PROMOTERING: Beyoncé har valgt å dele det strenge mat- og treningsregimet hun fulgte før Coachella-opptredenen sin i fjor. Det har hun fått sterk kritikk for. FOTO: NTB Scanpix
PROMOTERING: Beyoncé har valgt å dele det strenge mat- og treningsregimet hun fulgte før Coachella-opptredenen sin i fjor. Det har hun fått sterk kritikk for. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Beyoncé Knowles

Beyoncé får massiv kritikk etter promotering av «farlig» diett

- Totalforbud vil si å kutte ut næringsstoffer kroppen vår trenger. Det anbefaler jeg aldri, sier ernæringsfysiolog.

Det er vel ingen som glemmer overskriftene etter at selveste Beyoncé entret scenen som headliner på gigantfestivalen Coachella i 2018. Konserten hun gjorde denne dagen var ordentlig vellykket, og på repertoaret sto låter som «Crazy In Love», «Formation» og «Single Ladies».

Opptredenen ble blant annet omtalt som «ikonisk» av NME, og sceneantrekkene gikk i kjent Beyoncé-stil - kort, stramt og med en hel drøss av paljetter.

Men å komme dit Beyoncé er, med all heder, ære og med både utseende og talent med seg, er tydeligvis ingen enkel vei.

I Netflix-dokumentaren «Homecoming» får man visst nok et dypt innblikk i artistens forberedelser før denne store konserten - og filmen viser at superstjernen presser seg til det ytterste, både hva gjelder fremføringen - men også når det kommer til vekt og slanking. Det skriver blant annet det svenske nettstedet Baaam.

Streng diett

Sistnevnte har skapt massive reaksjoner blant eksperter. For at artisten skulle nå målet med å gå ned i vekt etter tvillingfødselen for to år siden, besto dagene av en streng vegansk diett, hvor alt av sukker, karbohydrater og alkohol var strengt forbudt. Dette i tillegg til beinhard trening hver eneste dag skulle gi henne «den gamle kroppen» tilbake.

- Jeg er sulten, sier Beyoncé i dokumentaren.

Etter en vellykket fremførelse la hun til:

- Jeg presset meg hardere enn jeg trodde var mulig i denne perioden. Det skal jeg aldri gjøre igjen.

Det strenge mat- og treningsregimet, hvor hun kun skulle få i seg 1400 kalorier om dagen, valgte hun selv å reklamere for i en video på Youtube som nå har nærmere to millioner visninger. På videoen går hun så langt at hun til og med viser displayet idet hun stiller seg på badevekten.

Utmattet og trøtt

Flere leger og ernæringseksperter har uttalt at denne promoteringen er direkte skadelig, og mener hun burde holdt seg for god til å gå i detaljer.

- Så få kalorier i løpet av én dag er lite for hvem som helst, og legger man på hard trening i tillegg blir man trøtt og utmattet. For en «vanlig» person som ikke har verken trenings- eller kostholdspersoner rundt seg døgnet rundt kan det være farlig. Det har ernæringsfysiolog Daniel O’Shaughnessy sagt til BBC.

KK tok en prat med Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, om denne dietten. Hun synes det først og fremst er problematisk at en så innflytelsesrik person som Beyoncé reklamerer for slanking.

- Min første tanke er: Hun er så slank og flott, og samtidig promoterer hun det at hun likevel har behov for å gå ned i vekt. Man ønsker gjerne at disse store forbildene skal være bevisst på hvilket ansvar de har og hvilke signaler de sender - spesielt til unge jenter, sier Sundfør.

Skeptisk til totalforbud

Utover det er hun også skeptisk til totalforbud av karbohydrater. Det er ikke noe hun selv som ernæringsfysiolog anbefaler ut i fra et helsemessig bra kosthold.

- Å kutte ut alt vil si å kutte ut for eksempel rotgrønnsaker og grove kornprodukter, som faktisk er matvarer som bidrar til god helse og inneholder næringsstoffer som kroppen vår trenger. Å kutte litt ned på sukker og salt er i og for seg greit, men totalforbud anbefaler jeg aldri. Jeg mener det er rom for å skjeie ut og likevel ha en god helse, sier Sundfør.

På en annen side mener hun at det er positivt at folk som ikke bryr seg om hva de putter i munnen i det hele tatt ser mer bort fra Cola og potetgull hver dag. Det er det ekstreme i det som kan bidra til at folk får et anstrengt forhold til kropp og mat.

- Fokuser mer på det du bør gjøre mer av

- Hva anbefaler du folk å gjøre hvis de har lyst til å gå ned i vekt?

- For det første mener jeg at man skal rette fokuset på det man skal gjøre mer av, heller enn hva man bør «skjerpe seg på». Grønnsaker er et godt utgangspunkt - mer av det. Det inneholder ekstremt lite kalorier, tar stor plass på tallerkenen og gir en metthetsfølelse. Det er mitt råd nummer én.

I tillegg må man naturligvis også redusere sukker og snacks, men det vet alle, så Tine mener det er minst like viktig å finne andre ting man liker og som man kan kose seg med i stedet.

- Ha for eksempel frukt, bær og mager yoghurt eller kesam tilgjengelig. Gode alternativer som dette gjør det lettere å gjennomføre. Dessuten er aldri sunt bondevett en dårlig idé. Spis til du er mett og ikke til at du er så «stappet» at du så vidt klarer å reise deg opp fra sofaen. Rens ut av skapene etter ferie og lag passe mengde mat til middag.

I tillegg: Unngå flytende kalorier.

- Drikke med sukker gir ingen metthetsfølelse. Altså - vi spiser ikke mindre mat selv om vi drikker juice eller brus ved siden av. Sukkerfri brus som Pepsi Max er derimot greit, ikke fordi det er sunt, men fordi det er sant at det er lite kalorier. Man blir ikke tjukk av Pepsi Max.

LES OGSÅ: - For mange handler trening og kosthold først og fremst om utseende

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: