TREVOR REES-JONES: Dette bildet ble tatt kort tid før den fatale ulykken inntraff i Alma-tunnellen i Paris 31. august 1997. I forsetet satt livvakt Trevor Rees-Jones, det var sikkerhetssjef Henri Paul ved Hotel Ritz som kjørte bilen, mens prinsesse Diana og kjæresten Dodi Fayed satt i baksetet.  Foto: NTB Scanpix
TREVOR REES-JONES: Dette bildet ble tatt kort tid før den fatale ulykken inntraff i Alma-tunnellen i Paris 31. august 1997. I forsetet satt livvakt Trevor Rees-Jones, det var sikkerhetssjef Henri Paul ved Hotel Ritz som kjørte bilen, mens prinsesse Diana og kjæresten Dodi Fayed satt i baksetet. Foto: NTB Scanpix
Trevor Rees-jones

- Jeg erindrer at jeg hørte en kvinne som jamret seg og at navnet Dodi ble sagt

Trevor Rees-Jones var den eneste som overlevde dødsulykken i Paris hvor prinsesse Diana omkom.

For 36 år gamle prinsesse Diana av Wales skulle tiden stoppe klokken 4 om morgenen den aller siste søndagen i august 1997. Kvelden i forveien hadde hun og milliardærkjæresten Dodi Fayed (da 42) ankommet den franske hovedstaden etter en ni dager lang kjærlighetstur ved den franske og italienske riviera. Planen var at de skulle tilbringe litt tid i Fayeds fasjonable leilighet på Rue Arsène Houssaye, før de skulle videre til London.

Klokken 00.20 kjører Diana, Dodi, livvakten Trevor Rees-Jones (da 29) og sjåfør og sikkerhetssjef Henri Paul (da 41) ved Hotel Ritz fra hotellet i Paris i retning Dodis leilighet. Men i løpet av bare tre minutter skulle tre liv gå tapt. Den eneste som overlevde dødsulykken i Alma-tunnellen i Paris var livvakten Trevor Rees-Jones.

Han er i dag 49 år, og lever nå et tilbaketrukket liv som familiefar i England.

PÅ KJÆRLIGHETSFERIE: Dette bildet er tatt ni dager før prinsesse Diana og kjæresten Dodi Fayed omkom i den fatale bilulykken i Paris. Her i St.Tropez på den franske riviera. Foto: Foto: NTB Scanpix
PÅ KJÆRLIGHETSFERIE: Dette bildet er tatt ni dager før prinsesse Diana og kjæresten Dodi Fayed omkom i den fatale bilulykken i Paris. Her i St.Tropez på den franske riviera. Foto: Foto: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: - Prinsesse Diana redefinerte den kongelige stilen

Men i løpet av de siste 20 årene har Rees-Jones vært hovedpersonen i mange ulike konspirasjonsteorier. Onde tunger vil blant annet ha det til at prins Philip (95), dronning Elizabeths (90) ektemann, og Secret Intelligence Service (kjent som MI6) hadde planlagt å få Diana og Dodi drept, og at prins Philip hadde hyret inn Trevor for å få satt planen ut i livet. Motivet: fordi Diana visstnok var gravid med Dodis barn. 

Ifølge Telegraph er dette en teori som Dodis far Mohamed Al-Fayed (88) har trodd på helt siden dødsulykken i 1997. Han hevder at Rees-Jones, som han selv hyret inn for å fungere som Dodi og Dianas livvakt under oppholdet i Paris, holder tilbake sannheten, noe 49-åringen har benektet i selvbiografien «The Bodyguard's Story: Diana, the Crash, and the Sole Survivor» som ble publisert i 2000.

- Jeg er ikke en del av en konspirasjon som holder tilbake noe av sannheten. Det eneste jeg har gjort er å gjenfortelle sannheten slik jeg kjenner den, sier han i boken.

HOTEL RITZ: Prinsesse Diana og Dodi Fayed ankom Hotel Ritz, som var eid av Dodis far, klokken 21.50 lørdag kveld. To og en halv time senere skulle den skjebnesvangre bilturen fra hotellet til Dodis leilighet ende hennes liv. Foto: Foto: NTB Scanpix
HOTEL RITZ: Prinsesse Diana og Dodi Fayed ankom Hotel Ritz, som var eid av Dodis far, klokken 21.50 lørdag kveld. To og en halv time senere skulle den skjebnesvangre bilturen fra hotellet til Dodis leilighet ende hennes liv. Foto: Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ble erklært død på stedet

Rees-Jones satt i passasjersetet ved siden av sjåfør Henri Paul, mens kjæresteparet Diana og Dodi satt i baksetet - de gjorde alt de kunne for å slippe unna det hissige paparazzi-følget som hadde fulgt etter dem både i bil og på motorsykkel den korte strekningen fra hotellet.

Men klokken 00.23, tre minutter etter at de la ut fra det fasjonable hotellet Hotel Ritz, som Dodis far Mohamed Al-Fayed eier, mistet Henri Paul kontroll over Mercedes-Benz'en. Politi, brannmannskap og sykebiler var raskt på plass, og både prinsesse Diana og Trevor Rees-Jones som hadde overlevd det kraftige bilkrasjet ble fraktet til sykehuset Pitié-Salpêtrière Hospital som lå rundt 3 kilometer unna. Dodi og Henri Paul ble erklært død på stedet. 

LES OGSÅ: - Det må absolutt ha vært ekte kjærlighet ettersom de ventet i ni år på å få hverandre

I selvbiografien forklarer Trevor Rees-Jones at han har få minner fra selve hendelsen, men at det likevel er noen detaljer som har brent fast i erindringen hans. 

- Jeg husker at vi stoppet for rødt lys, og at jeg la merke til en motorsykkel ved bilens høyre side. Jeg er usikker på om jeg la merke til andre kjøretøy, men jeg husker denne motorsykkelen veldig tydelig. Minnet mitt etter dette er av total forvirring.

- Jeg følte ingen smerte, jeg husker bare at jeg var veldig forvirret. Jeg erindrer at jeg hørte en kvinne som jamret seg og at navnet «Dodi» ble sagt, men jeg vet ikke hvem som sa det. Men på den annen side, om det ikke var noen andre der enn oss må jeg konkludere med at det var prinsesse Diana.

Trevor er siden blitt advart av sin psykiater om at dette kan være såkalte «falske minner».

- Minnene er vage, og jeg tviler selv på dem, men jeg nevner dem ettersom det er disse minnene som gjentatte ganger kommer tilbake til meg, forklarer Trevor i boken.

LYKKEN BRAST: I 1981 giftet Diana seg med prins Charles, og sammen fikk de to barn. Den populære tobarnsmoren ble et yndet objekt for paparazzi-fotografene, og mange har spekulert i om dette til slutt ble hennes død. Her er familien på fore fotografert på Kensington Palace i London i 1984. Foto: Foto: NTB Scanpix
LYKKEN BRAST: I 1981 giftet Diana seg med prins Charles, og sammen fikk de to barn. Den populære tobarnsmoren ble et yndet objekt for paparazzi-fotografene, og mange har spekulert i om dette til slutt ble hennes død. Her er familien på fore fotografert på Kensington Palace i London i 1984. Foto: Foto: NTB Scanpix Vis mer

Var visstnok påvirket av en miks av alkohol og medikamenter mens han kjørte bilen

Det har i ettertid kommet frem at ingen av passasjerene i bilen brukte setebelte - til tross for at ryktene kort tid etter ulykken ville ha det til at Rees-Jones tok på seg setebeltet sekunder før dødskrasjet - og at sjåfør Henri Paul var påvirket av en miks av både alkohol og medikamenter mens han kjørte bilen.

- Sjåføren var i påvirket tilstand og hadde kombinert medisiner med alkohol, og som gjorde at han var i en tilstand som gjorde det umulig for ham å ha kontroll på bilen ettersom han hadde stor fart på bilen, har dommerne Herve Stephan og Marie-Christine Devidal opplyst i etterkant av dødsulykken, skriver Telegraph.

Dette avviser Rees-Jones at er tilfelle, skriver BBC News.

- Hadde han vist tegn på at han hadde drukket hadde jeg aldri latt ham kjøre bilen.

Med en fart på rundt 105 km/t i 50-sonen krasjen bilen til slutt med den trettende søylen i tunnellen, kommer det frem i den omfattende politirapporten «The Operation Paget inquiry report into the allegation of conspiracy to murder: Diana, Princess of Wales and Emad El Din Mohamed Abdel Moneim Fayed».

DE SISTE MINUTTENE: Prinsesse Diana i armkroken på kjæresten Dodi Fayed ett minutt før de skal kjøre fra Hotel Ritz til Fayeds leilighet. Her i samtale med sjåfør Henri Paul. Fire minutter senere er alle tre døde. Bildet er tatt fra hotellets overvåkningskamera. Foto: Foto: NTB Scanpix
DE SISTE MINUTTENE: Prinsesse Diana i armkroken på kjæresten Dodi Fayed ett minutt før de skal kjøre fra Hotel Ritz til Fayeds leilighet. Her i samtale med sjåfør Henri Paul. Fire minutter senere er alle tre døde. Bildet er tatt fra hotellets overvåkningskamera. Foto: Foto: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Dette husker vi best fra William og Kates kongelige bryllup

Kirurg rekonstruerte ansiktet hans ved hjelp av fotografier

Trevor Rees-Jones var altså den eneste av de fire passasjerene som overlevde den fatale bilulykken. Han fikk omfattende ansiktskader, men den franske kirurgen Luc Chikhani klarte ved hjelp av familiefotografier og bruk av store mengder titan å rekonstruere ansiktet hans. Han ble skrevet ut fra sykehuset 3. oktober 1997, og etter rundt ett år var ansiktet hans tilbake i tilnærmet normal tilstand, kommer det frem i Rees-Jones' selvbiografi.

Et halvt år etter dødsulykken sa han, ifølge BBC News, opp sin stilling som livvakt for å konsentrere seg om å komme seg på beina etter ulykken. Via sine advokater sa han i en pressemelding sa han følgende:

«Jeg ønsker å takke mine arbeidsgivere, og Mr Mohamed Al Fayed personlig, for den hjelpen og støtten de har vist meg i denne vanskelige perioden.»

Dodis far og Trevors sjef, Harrods-mogul Mohamed Al Fayed, kom også med en offentlig uttalelse i forbindelse med Rees-Jones' oppsigelse:

«Jeg har sympati med Trevors beslutning og aksepterer hans oppsigelse. Jeg har full forståelse for at Trevor ønsker å gjøre alt som er mulig for at han skal komme seg på beina igjen og legge den tragiske hendelsen som skjedde sist august bak seg. Jeg er sikker på at han kommer til å holde kontakten med sine mange venner og kolleger ved Harrods, og hans jobb står åpen om han i fremtiden ønsker å komme tilbake.»

Men Trevor Rees-Jones så seg aldri tilbake igjen, og flyttet til hjemstedet Shropshire hvor han for en stund jobbet ved en lokal sportsforretning.

FØR OG ETTER: Trevor Rees-Jones fikk omfattende ansiktskader, men den franske kirurgen Luc Chikhani klarte ved hjelp av familiefotografier og bruk av store mengder titan å rekonstruere ansiktet hans. Foto: Foto: NTB Scanpix
FØR OG ETTER: Trevor Rees-Jones fikk omfattende ansiktskader, men den franske kirurgen Luc Chikhani klarte ved hjelp av familiefotografier og bruk av store mengder titan å rekonstruere ansiktet hans. Foto: Foto: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: I dag er det 25 år siden Sonja ble hastehentet hjem fra Frankrike

- Det hadde vært så enkelt om jeg bare hadde husket

I 2003 giftet han seg, ifølge Telegraph, med lærerinnen Anne Scott. De har datteren Nia (12) sammen, skriver Daily Mail. Han hadde tidligere vært gift med Sue Jones, som han giftet seg med i 1995. De tok ut skilsmisse to måneder før Paris-ulykken. I 2008 jobbet den tidligere fallskjermjegeren som sikkerhetsspesialist i Irak.

Hva som egentlig skjedde den fatale augustdagen for snart 20 år siden forblir enn så lenge et spørsmål uten fullstendige svar, og i selvbiografien forteller Rees-Jones at han mest av alle hadde ønsket at han kunne ha kommet med svarene.

- Jeg er den eneste personen som kan fortelle hva som egentlig skjedde, men jeg husker ikke. Det hadde vært så enkelt om jeg bare hadde husket. Da kunne jeg ha forklart sannheten, og alle spekulasjonene hadde opphørt.

Se videoklipp fra BBC-sendingen som ble sendt live kort tid etter at ulykken var et faktum:

Til forsiden