SUGARDADDY-DATING: - Jeg hoppet nesten i stolen da jeg hørte den, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no. FOTO: NTB Scanpix
SUGARDADDY-DATING: - Jeg hoppet nesten i stolen da jeg hørte den, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Sugardaddy-dating:

Stopper ulovlig sugerdaddy-reklame

Forbrukerombudet har konkludert med at reklamen for nettstedet Richmeetbeautiful.no er ulovlig.

KK.no avslørte nylig at nettstedet Richmeetbeautiful.no reklamerer for såkalt Sugardaddy-dating, blant annet gjennom radioreklamer som denne:

«Er du en vellykket gentleman, som savner en vakker kvinne for reise, selskap, moro og lidenskap? Plukk opp mobilen, tast inn Richmeetbeautiful.no og finn en date nær deg nå».

Nå krever Forbrukerombudet at selskapet bak nettstedet stanser markedsføringen.

LES OGSÅ: - Det er ikke noe nytt at kvinner er tiltrukket av menn med intelligens og ressurser, i den forstand en klassisk sugardaddy

Ulovlig

Forbrukerombudet har fått en rekke klager og tips på reklamen for dating-nettstedet Richmeetbeautiful.no. I en av reklamene oppfordres blant annet kvinnelige studenter til å innlede et forhold til en såkalt «sugardaddy» for å dekke studieutgiftene sine.

– Reklamen oppfordrer blant annet kvinnelige studenter til å innlede intime relasjoner til rike menn mot økonomiske kompensasjoner. Og mens kvinnene er avbildet lettkledde, fremstilles mennene som vellykkede og suksessfulle. Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene, og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til KK.no.

Ifølge markedsføringsloven er det forbudt å unytte det ene kjønns kropp, eller gi inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinner eller menn i reklame.

SUGERDADDY: Slik ser reklamen som har prydet Karl Johans gate i Oslo ut.
SUGERDADDY: Slik ser reklamen som har prydet Karl Johans gate i Oslo ut. Vis mer

LES OGSÅ: Derfor kjøper norske menn sex

Advokater går gjennom dokumentene

Mannen bak nettstedet er den norske forretningsmannen Sigurd Vedal og selskapet Digisec Media Limited. Vedal sier til KK.no at han nettopp har mottatt dokumentene fra Forbrukerombudet.

- Vi vil følge loven og våre advokater er nå i gang med å gå gjennom dokumentene, sier han og sier han ikke tenker på hvorvidt den negative omtalen nettstedet har fått den senere tiden, kan fungere som god PR for tjenesten.

- Det kan jeg ikke forholde meg til.

Vedal har tidligere fortalt til KK.no at ikke mener nettstedet hans skaper et større press om sex enn det annen type dating gjør.

- I de fleste suksessfulle forhold handler det om at man oppfyller sin partners emosjonelle behov på en måte som selvsagt fungerer for dem selv. For at en mann skal være lykkelig, vil han ha behov for sex etter en frekvens, i tillegg til andre emosjonelle behov. For en kvinne vil omsorg, trygghet, ressurser og oppmerksomhet være viktig for at hun skal være lykkelig, sex er ofte litt lenger ned på listen, har Vedal sagt og lagt til:

SUGARDADDY OG SUGARBABY DATING: Sigurd Vedal, som står bak den nye tjenesten, mener unge kvinner som dater en sugardaddy får mulighet til å oppleve ting hun ellers ikke ville fått oppleve. FOTO: Skjermdump
SUGARDADDY OG SUGARBABY DATING: Sigurd Vedal, som står bak den nye tjenesten, mener unge kvinner som dater en sugardaddy får mulighet til å oppleve ting hun ellers ikke ville fått oppleve. FOTO: Skjermdump Vis mer

- Mange kvinner ønsker å finne en rik mann, bare se på Anna Nicole Smith og mange, mange andre. Dette har med kjønnsroller og biologi å gjøre. Menn skal forplante seg og ønsker da de vakreste kvinnene for å spre genene sine. Menn søker også ofte en kvinne som kan bidra hjemme som en mor for sine barn og legge en kvinnelig touch på hjemmet. Kvinnene setter egenskaper som intelligens, ressurser, trygghet og kjærlighet høyt i valget av en partner. Kvinner liker shopping, mote og blir ofte veldig smigret av blomster, gaver, klær også videre og tolker det som et tegn på kjærlighet, sier Vedal, som også står bak Victoria Milan, et nettsted som retter seg mot norske menn og kvinner som ønsker en utenomekteskapelig affære.

LES OGSÅ: Jakter single kvinner for millionærer

Klart lovbrudd

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth er imidlertid ikke i tvil om at utfallet er riktig.

– I denne saken er det snakk om klare lovbrudd, og en reklame som opprører og støter mange mennesker. Vi forventer nå at selskapet bak den ulovlige markedsføringen stanser denne, sier Haugseth. Forbrukerombudet krever at Digisec Media Limited endrer eller stanser markedsføringen så snart som praktisk mulig og senest innen 8. september kl. 12, sier Haugseth til KK.no.

Blant dem som har reagert på reklamene og nettstedet er også likestillings- og diskrimineringsombudet Hanne Bjurstrøm.

- Indirekte ligger det en forventning der om gjenytelse, at mannen skal få noe igjen og at det egentlig er snakk om bytting av tjenester, har hun tidligere sagt til KK.no.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: