HVERDAGSSTRESS: Det stresset vi føler på i hverdagen kan ødelegge for sexlysten, men mindfulness kan minske stresset. Foto: Shutterstock / bezikus
HVERDAGSSTRESS: Det stresset vi føler på i hverdagen kan ødelegge for sexlysten, men mindfulness kan minske stresset. Foto: Shutterstock / bezikus Vis mer

Sexlyst

Slik får du bedre sexlyst med mindfulness

Mindfulness forebygger stress og gjør deg bevist på kroppen din.

Manglende sexlyst er noe alle og en hver kan føle på i blant. I hverdagen er det ofte mye som skal gjøres og det er ikke alltid energien og kanskje tiden strekker til, noe som kan være frustrerende for oss selv, men vel så mye for partneren vår. 

Heldigvis er det sånn at det finnes metoder for å få tilbake sexlysten. Amerikanske og kanadiske forskere utførte en studie publisert i Journal of Sex Research, hvor kvinnene som deltok opplevde å få økt sexlyst i løpet av de åtte ukene de deltok i et program som blant annet bestod av mindfulness. Kvinnene rapporterte om økt sexlyst og at de hadde mindre frustrasjon over sex. 

Men kan det virkelig være slik at mindfulness fungerer for å øke sexlysten, og i så fall hvordan fungerer det? 

Anders Lindskog, sexolog og spesialist i klinisk voksensexologi, forteller at vi lever i et mulighetssamfunn hvor vi prøver å få tid til så mye at vi blir overbelastet. Mange har ikke mye ledig tid, eller ekstra energi til overs som kan benyttes på å ha sex, som igjen fører til manglende sexlyst

– Da er det lett at den fritiden man har til overs på kvelden blir brukt til aktiviteter hvor vi ikke trenger å bruke krefter, slik som TV-titting og sosiale medier, forteller han. 

Lindskog mener at mindfulness kan ha en positiv effekt på sexlysten fordi det er med på å redusere mye av hverdagsstresset vi opplever.

– Mindfulness går ut på å fokusere på det som skjer her og nå, framfor noe vi må ordne senere. Da blir det også enklere å oppdage sin indre seksualitet, sier Lindskog.

Videre forteller han at mindfulness ikke bare hjelper på sexlysten, men at sex også har likheter med mindfulness. 

– Når du har god sex er du som regel til stedet i det øyeblikket, og du lar deg ikke distrahere av tankene dine, forklarer han. 

LES OGSÅ: P-piller kan føre til nedsatt sexlyst

Fokuser på pusten

Mindfulness-instruktør Viggo Johansen er enig i at sex og intmitet kan komme i andre rekke når du er stressa og har for mye å gjøre. At mindfulness da kan hjelpe mot den manglende sexlysten på grunn av stress synes han derfor ikke er rart. Dette med tanke på hva mindfulness og meditasjon gjør med kropp og sinn. 

– Ser man mindfulness fra et hjerneperspektiv øker det blodgjennomstrømingen i frontallappene, som på sikt gjør det lettere for oss å gi slipp på stressreaksjoner, forteller han.

Når vi er stresset øker aktiviteten i de mer primitive delene av hjernen, og da styres vi av instinkter, ifølge Johansen. I tillegg ødlegger det for sexlysten at vi lar oss distrahere av alt mulig annet enn partneren vår. 

– Det blir ikke mye magi igjen om vi stirrer på hver vår skjerm hele tiden, og er opptatt av alt annet, sier han.

LES OGSÅ: Derfor er denne trenden bra! 

FOKUSER PÅ PUSTEN: Ønsker du å prøve mindfulness for å oppnå bedre sexlyst eller stresse ned i hverdagen, kan du ifølge Johansen sette deg ned og bli bevisst på din egen pust.  Foto: Shutterstock / Monkey Business Images
FOKUSER PÅ PUSTEN: Ønsker du å prøve mindfulness for å oppnå bedre sexlyst eller stresse ned i hverdagen, kan du ifølge Johansen sette deg ned og bli bevisst på din egen pust. Foto: Shutterstock / Monkey Business Images Vis mer

Ønsker du å prøve mindfulness for å oppnå bedre sexlyst eller stresse ned, kan du ifølge Johansen sette deg ned og bli bevisst på din egen pust. Gjør du det vender du oppmerksomheten vekk fra den delen av hjernen som hele tiden prøver å løse problemer, og som tapper deg for energi fordi du ikke får gjort det.

– Det holder med noen minutter i begynnelsen, og etter hvert kan du forlenge disse sesjonene, sier han.

Han forteller videre at du vil bli mer bevisst på hvordan kroppen din reagerer og føler om du gjør ting med et rett fokus. For eksempel: Neste gang du er på spinning så gir du full oppmerksomhet på selve spinningen - uten at andre tanker får komme til. Etterpå kan du spørre deg selv hvordan det føltes, noe som ganske sikkert vil gi utslag. 

LES OGSÅ: Prøv disse fire øvelsene som gir økt sexlyst

Ingen rask løsning

Johansen forteller at det kan være krevende å lære seg mindfulness på egenhånd, men heldigvis finnes det en rekke apper og bøker du kan benytte deg av for å lære deg teknikkene.
– Headspace er en veldig god app som tilbyr progresjon over tid, og du kan velge hva du vil oppnå, som for eksempel god helse.

Mindfulness er ikke er rask løsning, og du må belage deg på at det krever innsats over tid for å få gode resultater. De kommer nemlig ikke i løpet av noen dager, men heller etter noen uker eller måneder, ifølge Johansen. 

Om du og partneren din vier hverandre oppmerksomhet vil dette også hjelpe på sexlysten. 

– Det hjelper på sexlysten om du føler at jeg er opptatt av deg, og du har all min oppmerksomhet, sier han.

Anders Lindskog mener andre aktiviteter som reduserer hverdangsstresset og som gjør at man får kjent etter på kroppen, også er positivet for å øke sexlysten. Da kan yoga og meditasjon hjelpe.

– Du kan også gå en tur i skogen eller ta en TV-fri uke. Da får du mange ledige timer til overs som du kan bruke til å ha sex, forteller han.

Han forteller at om du får deg selv til å begynne å tenke seksuelle tanker kommer også seksualiteten tilbake etter hvert. Ved å tenke disse tankene, og ved å bruke fokuset i mindfullness samtidig, kan du kjenne etter på kroppen din og hva som skjer i den.

Men det handler også om å finne ut hvilke aktiviteter du bør prioritere. 

– Det gjelder å bli bevist på hva du ønsker å bruke tiden din på. Om det er å se på TV eller ha sex, sier han.

LES OGSÅ: Fem sexstillinger dere bør prøve

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: