Sexlyst

Slik får du bedre sexlyst med mindfulness

Mindfulness forebygger stress og gjør deg bevist på kroppen din.

HVERDAGSSTRESS: Det stresset vi føler på i hverdagen kan ødelegge for sexlysten, men mindfulness kan minske stresset. Foto: Shutterstock / bezikus
HVERDAGSSTRESS: Det stresset vi føler på i hverdagen kan ødelegge for sexlysten, men mindfulness kan minske stresset. Foto: Shutterstock / bezikus Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Manglende sexlyst er noe alle og en hver kan føle på i blant. I hverdagen er det ofte mye som skal gjøres og det er ikke alltid energien og kanskje tiden strekker til, noe som kan være frustrerende for oss selv, men vel så mye for partneren vår. 

Heldigvis er det sånn at det finnes metoder for å få tilbake sexlysten. Amerikanske og kanadiske forskere utførte en studie publisert i Journal of Sex Research, hvor kvinnene som deltok opplevde å få økt sexlyst i løpet av de åtte ukene de deltok i et program som blant annet bestod av mindfulness. Kvinnene rapporterte om økt sexlyst og at de hadde mindre frustrasjon over sex. 

Men kan det virkelig være slik at mindfulness fungerer for å øke sexlysten, og i så fall hvordan fungerer det? 

Anders Lindskog, sexolog og spesialist i klinisk voksensexologi, forteller at vi lever i et mulighetssamfunn hvor vi prøver å få tid til så mye at vi blir overbelastet. Mange har ikke mye ledig tid, eller ekstra energi til overs som kan benyttes på å ha sex, som igjen fører til manglende sexlyst. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer