DEPRIMERT KJÆRESTE: Det kan være tungt å se en man er glad i ha det vondt, etter lang tid kan man selv også bli preget av denne sinnsstemningen. Foto: Shutterstock / g-stockstudio
DEPRIMERT KJÆRESTE: Det kan være tungt å se en man er glad i ha det vondt, etter lang tid kan man selv også bli preget av denne sinnsstemningen. Foto: Shutterstock / g-stockstudioVis mer

Depresjon

Når kjæresten din er deprimert

Det kan være lett for mange å tro at den andre bare må «ta seg sammen», men slik er det ikke.

Det er ikke tvil om at det kan være tungt å leve med en depresjon, men det kan også være tungt for familie og kjæreste å se en man er glad i ha det vondt. 

Omgivelsene påvirker oss hele tiden, så hvis du bor med en som er deprimert vil det være belastende, sier psykolog og advokat Grethe Nordhelle ved Integral psykologisk institutt, som også er forfatter av en rekke bøker.

LES OGSÅ: Depresjon kan skyldes vitaminmangel

Hvor stor belastningen er vil derimot avhenge av graden av depresjon, og hvor mye som legges over på partneren. Vi mennesker er sosiale vesener, så å dele tankene sine med noen man stoler på kan føles godt. Omgivelsene kan derfor hjelpe ved å komme med spørsmål for å finne ut hvor skoen egentlig trykker. 

– Du trenger ikke være psykolog for å ha menneskekunnskaper, og du skal ikke være redd for å være der som medmenneske for andre, påpeker Nordhelle. 

LES OGSÅ: Mange føler seg ensomme i parforholdet

Unngå inaktivitet og isolasjon

Roger Hagen, som er førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt ved NTNU, forteller til KK.no at det er ulike grader av depresjon basert på symptomenes dybde, og at man derfor skiller mellom lett, moderat og alvorlig depressiv episode. 

– Det finnes flere symptomer på depresjon, og noen av de vanligste er tristhet, energiløshet og mangel på interesse. Man er også preget av bekymring og negative tankeprosesser, sier han og forklarer videre:

– Noe av det vanligste er at man trekker seg unna andre og tenker at man må hvile seg frisk fra depresjonen. Så ligger man alene og grubler på negative ting. Depressiv grubling er ikke produktivt i det hele tatt, derfor er det ikke så lurt å gjøre. Siden inaktivitet ofte fører til enda mer depressiv grubling og selvanalysering, er det ikke alltid at en 100 prosent sykemelding er den beste løsningen. 

Det er mange ulike årsaker til hvorfor man blir deprimert, og hvis man vet hva noen av årsakene er så kan man ta tak og rydde opp i det. 

ISOLASJON: Det er ikke uvanlig at man trekker seg unna andre og tenker at man må hvile seg frisk fra depresjonen, men dette er ikke alltid så lurt. Foto: Shutterstock / g-stockstudio
ISOLASJON: Det er ikke uvanlig at man trekker seg unna andre og tenker at man må hvile seg frisk fra depresjonen, men dette er ikke alltid så lurt. Foto: Shutterstock / g-stockstudio Vis mer

LES OGSÅ: Antidepressiva gjør deg ikke lykkelig eller oppstemt

Viktig at familien viser tålmodighet

Finner du ut hva som er årsaken til at partneren din er deprimert kan det bli litt lettere å hjelpe. Skyldes det en konkret hendelse, eller er det en arena i livet partneren din ikke er tilfreds med? 

– Da finner man ut hva som må jobbes med for å skape en alternativ mening, slik at man kan finne sin plass i samfunnet og få gleden tilbake. Man må tenke alternative veier når en vei er steng, og bare det å snakke med noen er i seg selv en hjelp, forklarer Nordhelle.

– Snakk sammen, kom med kloke ideer, kommentarer og forslag for å hjelpe til å komme ut av gjørma. Husk at du kan ikke gjøre hele jobben for dem; man kan være en støtte, men de må reise seg selv, legger hun til.

Når en depresjon strekker seg over lengre tid hos din partner kan man selv også bli preget av denne sinnsstemningen, og Hagen påpeker at da er det viktig å ha tålmodighet.

– Det er nok veldig frustrerende for en partner å se at den andre ikke har det bra, og kanskje lurer man på om det skyldes en selv. Kanskje prøver man å hjelpe men kommer ikke helt inn, forteller han. 

– Det kan være lett for mange å tro at den andre bare må «ta seg sammen» fordi de ikke helt forstår hva det dreier seg om. Kanskje har partneren noen kjappe ideer til hvordan det skal løses, men noen ganger er det litt mer komplisert enn det, forklarer han.

LES OGSÅ: P-piller kan øke sjansen for depresjon med 23 prosent

INAKTIVITET: Jo mer man er alene for seg selv hjemme, jo verre vil det kunne bli. Sørg derfor for å holde både kropp og sinn i aktivitet. Foto: Shutterstock / Golubovy
INAKTIVITET: Jo mer man er alene for seg selv hjemme, jo verre vil det kunne bli. Sørg derfor for å holde både kropp og sinn i aktivitet. Foto: Shutterstock / Golubovy Vis mer

Sørg for å være i aktivitet

Ifølge Hagen er det noen ting man kan gjøre for å komme seg raskere ut av depresjonen, men det er også noen ting som det ikke lønner seg å gjøre. Slike ting er det fint at partner eller familie er obs på.

– Folk er forskjellige, så folk trenger litt ulik tilnærming. Det som er anbefalt er likevel å holde seg i aktivitet. Jo mer man er alene for seg selv hjemme, jo verre vil det kunne bli, sier han og understreker at det er viktig å holde seg aktiv i både kropp og sjel. 

– Ikke trekk deg tilbake fra folk, med mindre man har en utslitthetsdepresjon og har gått i kjelleren på grunn av stress og plikter. Gå en tur, besøk noen, det er som antidepressiva. Trening er også vist å kunne hjelpe mot depresjon, så det er generelt sett lurt å opprettholde fysisk aktivitet, forklarer han.

Husk at deprimerte mennesker ofte fokuserer på det negative, som kan gjøre det vanskelig for deg som partner å slå gjennom med dine løsningsforslag. Det er fortsatt viktig at du er en støtte, og vier tid til å prate med den som har det tungt.