«EN NATT» PÅ NRK: Anders Baasmo Christiansen og svenske MyAnna Buring har hovedrollene i den nye dramasatsingen «En natt» på NRK. Her spiller de to som møtes på blind date. Foto: NTB Scanpix
«EN NATT» PÅ NRK: Anders Baasmo Christiansen og svenske MyAnna Buring har hovedrollene i den nye dramasatsingen «En natt» på NRK. Her spiller de to som møtes på blind date. Foto: NTB Scanpix Vis mer

«En natt» på NRK:

Anders Baasmo spiller blind-dater i ny NRK-serie - på privaten er han akkurat blitt pappa: - Det er livets mirakel, det!

Motspiller MyAnna brukte på sin side deler av innspillingen på å amme sin da tre måneder gamle sønn.

Se for deg at du skal på blind date. Du har aldri møtt personen før, og mest sannsynlig er det en venninne, en kompis eller kanskje en kollega som har satt deg opp med én han eller hun mener er den perfekte match.

Selv blir jeg svett bare jeg tenker på det.

Å dra på date med mennesker man aldri før har møtt er både slitsomt og nervepirrende, men så må man jo også ha i bakhodet at hva hvis! Tenk om dette er The One med stor O. Søren, man må jo bare sjekke det ut.

Slik er det vi blir kastet inn i NRKs nye dramasatsing «En natt», hvor Anders Baasmo Christiansen (41) og svenske MyAnna Buring (38) har hovedrollene. Den 10 episoder lange serien er skrevet av Øystein Karlsen og Kristopher Schau, gutta bak seriesuksessen «Dag».

PÅ BLIND DATE: Serien starter med en øl på Grünerløkka, før den forflytter seg fra sted til sted i den norske hovedstaden. Handlingen i serien foregår i sanntid. Foto: NRK
PÅ BLIND DATE: Serien starter med en øl på Grünerløkka, før den forflytter seg fra sted til sted i den norske hovedstaden. Handlingen i serien foregår i sanntid. Foto: NRK Vis mer

Svenske MyAnna er kanskje et ukjent ansikt for de fleste her til lands, men hun har tidligere hatt roller i storproduksjoner som «Downton Abbey», «Twilight» og ikke minst i «Dag». MyAnna, eller bare My som hun blir kalt, vokste opp i Oman med en svensk hippiemor og en skotsk kirurg som far. Da hun var 16 år flyttet hun til London, hvor hun er blitt boende og etter hvert fått mann og barn.

Da KK møtte skuespillerne under et pressearrangement i forbindelse med promoteringen av NRK-serien fortalte MyAnna at hun ler litt av at hun på en måte har gått den helt andre retningen sammenlignet med andre skandinaviske skuespillere.

- Jeg har aldri jobbet i Sverige, og jobber mest fra England. Jeg har jobbet som skuespiller i nesten 20 år, men profesjonelt i 15 år. Jeg tuller alltid med at det jo ofte er skandinaviske skuespillere som vil gjøre karriere i England eller USA, men at jeg er en engelsk skuespiller som vil slå gjennom i Skandinavia, sier hun og ler.

I «En natt» spiller MyAnna servitøren Elisabeth som altså, noe motvillig, har sagt ja til å dra på blind date med snekkeren Jonas på en bar på hippe Grünerløkka i hovedstaden - et sted som jo også i virkeligheten myldrer av dates i alle mulige former. Til å begynne med er karakteren Elisabeth svært skeptisk til å dra på daten, men hun forstår etter hvert at Jonas er en likanes kar.

- Hva kan vi lære av seriens tematikk - om det å være sårbar, åpne seg for andre og om å tørre å ta sjansen?

- Når dramaserier er av god kvalitet, med menneskelige og psykologiske karakterer, uten at det fremstår veldig utilgjengelig og komplekst, så handler det om det menneskelige. Hva vil det si å være menneske? I motsetning til glossy magasiner, reklame og alt som man blir pushet på av utseendepress, så er det menneskelig å være tragikomisk. Man har feil og man har styrker, og én dag er livet på topp og én dag er livet på bånn. Det er normalen i det å være menneske - i stedet for at alle tenåringer skal lære det motsatte, og bli utsatt for alt mulig press. Det er jo det vi som skuespillere liker å være med på, og forhåpentligvis viser med denne serien, forklarer Anders til KK.

Han mener at gutta bak serien, Øystein og Kristopher, har en helt egen måte å fremstille menneskelig ærlighet på.

- Det er ikke karakterer som poserer, det er mer nakent. De som skriver så åpent og nakent, de tiltrekker oss skuespillere. Det er kjempegøy å få kunne være med på det, og å bruke sin kunstneriske virksomhet til å kanskje bidra med å si at livet er ikke sånn som på reklame. Men på en annen side kan jeg si: who am I to tell?, for jeg har aldri turt å gå på date og synes det er kjempesvett! Jeg møtte kjæresten min på jobb, så jeg skal ikke si noe. Men den som intet våger, intet vinner! Det er veldig mange, spesielt unge mennesker, som er utsatt for et press i mediene som går på at livet er perfekt og at naboen er perfekt, men så tør man ikke fordi man får så mye selvforakt. Da er det viktig for oss å vise at livet kommer med feil og mangler, og at det også er en del av livet å få seg et slag i trynet, men at man forhåpentligvis vinner til slutt, sier Anders videre.

LES OGSÅ: Vi har kastet terning på suksessfilmen «Den 12. mann» - les den her!

Amming mellom slaga på settet

Serien ble spilt inn på sensommeren i fjor, og da hadde MyAnna akkurat fått barn. Da innspillingen gikk i gang var den lille sønnen tre måneder, og for den svenske skuespilleren ble det amming mellom slaga. Til KK forteller hun at hun satte stor pris på å bli møtt med forståelse for situasjonen både av produksjonen, kollegene og de hjemme.

- Da jeg innså at vi skulle filme da sønnen min bare var tre måneder gammel, sa jeg til Øystein at det kanskje ikke var en så god idé. Jeg måtte jo amme, og visste ikke om jeg kunne sette sønnen min på et skjema. Det er jo ikke akkurat sånn at små babyer klarer å forholde seg til skjemaer, heller ikke min sønn. Men jeg opplevde at vi kunne være fleksible, og produksjonen møtte meg på veien. Det gjorde at det ble mulig, til tross for at det også var tøft, sier MyAnna.

Hun forklarer videre at hun merker en endring i filmbransjen med tanke på det å få barn.

- Det snakkes mye mer i bransjen om at mange av oss har familier, og hvordan det er å jobbe i filmindustrien samtidig som man har barn og familie ved siden av. Vi jobber jo veldig intensivt i kortere perioder, og det kan funke, men ikke nødvendigvis så bra når man har familie. For meg er det veldig fint å tenke på at jeg faktisk klarte det, og det viser at det er mulig å faktisk både jobbe på denne måten, samtidig som man tar del i familielivet. Det er en lang vei igjen med tanke på at det blir en realitet for alle, men det er mulig! sier hun entusiastisk.

- Men det høres veldig heftig ut med innspilling så tidlig etter et svangerskap, hvor babyen krever så mye av en. Hvordan fikk du det egentlig til, MyAnna?

- Jeg var oppe på morgenen med sønnen min, og så hadde vi en nanny som var i nærheten hele tiden og så kunne jeg løpe for å amme når jeg trengte det. I mellomtiden var produksjonen kreative og filmet andre ting. Da jeg kom hjem la jeg sønnen min og så brukte jeg to til fire timer på kveldstid for å lære meg replikkene. Som sagt, det var to måneder, og det var vanskelig, men det betyr ikke at det er umulig. Jeg har jo holdt på med dette i mange år nå, så jeg har metoder for å lære meg replikker, men det var også viktig for meg å beholde et positivt humør på settet. Med et positivt sinn og et åpent hjerte - da gjør man den beste jobben, sier hun.

FIN TRIO: Anders Baasmo Christiansen, MyAnna Buring og Nosizwe Baqwa spiller i den nye NRK-serien «En natt». De har også fått en god tone på privaten. Foto: NTB Scanpix
FIN TRIO: Anders Baasmo Christiansen, MyAnna Buring og Nosizwe Baqwa spiller i den nye NRK-serien «En natt». De har også fått en god tone på privaten. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Skuespillerkollega Nosizwe Baqwa (34), som spiller venninnen til Elisabeth i serien, legger til at hun ble inspirert av måten MyAnna taklet både mammarollen og serieinnspillingen.

- Jeg så henne jo fra utsiden, er mor selv og har også mange venninner som har barn, men det var ikke et spor av morshysteri hos MyAnna, og det var veldig inspirerende å se på. Hun var så rolig! MyAnna har en sterk tillitt til mennesker rundt seg. Når hun var med junior så var hun med ham, og når hun er på jobb så er hun på jobb, og det tror jeg mange mammaer, inkludert meg selv, ikke får til.

- Haha, jeg hadde nok litt morshysteri i meg! sier Myanna og ler.

- Jeg tror at det er en del av deg som alltid er med babyen, men når vi har mer press på oss selv klarer vi mer! Nå vet jeg at jeg både kan være der for sønnen min, og levere på jobb samtidig. Det går, og jeg tror at det er viktig - også ellers i samfunnet - at vi innser at vi har kompetansen til å gjøre mer enn det vi tror vi kan. Men den eneste måten vi kan klare det på er å ha støtte rundt oss, sier hun videre.

FORELDRE: I midten av januar ble skuespillerparet Anders Baasmo Christiansen og Marie Blokhus foreldre for første gang. Her fra Fredrikstad-premieren på Den 12. mann i slutten av desember. Foto: NTB Scanpix
FORELDRE: I midten av januar ble skuespillerparet Anders Baasmo Christiansen og Marie Blokhus foreldre for første gang. Her fra Fredrikstad-premieren på Den 12. mann i slutten av desember. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Under intervjuet ser Anders titt og ofte på mobiltelefonen sin, og det er kanskje ikke så rart. Han er jo selv midt oppi den berømte babybobla. I midten av januar ble han og skuespillersamboeren Marie Blokhus (35) foreldre for første gang.

- Det er ingen hemmelighet at jeg har fått en sønn, og det er kjempehyggelig! sier Anders entusiastisk.

- Nå er du jo midt oppi denne bobla selv, sitter du her nå og ser på klokken og tenker at du burde ha vært et annet sted?

- Hehe, han er to uker i dag, så jeg er bare ute nå en liten tur og må si at jeg nyter den bobla veldig! MyAnna sa jo i sta at en del av hjernen din alltid er hos barnet, og den kjenner jeg allerede på! Det er veldig berikende må jeg si. For en som har vært på jobb og fest de siste 20 årene, så var det jaggu på tide å utvide horisonten. Og virkelig, man har ikke store nok ord for hva det vil si å få et barn. Det er livets mirakel, det! Det kan anbefales, for å si det sånn, sier Anders med et stort smil om munnen.

- Hva er deres egen erfaring med blind dating?

- Anders er min første! sier MyAnna og ler.

- Øystein ville ikke at vi skulle møte hverandre før vi spilte inn første scene, så vi hadde ikke møtt hverandre. Jeg surret rundt i en park før innspillingen, og Anders satt på en kafé, og plutselig ble jeg tatt med til baren hvor vi skulle spille inn scenen, og jeg var så nervøs at ansiktet mitt dirret!

- Vi ble geleidet inn på settet akkurat som når brudgommen ikke skal se bruden. Vi var ganske shaky og svette der, begge to. Men det var gøy! legger Anders til.

LES OGSÅ: Marie Blokhus spiller modig medhjelper i «Den 12. mann» - men hva hadde hun selv gjort i en lignende situasjon?

- Denne historien handler om mennesker som er rett over 30, som har gått på trynet noen ganger

Kristopher Schau og Øystein Schau har altså skrevet manus sammen, og i tillegg har MyAanna regi på en halv episode og skuespiller Agnes Kittelsen debuterer som regissør på én av episodene.

- Dere er jo to menn som har skrevet manuset, men jeg synes det er så fascinerende at dialogen treffer så godt på hva jeg som kvinne føler - hvordan har dere klart det, Øystein?

- Hehe ja, hvordan vi som middelaldrende menn har klart det, tenker du på? Det vet jeg ærlig talt ikke! Men i skriveprosessen prøver vi å gjøre karakterene så tredimensjonale som mulig, og så kler vi på dem fragmenter både av folk vi kjenner og emosjoner som vi har selv og som vi kan låne av andre. Til slutt kommer vi frem til noe som forhåpentligvis er av kjøtt og blod, forklarer regissør Øystein og legger til:

- Denne historien handler om mennesker som er rett over 30, som har gått på trynet noen ganger og som har fått guarden såpass høyt opp at de tenker: «jeg vet ikke om det er verdt det. Jeg har det helt greit alene». Det er Elisabeths inngang til det. For Jonas er det jo om å gjøre å føle noe som helst, fordi han føler at han lever i et vakum som er helt dødt. Så når vi først hadde kommet opp med storyen, skrev vi mye etter magefølelse. En annen ting som hjelper er jo at både My og Anders er skuespillere som ikke jukser. Når de er sammen så spiller de ikke, de er. Det gjør jo også at det vi har skrevet virker mye mer levende. Det er det beste utfallet du kan få med tanke på ord som er skrevet på papir, å få det ut gjennom munnen deres. Det bidrar forhåpentligvis til ektheten i det.

HÅP: Skaperne bak serien vil at vi skal sitte igjen med følelsen av at det finnes håp, også når man kanskje ikke trodde det. Foto: NRK
HÅP: Skaperne bak serien vil at vi skal sitte igjen med følelsen av at det finnes håp, også når man kanskje ikke trodde det. Foto: NRK Vis mer

- Hva kan vi lære av serien?

- Jeg tror det er så banalt som at.. eller, det vi prøvde med serien da, som jo høres veldig rart ut når det kommer fra meg.. det er at vi tenkte at vi ville lage en serie som gir håp. Fordi at det er det ikke så jævlig mye av. Jeg vet bare sammenlignet med seriene jeg selv ser, som for eksempel «The Handmaid's Tale» eller «Making a murderer» - som er helt forskjellige serier, men begge er fundamentert under mørket – så er greia med «En natt» at du kan skru på den serien og forhåpentligvis føle deg bedre enn før du begynte. Det er egentlig tanken bak. Det skal være litt balsam å se den, men samtidig ikke være banalt eller enkelt. Det er ekte følelser fra ekte mennesker, som du forhåpentligvis skal kunne kjenne deg igjen i. Du skal kunne tenke: «det går bra det her!».

Dramaserien «En natt» har premiere på NRK TV fredag 2. februar.

LES OGSÅ: Casey Anthony beskyldt for å ha drept datteren (2): - Jeg sover godt om natten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: