GENERATION WEALTH: I utstillingen Generation Wealth, som stilles ut Nobels Fredssenter, tar den prisbelønnede filmskaperen og fotografen Lauren Greenfield for seg menneskenes altoppslukende jakt på status, skjønnhet og penger. Et av bildene viser 12 år gamle Kim Kardashian (t.v.) og storesøster Kourtney Kardashian (nr. 3 f.v.) på en fest i Los Angeles i 1992. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg Center for Photography’s utstilling Generation Wealth by Lauren Greenfield)
GENERATION WEALTH: I utstillingen Generation Wealth, som stilles ut Nobels Fredssenter, tar den prisbelønnede filmskaperen og fotografen Lauren Greenfield for seg menneskenes altoppslukende jakt på status, skjønnhet og penger. Et av bildene viser 12 år gamle Kim Kardashian (t.v.) og storesøster Kourtney Kardashian (nr. 3 f.v.) på en fest i Los Angeles i 1992. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg Center for Photography’s utstilling Generation Wealth by Lauren Greenfield) Vis mer

Generation Wealth:

- Kim Kardashian og familien hennes er et viktig symbol på det jeg prøver å formidle

Nå er fotograf Lauren Greenfield norgesaktuell med den kontroversielle utstillingen Generation Wealth.

De er rike, de er vellykkede og de lever i en hverdag omgitt av overdådig luksus. Med utstillingen Generation Wealth, som vises på Nobels Fredssenter, tar den amerikanske filmskaperen og fotografen Lauren Greenfield (51) for seg menneskenes altoppslukende jakt på status, skjønnhet og penger.

Lauren ble født i Boston, Massachusetts, men vokste opp i et middelklassemiljø i Los Angeles. Vi møtte henne i forbindelse med utstillingen som går av stabelen 13. februar, og til KK forteller hun at hun som tenåring havnet i et ungdomsmiljø hvor fokus på rikdom og velstand var massivt.

- Jeg flyttet til L.A. da jeg var seks år, og familien min var veldig påvirket av blant annet hippiebevegelsen som vokste frem på midten av 60-tallet. Jeg begynte først på en veldig alternativ friskole, men så mot slutten av ungdomsskolen flyttet jeg til Frankrike i et år, og da jeg kom tilbake til L.A. begynte jeg på en privatskole. Det var første gang jeg ble eksponert for overveldende rikdom, sier hun og legger til:

- De var veldig påvirket av Hollywood, og flere av foreldrene til de jeg gikk på skole sammen med jobbet i underholdningsbransjen. Som tenåring følte jeg ikke at jeg passet inn, så jeg prøvde å gjøre det jeg kunne for nettopp å passe inn med de andre. Det var et stort press. Man måtte ha de riktige klærne, den riktige bilen, være populær og alt det der, sier hun til KK.

UNIKT FOTO: Fotograf Lauren Greenfield oppdaget ved en tilfeldighet at hun satt på et bilde av den nå verdensberømte reality-profilen Kim Kardashian tatt under en fest i Los Angeles i 1992. Her viser Greenfield frem fotografiet til KK under et besøk på Nobels Fredssenter i Oslo. Foto: Malini Gaare Bjørnstad
UNIKT FOTO: Fotograf Lauren Greenfield oppdaget ved en tilfeldighet at hun satt på et bilde av den nå verdensberømte reality-profilen Kim Kardashian tatt under en fest i Los Angeles i 1992. Her viser Greenfield frem fotografiet til KK under et besøk på Nobels Fredssenter i Oslo. Foto: Malini Gaare Bjørnstad Vis mer

LES OGSÅ: Alicia Douvall ble avhengig av plastisk kirurgi

- Jeg følte ikke at jeg passet inn

Lauren begynte å studere visuell antropologi på Harvard University ved østkysten, og til KK forteller hun at hun trivdes bedre der enn på vestkysten i Los Angeles.

- Da først innså jeg hvor mye press jeg hadde omgitt meg med i L.A.

Studiene fikk henne til å tenke tilbake på oppveksten i Los Angeles, og til slutt fant hun veien tilbake til storbyen - målet var å ta en nærmere titt på hvorfor miljøet hun en gang hadde vært en del av higet etter rikdom og velstand.

- Jeg innså at de tingene som påvirket meg som tenåring er noe som påvirker veldig mange mennesker, på tvers av ulike kulturer. Det følte jeg at jeg måtte studere nøyere, sier Lauren.

- Hvordan taklet du presset du følte på under oppveksten i Los Angeles?

- Fordi jeg var god på det. Jeg hadde min vennegjeng, og jeg var populær. Jeg prøvde å finne min egen stil, men inni meg følte jeg egentlig ikke at jeg passet inn. Og foreldrene mine hadde definitivt ikke de samme holdningene og verdiene som mange av de andre foreldrene. Jeg prøvde så godt jeg kunne å passe inn med de riktige klærne og sånt, men foreldrene mine brydde seg ikke om sånne ting, og de fikk meg ned på jorden. På en måte var det en kamp mellom to helt forskjellige tankeganger, og det tror jeg har bidratt til at jeg i ettertid har hatt lyst til å studere disse forskjellene grundigere, forklarer hun.

- Men var det noe i deg som nøt å være blant de populære og å leve ut den tilsynelatende luksuriøse tenåringstilværelsen?

- Nei, jeg følte meg ikke komfortabel i den settingen og vil ikke si at jeg nøt det. Jeg tror egentlig ikke at noen nyter det, og det ser man også på bildene i utstillingen min. Når man lever i en så presset tilværelse er det nærmest umulig å nyte. En av de unge tenåringsguttene jeg har fotografert fortalte at foreldre bruker 50 000 dollar på bar mitzvah-feiring, og at det blant annet kan innebære go-go-dansere. «Penger ødelegger barn», sa han. «Penger ødelegger meg». Ingen er egentlig fornøyde med det de har, og det leder ikke til spesielt mye glede og tilfredsstillelse.

LUKSUSLIV: Xue Qiwen (43) i leiligheten sin i 

Shanghai, som hun har dekorert med møbler fra sitt favorittmerke Versace (2005). Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg 

Center for Photography

’

s utstilling 

Generation Wealth by Lauren Greenfield).
LUKSUSLIV: Xue Qiwen (43) i leiligheten sin i Shanghai, som hun har dekorert med møbler fra sitt favorittmerke Versace (2005). Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg Center for Photography ’ s utstilling Generation Wealth by Lauren Greenfield). Vis mer

Men likevel velger flere altså å leve i en tilværelse hvor man praktisk talt gjør alt for å oppnå rikdom og berømmelse - til tross for at man egentlig ikke trives.

- Det er jo det som er så interessant, og som jeg oppdaget med tenåringene jeg intervjuet i Los Angeles, at selv om de sier at penger ødelegger dem og de har god innsikt i verdi-problemene med denne livsstilen, så sa de at de MÅTTE fortsette på denne måten for å holde tritt med resten av gjengen. Den bevisstheten de har rundt dette er jo det som gjør at intervjuene jeg har gjort i tillegg til fotografiene så viktige.

- Det jeg har funnet ut etter å ha gjort dette arbeidet i 25 år nå er ikke at det er selve rikdommen som er viktig, men jakten på rikdommen. Streben etter velstand. Alle ønsker å være en del av dette, helt uavhengig av klassetilhørighet, rase eller hvilket land du er fra.

LES OGSÅ: Over 100 000 nordmenn sliter med samme sykdom som Kim Kardashian: - Jeg har lært meg å leve med det

Oppdaget unikt bilde av Kim Kardashian i fotosamlingen

En av de ungdommene hun fotograferte på 90-tallet skulle vise seg å bli en av verdens største kjendiser - og det fordi hun i 2007 figurerte i en såkalt sex tape med sin daværende kjæreste, som gikk som en farsott på internett. Til KK forteller Lauren Greenfield at reality-stjernen Kim Kardashian (37) og hennes etter hvert så verdensberømte familie er blitt en viktig kulturell grunnstein i arbeidet hennes.

- De er jo veldig symbolske med tanke på temaene jeg tar opp, og jeg ble veldig fascinert av dem. Den amerikanske drømmen handler blant annet om at vi sammenligner oss med naboen, og når naboen for eksempel har én type bil skal vi overgå dem med å skaffe oss en enda finere bil. Det som har skjedd de siste 20 årene er at vi har gått bort fra å sammenligne oss med naboen, og at vi nå sammenligner oss mer med de vi ser på TV. De blir vår referansegruppe. Det er selvfølgelig helt urealistisk, og det er et stort sprik mellom det vi vil ha og det vi faktisk har råd til, sier hun og legger til:

- Jeg er også fascinert av at Kim Kardashian ble berømt fordi hun var med i en sexvideo. Så noe av det jeg har sett på i forbindelse med denne utstillingen er pornofiseringen av kulturen vår. Dersom man ser den sexvideoen, og jeg vet at mange unge har gjort det, så ser man regelrett på porno. Dette er et så godt bilde på at vi lever i en verden hvor det moralske aspektet har forsvunnet, og at rikdom og velstand er det som er viktig. Det er jo Kardashian-fenomenet et godt eksempel på.

Til KK forteller Lauren at hun ved en tilfeldighet kom over bildet hun tok fra en fest i Los Angeles i 1992.

- Jeg gikk gjennom alle bildene mine i forbindelse med denne utstillingen, og så kom jeg plutselig over et bilde jeg tok av Kim Kardashian på en fest da hun var 12 år gammel. Bildet var ikke med i boken min som kom ut i 1997, for på dette tidspunktet brydde jeg meg ikke om henne. Hun var jo bare datteren til O.J. Simpsons advokat. Men så ble hun verdenskjent, og det fordi hun i utgangspunktet hadde vært med i en sexvideo. Siden ble hun også selfiens ansikt utad, og hun er dermed et viktig symbol på det jeg prøver å formidle gjennom utstillingen, forklarer hun.

Under kan du se en video hvor fotograf Lauren Greenfield forteller mer om Kardashian-fotografiene:

- Hvorfor tror du det er sånn, at vi alle sammen drømmer om å være rike og velstående?

- Jeg tror media har mye av skylden for det, og global kapitalisme. Det bidrar til at vi føler på en sosial usikkerhet - at vi ikke er rike nok, ikke tynne nok eller perfekte nok. Og det er en god måte å få folk til å kjøpe ting, og når du først har havnet i den spiralen så vil du bare kjøpe mer og mer for å oppnå lykkefølelsen.

LES OGSÅ: «Bare fattige mennesker handler på Cubus»

- Det er faktisk et stort press på foreldre også

På spørsmål om hvordan hun tror fremtiden ser ut svarer Lauren engasjert at vi er nødt til å få opp øynene slik at verden ikke bukker under.

- Det er absolutt ikke bærekraftig om vi forsetter på den måten her, spesielt ikke for miljøet. Heller ikke med tanke på verdiene våre overfor fellesskapet og familie. Vi har gått fra å ha verdier som omfavner hardt arbeid og det å bidra til fellesskapet, til å bli narsissistiske og grådige. Da jeg spurte flere av de barna jeg intervjuet om hva de drømte om å bli når de blir store svarte de «rik og berømt» - og det er jo ingen jobb. Slike holdninger er urovekkende, og vi har sett forskning som viser at sånne tanker kan lede til depresjon.

- Har foreldrene et ansvar for hvordan barna blir med tanke på akkurat disse holdningene?

- Absolutt. Foreldre vil at barna skal være lykkelige, så noen ganger kjøper de ting som barna ønsker seg fordi «alle andre» har det, uten at de egentlig tenker over hva meningen med det er. Jeg tror det er veldig vanskelig for foreldre å si nei, og det kan jeg forstå. Det er jo faktisk et stort press på foreldre også. Og det er her jeg tror at vi er nødt til å våkne opp, og se hva det er vi bidrar til, sier Lauren engasjert.

IM A LUXURY: Ilona, fotograf og tidligere modell fra 

Latvia, i hjemmet sitt i Moskva sammen 

med datteren Michelle (4). Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg Center for Photography’s utstilling Generation Wealth by Lauren Greenfield)
IM A LUXURY: Ilona, fotograf og tidligere modell fra Latvia, i hjemmet sitt i Moskva sammen med datteren Michelle (4). Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Greenfield (fra Annenberg Center for Photography’s utstilling Generation Wealth by Lauren Greenfield) Vis mer

Fotografen og filmskaperen er selv mor til to gutter på 11 og 17 år, og sammen med ektemannen Frank Evers (52) bor de ved Venice Beach i California. På spørsmål om hvordan hun selv bidrar til å få sine to sønner til å elske seg selv for dem de er svarer hun at det er vanskelig, men viktig.

- Vi snakker sammen om det, og jeg tror at de vet at dersom de vil ha noe av materialistisk karakter så har det egentlig ingenting å si for hvem du er. Jeg tror de er veldig bevisste på de tingene der.

LES OGSÅ: Her er Kardashian-hemmelighetene​ de færreste vet om!

- Folk er villige til å gjøre hva som helst for å få mulighet til å utføre plastisk kirurgi

Tidligere var plastisk kirurgi noe som var forbeholdt rike og velstående mennesker ettersom det var svært dyrt å få utført plastiske operasjoner. Lauren forklarer at hun gjennom sitt arbeid har forstått at det over de siste årene har skjedd en enorm endring rundt denne industrien.

- Da jeg filmet Beauty culture i 2011 tjente 75 prosent av de som fikk utført plastiske operasjoner under 50 000 dollar i året. I fotoboken min ser vi Katy, en bussjåfør og alenemor til to barn, som drar til Brasil for å få billigere plastisk kirurgi. Det som pleide å være for overklassen er nå noe som har nådd middelklassen og arbeiderklassen, og folk er villige til å gjøre hva som helst for å få mulighet til dette.

Se video hvor Lauren Greenfield snakker om bildene hun tok da hun var flue på veggen under to plastiske operasjoner. NB! Vi gjør oppmerksom på at videoen inneholder sterke bilder.

Til KK forteller Lauren at hun var sjenert som tenåring mens hun vokste opp i Los Angeles, men at kameraet hjalp henne til å komme over denne blygheten. Hun minnes spesielt én episode hvor fotoapparatet ble en form for buffer for henne.

- Et av fotografiene i utstillingen viser et ganske urovekkende bilde av en ansiktsløftning. Da jeg tok bildene var jeg relativt uredd, for når man fotograferer er man mest opptatt av lyssetting og komposisjon, men da jeg tok kameraet vekk innså jeg plutselig hva det var jeg var vitne til. Og det gjorde meg uvel. Da var jeg jo bare en helt vanlig person igjen, for kameraet gir meg en form for beskyttelse, forklarer hun.

- Hvilke følelser ønsker du at vi skal sitte igjen med etter å ha sett utstillingen din?

- Jeg ønsker at dere skal føle på en bekymring for hvilken retning samfunnet vi lever i er på vei. Jeg håper folk stiller spørsmål ved hvordan de selv lever, men også at de har medfølelse overfor de menneskene jeg har tatt bilder av. For de har bidratt til å fortelle sannheten om hvordan ting er, og det på en sårbar måte.

Liv Astrid Sverdrup, som er utstillingssjef ved Nobels Fredssenter, sier til KK at hun gleder seg til å se hvordan den samfunnsaktuelle utstillingen blir tatt imot av titterne.

- Med base i Los Angeles har fotograf Lauren Greenfield tatt pulsen på samtiden i mer enn 25 år. I utstillingen Generation Wealth viser hun oss hvordan drømmen om luksusmerker, berømmelse og extreme makeover har spredt seg til alle verdenshjørner. Med utstillingen så vil vi på Nobels Fredssenter invitere folk til å diskutere hvilke verdier om er viktige for oss - som enkeltpersoner og samfunn.

MERKEVESKER: Jackie og vennene hennes med Versace-vesker på en privat åpning av Versace-butikken i Beverly Hills i California, 2007. Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Grenfield. (fra Annenberg 

Center for Photography

’s utstilling)
MERKEVESKER: Jackie og vennene hennes med Versace-vesker på en privat åpning av Versace-butikken i Beverly Hills i California, 2007. Bildet er lånt fra utstillingen som vises på Nobels Fredssenter. Foto: ©Lauren Grenfield. (fra Annenberg Center for Photography ’s utstilling) Vis mer

Utstillingen Generation Wealth vises på Nobels Fredssenter fra 13. februar til 20. august 2018. Les mer om utstillingen her. Sjekk også ut paneldebatten som avholdes torsdag 15. februar, hvor KK-redaktør Ingeborg Heldal er blant deltakerne i panelet.

LES OGSÅ: ​Jakter single kvinner for millionærer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: