TØFFE KÅR OVER ATLANTEREN: I en samtale under Nordiske Seriedager i slutten av september fortalte Ingrid Bolsø Berdal åpent om at hun synes enkelte deler av den amerikanske filmbransjen er hard. FOTO: NTB Scanpix
TØFFE KÅR OVER ATLANTEREN: I en samtale under Nordiske Seriedager i slutten av september fortalte Ingrid Bolsø Berdal åpent om at hun synes enkelte deler av den amerikanske filmbransjen er hard. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ingrid Bolsø Berdal om USAs filmbransje:

- Den som sier; Nå har vi jobbet i 17 timer i strekk (...) Nå må vi slutte og filme, den personen tror jeg ikke er der neste dag

Westworld-stjernen Ingrid Bolsø Berdal retter kritikk mot amerikanske filmbransje.

I slutten av september var det duket for Nordiske Seriedager på Vika kino i Oslo, og blant deltakerne under todagersarrangementet var skuespiller Ingrid Bolsø Berdal (38). I tillegg til å ha gjort stor suksess her hjemme i Norge, har hun også markert seg i Hollywood. I 2014 prøvespilte hun for for TV-serien Westworld, og fikk til slutt rollen som den fryktløse banditten Armistice.

Siden den gang har Ingrid figurert både i sesong 1 (2016) og 2 (2018), og har dermed opparbeidet seg en del erfaringer fra skuespillertilværelsen og filmbransjen over Atlanteren. Under Nordiske Seriedager-arrangementet fortalte hun ærlig til publikum at hun har delte meninger om den amerikanske filmindustrien. Samtalen ble ledet av TV-personlighet Hasse Hope.

- Litt av greia med Westworld, som jeg skjønte etter hvert, er jo det store hemmelighetskremmeriet rundt serien.

Ettersom Westworld er blitt en gedigen suksess, har det vært viktig for manusforfattere og produsenter å holde kortene tett til brystet hva gjelder informasjon rundt rollene og serien - noe som Ingrid mener at til tider har gått utover skuespillernes arbeidshverdag.

- Det har vært en utfordring å jobbe i og rundt det at det har vært så lite informasjon. Til og med på tomannshånd med de som skriver serien. Det er nesten sånn som med golf - at det foreligger en gentleman's agreement om at visse ting skal man bare ikke gjøre. Som å spørre en forfatter om hvordan det går med rollen man har fremover. Jeg følte litt på det, at alt var superhemmelig. Jeg måtte koke litt på spiker, egentlig.

ÅPENHJERTIG: Skuespiller Ingrid Bolsø Berdal i samtale med Hasse Hope under Nordiske Seriedager i slutten av september. FOTO: KK
ÅPENHJERTIG: Skuespiller Ingrid Bolsø Berdal i samtale med Hasse Hope under Nordiske Seriedager i slutten av september. FOTO: KK Vis mer

LES OGSÅ: For skuespiller Tuva Novotny er det karakter, dramatikk og samfunnsaspekt som har noe å si for rollene hun sier ja til: - Jeg driter i om jeg er kvinne eller mann

- Jeg blir båret rundt på gullstol, men det i seg selv føler jeg er ganske underlig

Under foredraget er Ingrid veldig påpasselig med å poengtere at hun har opplevd mye positivt, og at hun også har mange fine erfaringer fra den amerikanske filmbransjen med seg i bagasjen - men at det likevel er flere ting hun stusser over.

- For min del har det vært en trygg arbeidshverdag som skuespiller på filmsettet. Jeg blir jo båret rundt på gullstol, men det i seg selv føler jeg er ganske underlig. Hvorfor bærer de ikke den andre personen som står der og svetter? Det er veldig mye som er kjempeflott og jeg har hatt mange fantastiske opplevelser, bare så det også er sagt. Men det er stor forskjell på hierarkiet på et filmsett i USA, sammenlignet med det vi opplever i Norge, forklarer hun.

På spørsmål fra Hasse Hope om hva de største forskjellene på en filminnspilling i Norge er, sammenlignet med en innspilling med et enormt budsjett i USA, svarer hun at hun er takknemlig for de arbeidsvilkårene vi har her hjemme i Norge.

- Nå har jeg aldri vært en innspillingsleder, koordinator eller produsent, men jeg har fått enorm respekt for den jobben som blir lagt ned. Vi er forskjellige folk på et vis. Jeg har sittet på settet og observert, og har prøvd å dekode den amerikanske mentaliteten. Én ting er jo at vi her i Norge har arbeidsmiljølover. Vi har diverse midler vi kan ta i bruk dersom det er noe vi føler skurrer. Det er en annen ekstremt presset situasjon de jobber i der borte.

Hun forklarer at 60 prosent av alle amerikanere lever fra lønning til lønning, og at det ikke finnes noe sikkerhetsnett på samme måte som vi har.

- Jeg har snakket med mange i staben som sier ja til overtid, for det er der de tjener pengene sine, og fordi at de vet at når dette prosjektet er ferdig så er det ikke sikkert at de har et prosjekt å gå til etterpå. Og hvis de ikke har et prosjekt etterpå så får de ikke mat på bordet til ungene sine. Det sikkerhetsnettet er ikke der, og det gjør at folk blir litt desperat. Man kan bli sparket på dagen, sier hun oppgitt og fortsetter:

- Det gjør at det skal veldig mye til før man blir den personen som rekker opp hånden og sier: «Dette synes jeg ikke fungerer. Nå har vi jobbet i 17 timer i strekk, og jeg holder på å besvime fordi jeg ikke har spist. Nå må vi slutte og filme». Den personen tror jeg ikke er der neste dag. Det er så grenseløst innimellom og det er så mye penger involvert. Det betyr så mye for en produsent og et TV-selskap, så det er alle mann på dekk hele tiden.

Ingrids observasjoner går på at vi her i Norge er bygget på et helt annet tankegods og andre verdier, og hun mener at vi burde være respektere oss selv for at vi har såpass ordnede former.

- Det er fort gjort å se på amerikanske film- og TV-bransje med glitter i øynene og tenke at vi må gjøre med sånn som dem, men min opplevelse på Westworld er at det var det totale kaos. Det går nesten ikke an å tro på hvor kaos det var.

Hun mener at det i USA er blitt en form for vinner-og-taper-kultur, som hun tror påvirker samfunnet.

- Enten så er du en vinner som er med på å lage noe som er en suksess, og da åpner alle dører seg for deg og du er top of the pops, eller så gjør du noe som ikke går så bra, og da er du en taper og så stenger alle dørene seg. Det tror jeg gjør at desperasjonen oppstår, og at man knytter identitet opp mot resultat. Jeg er det jeg lager. Den kan være litt utfordrende, og noe jeg har jobbet mye med selv også. Det å ikke være det jeg lager. Jeg er Ingrid, som har mine ting, og så lager jeg noen ting ved siden av. Det må nok en liten oppvåkning til på et vis. At vi hører sammen i samme båt, som jeg føler vi har skjønt litt mer her til lands. Vårt sosialdemokrati som vi fødes inn i har med seg verdier som handler om nettopp det. Det jeg gjør påvirker deg, og vi lager dette sammen. Vi har en større varme i vårt samfunn, føler jeg. Tillit tror jeg er et nøkkelord.

Hun tar en kunstpause.

- Vi skal være stolt av at vi kan si ifra når vi føler at det er noe som ikke funker. Jeg synes det er underlig at det ikke er flere som har sagt det, egentlig. Men det kan være fordi at de bor der borte og er avhengig av å ha et godt forhold til produsenter, castingagenter og regissører. Vi har jo også vært vitne til en Metoo-bevegelse som flommet og sprakk opp, men de usynlige maktmekanismene kan gi seg utslag i mange ting. For eksempel også når det kommer til at folk ikke tør å si noe om hvordan ting blir utført på.

SUKSESS: Ingrid Bolsø Berdal spiller rollen som den fryktløse banditten Armistice i den populære HBO-serien Westworld. FOTO: HBO
SUKSESS: Ingrid Bolsø Berdal spiller rollen som den fryktløse banditten Armistice i den populære HBO-serien Westworld. FOTO: HBO Vis mer

Hun tar seg selv i å føle på litt av den samme frykten som hun beskriver.

- Til og med jeg er preget av det: «Tør jeg å fortelle dette, tenk om de kommer til å ringe...», liksom?

- Jeg må understreke min kjærlighet til disse folkene og den inderligheten som de viser også. Men det er blitt så innmari viktig for dem å opprettholde en slags identitet eller fasade. Fra mitt ståsted får jeg lyst til å sitere Paul-Ottar Haga: «det er jo bare teater!». Vi lever livene våre, og for meg ble det nesten litt for mye styr, altså. Når ting blir så viktig er det vanskelig å være kreativ også. Min kreativitet er i sving når jeg er begeistret, nysgjerrig og trygg. Her får man følelsen av at man bare må jazze på, og dersom man gjør feil i en sånn setting da skal man være skikkelig, skikkelig modig.

LES OGSÅ: Anmeldelse «Blindsone»: - Dette er uten tvil Pia Tjeltas hittil beste rolletolkning. Morskraften er ekstrem!

Mener ting må endres dersom man skal få flere kvinner på banen

Når Hasse Hope navigerer samtalen inn på kvinner i filmbransjen, og om Norge er på rett vei, eller ligger bakpå, påpeker Ingrid at det er flere ting man må se på dersom man skal få flere kvinner inn i filmbransjen.

- Jeg ønsker at vi kunne ha åpnet opp og kikket på hvordan man kan legge opp en innspillingsperiode på en sånn måte at det går an å leve et liv samtidig. At man kan få barn samtidig. Dersom vi ønsker at kvinner som har barn i denne bransjen skal komme tilbake igjen og igjen, så tror jeg vi må finne alternative måter å lage film på hvor man kan kombinere dette. Det betyr ikke at man er mindre ærgjerrig, at man har mindre kunstnerisk teft eller ønsker å ofre mindre for kunsten. Det handler om bærekraftighet og livet selv. Hvis ikke vi lever liv, blir kunsten fattig.

Vi gjør oppmerksom på at vi prøvde å få en kommentar fra Ingrid Bolsø Berdal etter samtalen på scenen, men at det ble gitt beskjed fra arrangør om at hun ikke ga noen intervjuer utover det som ble sagt på scenen.

LES OGSÅ: Skuespiller Yngvild Støen Grotmol åpner opp om den lidenskapelige og bejublede sexscenen med sin kvinnelige motspiller i «Herrens Veier»

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: