SAMLIVSBRUDD: Tid med gode venner er alltid en god idé! Det kan også hjelpe deg å komme over et vanskelig brudd. FOTO: NTB Scanpix
SAMLIVSBRUDD: Tid med gode venner er alltid en god idé! Det kan også hjelpe deg å komme over et vanskelig brudd. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Samlivsbrudd:

Slik takler du bruddet best

Både ny frisyre, shopping og tid med gode venner kan funke - så lenge du har troen!

Uansett om du blir slått opp med, eller det er du selv som ender forholdet, så er det vondt å gå gjennom et brudd. Alle takler det forskjellig, men for mange kan det å gå gjennom et brudd innebære å drikke bort følelsene, hoppe til køys med en vilt fremmed, eller skaffe seg en ny frisyre - alt for å få en ny start.

Og kanskje kan disse tingene fungere lindrende på smerten du føler innvendig, men det er ikke på grunn av selve tingen du gjør, skal vi tro nyere forskning. Den viser nemlig at så lenge du tror det du gjør hjelper deg å komme over bruddet - så gjør det det!

Universitetet i Colorado Boulder har gjort en undersøkelse på hvordan placebo lindrer emosjonell smerte fra et brudd, hvor de undersøkte 40 personer som var på vei ut av et forhold. Personene ble analysert mens de så på et bilde av ekskjæresten og snakket om bruddet. Underveis i undersøkelsen fikk deltakerne nesespray. Halvparten ble fortalt at nesesprayen skulle lindre deres emosjonelle smerte, mens den andre halvparten fikk beskjed om at det de fikk kun var en saltvannsspray.

Undersøkelsen viste at de som fikk beskjed om at sprayen de fikk skulle lindre smerten faktisk følte seg bedre både fysisk og emosjonelt, og hjernen responderte også annerledes da de ble vist bilde av sin tidligere partner.

EKSPERTEN: Kate Elin Søyland, par- og familieterapeut ved privatpraksis Åpen Dialog i Sandnes. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Kate Elin Søyland, par- og familieterapeut ved privatpraksis Åpen Dialog i Sandnes. FOTO: Privat Vis mer

LES OGSÅ: - Samboere bør absolutt vurdere om de bør opprette et testament

– Tro kan flytte fjell

– Dette er interessant forskning. Placebo handler jo først og fremst om tro, og tro trenger vi for at livet skal føles meningsfullt. Nettopp derfor er det så smertefullt med et plutselig brudd med personen som står deg nærmest. Troen, meningen, ja - hele grunnmuren din rives bort under føttene på deg, og du befinner deg plutselig i en tøff krise uten fotfeste. Jo verre vi har det, jo viktigere er håpet - håpet om et bedre liv. Og ja, at tro kan flytte fjell slik forskning viser - det tror jeg på, sier Kate Elin Søyland, som er par- og familieterapeut ved privatpraksis Åpen Dialog i Sandnes.

Hun mener likevel at det er viktig å huske på at smerten i kjærlighetssorgen er en naturlig smerte som ikke skal fjernes eller problematiseres, men heller forstås. At sorgen fra naturens side er en måte å holde sammen på og beskytte sine nærmeste.

– Det er en genial overlevelsesmekanisme. Den får oss rundt til å gi mer omsorg slik at den som sørger kan ta imot varmen og empatien, og etterhvert se at det kanskje ikke er slutten, men «bare» begynnelsen på et nytt kapittel i livet, forklarer hun.

LES OGSÅ: Parforhold: Har du en venninne som prioriterer kjæresten foran alt?

Finnes ingen snarvei

EKSPERTEN: Trine Huseby, samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Trine Huseby, samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel. FOTO: Privat Vis mer

Forskerne ved Universitetet i Colorado Boulder mener den nye undersøkelsen viser at så lenge du tror det du gjør tar bort smerte og får deg til å føle deg bedre, kan det faktisk ha god effekt. Så da spiller det kanskje ikke så stor rolle hva man faktisk gjør? Vi tenker å tilbringe tid med gode venner, gjøre ting som får deg til å smile og leve ditt beste liv er den beste medisin! Samlivsterapeut ved Sundvolden Hotel, Trine Huseby, er enig.

– Ny hårfrisyre, nye briller eller ny garderobe er tiltak som både markerer en ny tid og nye muligheter, og som kan bidra til god selvfølelse. Men aller høyst på tiltakskjeden står fellesskap med gode venner og aktiviteter som får en opp fra stolen, bort fra skjermen, og tilbake til normalen, sier hun.

– Ved normalt samlivsbrudd har jeg derimot ikke tro på medisiner eller alkohol for å slukke sorgen. Sex med en ny person kan i beste fall være en midlertidig avsporing, men i verste fall ha en traumatiserende effekt, fordi man ikke var emosjonelt klar, forklarer hun.

Ifølge Søyland er det også viktig å huske på at ingen brudd er like, og at det ikke er sikkert at det som fungerte for venninnen din også fungerer for deg.

– Man skal gjennom ulike faser i sorgprosessen, og det er ingen snarvei. Store mengder jobb, trening og festing kan i verste fall utsette sorgen istedenfor å fjerne den, sier hun.

LES OGSÅ: Parterapeutens beste råd for å få et godt forhold

NY START: Det å gjøre noe nytt kan gi deg en følelse av å være i bevegelse, og at du ikke bare er hun som ble forlatt, i følge Søyland. FOTO: NTB Scanpix
NY START: Det å gjøre noe nytt kan gi deg en følelse av å være i bevegelse, og at du ikke bare er hun som ble forlatt, i følge Søyland. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Her er samlivsterapeutenes tips til å komme seg over bruddet:

  1. Minn deg selv på at selv om kjæresten din har sluttet å elske deg, er du fortsatt verdt å elske.
  2. Erkjenn at det er trist og tillat deg selv å være lei deg. Ta imot trøst fra andre som står deg nært.
  3. Aksepter at det er slutt. Benekting eller å tviholde på håpet forlenger den smertefulle prosessen.
  4. For mange er det til stor hjelp å forstå hvorfor den andre har gjort det slutt. Hvis eksen er villig til å ta denne samtalen, benytt deg av muligheten - før du setter strek.
  5. Reflekter rundt bruddet og forholdet. Hva var bra, og hva var det som manglet? Hva gikk galt? Å reflektere rundt disse tingene kan hjelpe deg å føle deg tryggere, du vil forstå mer av det som skjedde, og du vil kunne bli en bedre kjæreste. Sorgarbeidet går lettere hvis du klarer å finne mening i det som føles meningsløst.
  6. Vær god mot deg selv. Ta tak i primærbehovene dine, altså søvn, mat og døgnrytme. Er disse tingene i ubalanse blir sorgen også tøffere og det er vanskeligere å ha tro på bedring.
  7. Gjør det du likte før. Velger du bort aktiviteter fordi «du ikke føler for det»? Glem det! Gjør det du liker å gjøre, og livsgnisten og de gode følelsene vil komme tilbake etterhvert.
  8. Snakk om tanker og følelser - det er sunt! Men unngå å slite ut venninner - både de og du har godt av noen pauser. Invester gjerne i en terapeut som følger deg gjennom prosessen. Mange menn foretrekker en profesjonell samtalepartner. Gjør det som er best for deg og bruk gjerne bruddet til personlig vekst.
  9. Gjør noe nytt! Det kan være å klippe av det lange, nydelige håret han elsket, melde seg på et nytt kurs, eller pusse opp huset for å fjerne gamle minner. Du føler deg i bevegelse, ikke bare som hun som ble forlatt.

LES OGSÅ: Valg av partner: - Når kvinnen har eggløsning har hun andre preferanser i partnerjakten enn ellers i syklusen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: