Sex

Tenker du mye under sex? Da bør du prøve dette

Ekspertene deler sine beste tips – sjekk hva som funker for deg!

I NUET: For noen kan det være (mye) lettere sagt enn gjort – spesielt i senga. FOTO: NTB
I NUET: For noen kan det være (mye) lettere sagt enn gjort – spesielt i senga. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi skulle selvfølgelig ønske at sex alltid var som på film. Intenst, hett og altoppslukende – helt uten rom for å tenke på noe annet enn hvem man ligger med.

Men dessverre er det sjelden vare. Tankene våre kverner nemlig hele tiden, uansett om man er bevisst på det eller ei.

– Vi har cirka 70.000 tanker i løpet av et døgn, så det er klart at det kan være vanskelig å holde seg i nuet i senga. Det er en helt vanlig problemstilling, sier Beate Alstad.

Hun er spesialist i sexologisk rådgivning ved Sykehuset Telemark HF.

HODEBRY: Det kan være slitsomt – for begge parter – at man ikke klarer å være helt til stede under akten. FOTO: NTB
HODEBRY: Det kan være slitsomt – for begge parter – at man ikke klarer å være helt til stede under akten. FOTO: NTB Vis mer

Noen tenker på rent praktiske ting under akten; morgendagens gjøremålsliste eller hva som skal med i vogna på ukeshandel. «Jeg tror jeg glemte å låse døren», «i morgen må jeg svare på den jobbmailen», «skittentøyskurven er stappfull» ...

For andre er det tanker rundt sexen, men ikke på den gode måten, som distraherer. For eksempel om partneren synes man ser rar ut i den og den stillingen eller at belysningen sikkert er lite flatterende.

Hvorfor tenker egentlig noen så mye under sex?

Derfor tenker du under akten

Alstad forteller at det oftere er kvinner enn menn som sliter med «tankekjøret». Det sier Lillian Rydning, psykolog hos avansertseksualitet.no, seg enig i.

– Testosteron gjør det lettere å kjenne begjær i kroppen og å fokusere oppmerksomheten på det som er seksuelt. Ettersom kvinner bare har en liten brøkdel av menns testosteronnivå, vil seksualiteten vår være mer påvirket av omgivelsene rundt oss, forklarer Rydning.

Hun legger til at kvinner fremdeles gjør mer i hjemmet enn menn og gjerne har «prosjektlederjobben» i hverdagen. Små og store ting skal huskes på.

– Det øker aktiveringen i kroppen, og jo mer aktivert kroppen vår er, jo mer går «kverna», sier psykologen og fortsetter:

– Selv i forhold hvor arbeidet fordeles tilsynelatende likt, vil den emosjonelle byrden av å huske på alt fra bursdagen til onkel Kåre og skidagen til barna fortsatt oftest falle på kvinnene. Det er verken sunt for sexlyst eller tilstedeværelse underveis i sexen.

To typer tanker

Bevisste tanker er de tankene vi er klar over at er der – som for eksempel når vi planlegger eller tenker over noe. Automatiske tanker er derimot tanker som bare «dukker opp», uten at vi kan noe for det og som vi verken kan skru av eller på. Disse tankene er ofte så lynraske at vi ikke lenger merke til dem. Selv nå, mens du leser dette, har du sannsynligvis en indre stemme som kommenterer på det du leser. Dét er dine automatiske tanker.

Kilde: Lillian Rydning

Videre forteller hun at en annen viktig årsak til at det kan være vanskelig å «skru av» tankene, er det evolusjonære.

Amygdala – som er angstsenteret i hjernen vår – er nemlig utviklet for å plukke opp og varsle oss om mulige farer.

– Dagens farer er ikke de samme som tidligere, men amygdala kan likevel gå av og varsle oss om alt fra manglende klesvask til middagen som må lages fordi det indirekte er relatert til vår overlevelse.

Slik får du bukt med problemet

Distraherende tanker under sex er som oftest noe som melder seg med tiden.

Når man er nyforelska, er hjernen oversvømmet av signalstoff. Det gjør det mye lettere å være her og nå – alt fokuset er på personen du er forelska i eller ha sex med. Alt er nytt, forklarer sexologisk rådgiver Beate Alstad.

Men i takt med at den første forelskelsen gir seg litt, blir det mer rom for tanker.

Alstad sier at vi ikke kan styre hvorvidt disse tankene kommer eller ikke. Likevel kan man trene seg opp til å klare å være mer til stede.

KAN IKKE STYRES: Men det finnes grep man kan ta for å bli bedre til å stenge ute de distraherende tankene. FOTO: NTB
KAN IKKE STYRES: Men det finnes grep man kan ta for å bli bedre til å stenge ute de distraherende tankene. FOTO: NTB Vis mer

Her er sexologisk rådgiver, Beate Alstads, fem beste tips for å holde distraksjoner på avstand og bevare den seksuelle opphisselsen hele veien.

  • Ha lys i rommet. Det kan gjerne være dempet, men litt lys sørger for at du får se partner og se nytelsen hans. Hvis man lukker øynene eller det er helt mørkt, er det lettere at tankene begynner å vandre.
  • Noen liker å ha på musikk i bakgrunnen for «fylle» hodet.
  • Å ha på porno under sex, gjør samme susen som musikk: Det kan fylle hodet, samtidig som lydene kan forsterke den seksuelle opplevelsen. I tillegg har man muligheten til å ta noen blikk bort på skjermen.
  • Vær bevisst på berøringene mellom dere. Det høres kanskje paradoksalt ut at man skal tenke på noe for å ikke tenke under sex, men det handler om å skape et «anker» som holder deg i nuet: Føl hvordan huden til den andre kjennes mot din, kjenn skikkelig på følelsen av leppene deres mot hverandre.
  • Husk at hjernen er vårt største sexorgan – og at seksuelle fantasier er fantastiske! Jo spenstigere, frekkere og frodigere, jo bedre. Tenk på ting som tenner deg, lag din i egen «film» i hodet av det du og partner gjør i senga ... Bare fantasien setter grenser for fantasien.
TIPSER: Beate Alstad er spesialist i sexologisk rådgivning (NFKS, NACS) ved Sykehuset Telemark HF. FOTO: Privat
TIPSER: Beate Alstad er spesialist i sexologisk rådgivning (NFKS, NACS) ved Sykehuset Telemark HF. FOTO: Privat Vis mer

Ikke «undertrykk» tankene – gjør dette i stedet

Psykolog Lillian Rydning har også noen gode råd, men understreker at man først må være klar over hva slags distraherende tanker man sliter med.

Dersom det er tanker knyttet til dypere problemer som eksempel kroppsbilde eller prestasjonsangst som til stadighet melder seg, anbefaler hun å oppsøke profesjonell hjelp hvis det blir veldig forstyrrende.

Men det finnes heldigvis flere måter å forholde seg til vanskelige tanker underveis på, og en av de mest effektive handler om aksept.

– Du må akseptere at tankene dukker opp, og så refokusere oppmerksomheten din. Du kan ikke bestemme over de automatiske tankene dine, men du kan styre konsentrasjonen din og det du fokuserer oppmerksomheten din på, sier Rydning.

AKSEPT: «Du må akseptere at tankene dukker opp, og så refokusere oppmerksomheten din», sier psykolog Lillian Rydning. FOTO: NTB
AKSEPT: «Du må akseptere at tankene dukker opp, og så refokusere oppmerksomheten din», sier psykolog Lillian Rydning. FOTO: NTB Vis mer

Hun forteller at noen tanker er verdt å fokusere og spinne videre på, andre ikke.

Sistnevnte er tanker som av forskjellige grunner tar deg ut av øyeblikket med partneren din. Kanskje fordi man begynner å bekymre seg for om ovnen er skrudd av, kanskje fordi man plutselig blir selvbevisst eller forlegen ...

Rydning sammenligner det hele med å være på togstasjonen: På samme måte som du ikke trenger å gå på et tog som dukker opp på stasjonen hvis det ikke fører deg dit du skal, trenger du ikke tenke videre på alle tanker bare fordi de dukker opp.

– Ta et skritt tilbake mentalt og observer at du fikk en distraherende tanke. La den være der, ikke forsøk å bli kvitt den. Så bringer du oppmerksomheten tilbake til kontaktpunktet mellom deg og partneren din, og på det dere gjør sammen seksuelt.

– Dette er noe annet enn å prøve å «undertrykke» eller «ikke tenke på» visse tanker. Prøver du det, vil tanken du prøver å bli kvitt bare komme tilbake igjen – og da med enda mer kraft, fortsetter psykologen.

FRARÅDER UNDERTRYKKING: Ifølge psykolog Rydning bør man unngå å undertrykke tankene som dukker opp. Dét kan føre til at de kommer enda «sterkere» tilbake. FOTO: NTB
FRARÅDER UNDERTRYKKING: Ifølge psykolog Rydning bør man unngå å undertrykke tankene som dukker opp. Dét kan føre til at de kommer enda «sterkere» tilbake. FOTO: NTB Vis mer

– Lær nye ting for å booste sexlivet

Koronaviruset har påvirket mange deler av hverdagen.

Antibac, munnbind og 1-meters-regelen har blitt en selvfølge. Det samme har Zoom, Teams og Google Hangout.

Men ikke nok med det: Pandemien har også påvirket manges sexliv.

– Det er ikke slik for alle, så klart, men jeg vet at mange har hatt mer og bedre sex det siste året. Man har bedre tid, mer ro ... Det stresses ikke med å kjøre ungene på fotballtrening eller å rekke den bursdagen, sier sexologisk rådgiver Alstad.

– I tillegg er man hjemme sammen, så man har muligheten til å stryke på hverandre og flørte gjennom dagen. Det blir flere av de gode øyeblikkene.

Så har man dem som har havnet på andre siden av spekteret.

Mens noen har hatt mer sex, har noen hatt mindre. Kanskje blir dagene for like, man kjeder seg og mister elementet av spenning. Hva kan man gjøre for å motvirke dét?

EKSPERTISE: Lillian Rydning, psykolog hos avansertseksualitet.no. FOTO: Privat
EKSPERTISE: Lillian Rydning, psykolog hos avansertseksualitet.no. FOTO: Privat Vis mer

Ifølge psykolog Rydning handler kjedsomhet ikke nødvendigvis bare om manglende kreativitet på soverommet. I noen tilfeller kan det i stedet bunne i at man har begynt å sensurere deler av seg selv seksuelt, slik at man ikke deler med partneren hva man egentlig har lyst til.

– Da vil det ofte smitte over på resten av sexen, slik at den begynner å oppleves som kjedelig. God seksuell kommunikasjon med partneren er derfor viktig.

Rydning anbefaler også å lære nye ting for å booste sexlivet – spesielt hvis det kombineres med å våge å prøve de nye tingene.

Hun mener finnes det mye mer innenfor erotikkens verden enn de fleste er klar over.

– Dra på sexkurs, les bøker om sex, prøv å få til fullkroppsorgasme, lær dere tantrisk massasje ... Du blir aldri utlært når det gjelder hva som faktisk er mulig å oppnå når det gjelder nytelse for dere begge, sier psykologen ettertrykkelig.

Et tredje, nøkternt tips fra Rydning er å senke forventningene til at alt skal være så spennende hele tiden.

Hun mener at å ha en holdning om at «god nok sex er mer enn bra nok» reduserer prestasjonspress og forventninger om at det skal være perfekt hver gang.

– En slik holdning gjør mange mer åpen for seksuell lek, fordi det ikke blir så ille om man finner ut at det er noe som ikke faller i smak. Da er det også lettere å fortsette utforskningen sammen, avslutter eksperten.

SENK FORVENTNINGENE: Dét kan redusere prestasjonspresset og gjøre dere mer åpne for seksuell lek. FOTO: NTB
SENK FORVENTNINGENE: Dét kan redusere prestasjonspresset og gjøre dere mer åpne for seksuell lek. FOTO: NTB Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer