikke om sexen i seg selv, men om omstendighetene rundt.

Hvis det ikke var for tidligere erfaring og forventninger, kunne sexen i stedet bidratt til å redusere stress, påpeker samlivsterapeuten.

- En kvinne uttrykte det slik: «Det første jeg gjør når jeg er hjemme alene, er å ha sex med meg selv, det gir så mye energi!». Hun har funnet sin egen form, men skulle aller helst ønske å dele det med mannen sin, som har en krevende jobb og i tillegg stiller opp veldig for alle som trenger ham.

SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie
SAMLIVSTERAPEUT: Trine Huseby. FOTO: Iselin Huseby Lie Vis mer

- Hvorfor ønsker vi ofte ikke å være nær partneren vår når vi er stressa?

- Det kan handle om en følelse av at man har ingenting å gi, at man har mer enn nok med seg og sitt. I tillegg til at man kanskje ikke forventer å få det man har aller mest behov for, forklarer Huseby.

Disse behovene kan være:

  • Å bli lyttet til og forstått
  • Fravær av forventninger og krav
  • Spørsmål om det er noe hun/han kan hjelpe til med
  • Skuldermassasje

Huseby påpeker også at stress kan være en vanlig årsak til at sexen uteblir, men at det like gjerne kan skyldes hjemmekontor og lite sosial aktivitet.

- Hvis én eller begge ikke er i modus, og kanskje ikke ønsker komme i modus, kan det være tungt å dra i gang.

STRESS: Jobb, husvask og familieliv er ofte kilder til stress, og det kan gå utover sexlivet. FOTO: NTB
STRESS: Jobb, husvask og familieliv er ofte kilder til stress, og det kan gå utover sexlivet. FOTO: NTB Vis mer

Slik kan du og partneren din takle stresset sammen

Dersom du merker at stresset overstyrer lysten på partneren din, har ekspertene mange gode råd til deg.

Først og fremst anbefaler Haldorsen å finne ut av hva slags stress du opplever. Er stresset kun en kortvarig periode, eller er det mer langvarig? Hva skaper stresset? Hvilket type stress er det du har? Hvordan kan stressfaktoren(e) reduseres?

Mange trenger å slappe av og føle seg uthvilt for å ha lyst på sex, og da er det lurt å finne ut av hva som skal til for å skape mer ro og mindre stress.

Tenk gjerne over dette:

  • Er det noe partneren kan bidra med? Er det noen oppgaver hen kan ta over for deg eller hjelpe til med?
  • Barn er ofte en stor stressfaktor for foreldre, så finnes det muligheter for mer barnevakt, eller kan barna overnatte hos venner innimellom?
  • Kan dere endre noen hverdagsrutiner for å skape mer overskudd? Mange lar hverdagen med barn overstyre hverdagen som par, og den type stress er veldig vanlig at ødelegger lysten.

Dersom du ikke har overskudd til å ha sex, kan det være lurt å finne andre måter å være intim på.

- En god måte å redusere stress på er å få lange og gode klemmer av partneren. Det løser ut mange gode og avslappende hormoner når klemmen varer over 20 sekunder, så gjør man dette to ganger daglig, vil man automatisk redusere stresshormonene, forklarer Haldorsen.

Hun fortsetter:

- Da vil man også kunne kjenne på mer lyst fordi man føler nærhet til partneren, og fordi mindre stresshormoner gir mer plass til lysthormonene.

Hun understreker også at lysten vår varierer periodevis gjennom hele livet. Det er helt normalt å kjenne på mer eller mindre lyst i perioder.

- Det kan være lurt å oppsøke samtaleterapeut om stresset tar over hverdagen over tid, og lysten uteblir i lange perioder, råder sexologen.

INTIMITET: En lang klem kan være et greit alternativ i de periodene sexlysten uteblir. Da vil man også kunne kjenne på mer lyst fordi man føler nærhet til partneren, og fordi mindre stresshormoner gir mer plass til lysthormonene, forklarer sexolog Tone Haldorsen. FOTO: NTB
INTIMITET: En lang klem kan være et greit alternativ i de periodene sexlysten uteblir. Da vil man også kunne kjenne på mer lyst fordi man føler nærhet til partneren, og fordi mindre stresshormoner gir mer plass til lysthormonene, forklarer sexolog Tone Haldorsen. FOTO: NTB Vis mer

Huseby har også andre gode tips til hvordan dere kan bedre sexlivet:

  • Finn ut om dere vil fortsette med sex i den formen dere pleier ha, eller om dere skal bli mer fleksible
  • Ha både planlagt og spontan sex på repertoaret. Sex kan vare fra to minutter til to timer - hvem sa at det måtte være i sengen, etter mørkets frembrudd og barna i seng og «same procedure» hver gang?
  • Den som har mest sjelden lyst, griper enhver mulighet der man faktisk har lyst, og gjør noe med det

Still deg selv disse to spørsmålene

Huseby har også mange gode tips til de som føler at sexlivet lider på grunn av stress. Hennes viktigste tips er å avklare egen motivasjon.

Du kan starte med å ta stilling til to spørsmål, helt for deg selv:

Ønsker jeg å ha sex i livet mitt? Hvorfor, i så fall?

Ved å ta stilling til dette, kan du finne din egen indre motivasjon - som er langt mer virkningsfullt enn ytre motivasjon, forklarer Huseby - og understreker at ytre motivasjon gjerne er egne og andres forventninger.

- Har man tatt stilling til spørsmålene og kommet positivt ut, som mange gjør, er det kunnskap som gjelder, om: egen seksualitet, om forskjellen på responsiv lyst og spontan lyst, om hva som tenner og om å kunne ta ansvar for egen tenning, samt teknikker for å koble hjernen av og sansene på.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer