SLÅR TILBAKE: Nå svarer selskapet som eier Bianca Ingrossos sminkemerke, Caia Cosmetics, på kritikken som hagler. FOTO: Instagram
SLÅR TILBAKE: Nå svarer selskapet som eier Bianca Ingrossos sminkemerke, Caia Cosmetics, på kritikken som hagler. FOTO: Instagram Vis mer

Bianca Ingrosso (24) slaktes for «sexistisk» reklame

– Ser ut som det er inspirert av pornografi, sier kritikerne.

Bianca Ingrosso har vokst opp i rampelyset. Moren, Pernilla Wahlgren (51), har vært berømt i nabolandet i en årrekke; både som sanger, skuespiller og programleder.

Bianca har selv bemerket seg som influencer, og stjernestatusen blir stadig større med tiden. I dag kan hun også kalle seg realitystjerne takket være den svenske familiens TV-program «Wahlgrens värld», samt YouTuber og podcast-vert.

(I en av episodene avslørte 24-åringen den høyeste summen hun noensinne har fakturert; elleville 4,2 millioner!)

I tillegg lanserte hun sminkemerket Caia Cosmetics med stor suksess i fjor.

Nå hagler dog kritikken mot influencerens «sexistiske» promotering av merket.

LES OGSÅ: Så mye tjener Kim Kardashian på ett Instagram-innlegg

– Fremstilles som et sexobjekt

Det var paraplyorganisasjonen Sveriges Kvinnolobby som sparket i gang stormen av kritikk. I september klaget de inn flere av sminkemerkets kampanjebilder.

De setter spørsmålstegn ved at produktene som markedsføres knapt synes, og skriver at det virker som om Caia Cosmetics har fått inspirasjon fra pornografiens verden.

Klagen resulterte blant annet i at to av kampanjebildene nå har blitt felt av Reklamombudsmannen (et organ for uavhengig vurdering av svensk reklame, jour. anm.).

«Reklamombudsmannen mener at kvinnen, som er ikledd hvitt undertøy og fotografert nedenfra, fremstilles som et sexobjekt på grunn av bekledningen og poseringen. Bildet av kvinnen har ingen tydelig kobling mot leppestiften som skal markedsføres, og reklamen fremstiller derfor kvinnen på en måte som er nedverdigende for alle kvinner. Reklamen er derfor kjønnsdiskriminerende», heter det i én av begrunnelsene.

Les hele begrunnelsen, samt innspill fra både innklager og Beauty Icons AB her.

Beauty Icons AB – selskapet som eier Caia Cosmetics – er naturligvis ikke enige i kritikken. De mener kampanjebildene tvert imot styrker og løfter opp kvinner.

«Dette er kvinner som kler seg, beveger seg, uttrykker seg og oppfører seg akkurat som de selv vil», lyder det fra selskapet.

«Disse kvinnene gjør ingenting mot sin vilje. De bryr seg ikke om normen i det svenske samfunnet nå; at kvinner skal skjule seg, at mannen skal bestemme over kvinnens seksualitet og hennes måte å uttrykke seg på. Vi kommer aldri til å gi etter for disse tendensene i samfunnet», fortsetter uttalelsen.

Foreløpig har ikke Bianca selv kommentert kritikken. Vi venter i spenning!

LES OGSÅ: I denne alderen får kvinner oftest orgasme

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: