DEN GANG DA: Det er hele 60 år siden Barbie ble introdusert på markedet. FOTO: NTB Scanpix
DEN GANG DA: Det er hele 60 år siden Barbie ble introdusert på markedet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Se bildene som viser hvordan Barbie ville sett ut i dag

Den ikoniske dukken fyller 60 år!

Barbie ble lansert av amerikanske Mattel, Inc. i 1959, og har vært et av de mest populære tilskuddene i barns leketøysamling siden. Faktisk har det blitt solgt over en milliard dukker (for ikke å snakke om husene, klærne og dyrene som følger med).

Salgstallene har dog sunket jevnt siden 2014, men den ikoniske dukken har likevel holdt seg relevant – blant annet ved at Mattel, Inc. de siste årene har innført langt mer allsidige dukker i utvalget sitt.

For nei, heldigvis er det ikke bare originalen – den sylslanke blondinen – som finnes i butikkhyllene lenger.

I dag kan man velge mellom dukker i alle former og fasonger med alle hud- og hårfarger, dukker med funksjonsnedsettelse, sporty dukker... Listen er lang!

Saken fortsetter under bildene.

LES OGSÅ: – Jeg tror at mange tenker om oss som har en reborn-dukke at det er noe som hører småbarn til

FOTO: Scanpix
FOTO: Scanpix Vis mer
FOTO: Scanpix
FOTO: Scanpix Vis mer
FOTO: Scanpix
FOTO: Scanpix Vis mer

I 2019 er det 60 år siden avdukingen av den verdenskjente dukken og i den anledning har datingtjenesten Lumen, som retter seg mot eldre single, gitt oss gaven vi ikke visste at vi trengte: Barbie i sin beste alder.

Pssst: Slik finner du kjærligheten i voksen alder.

De uretusjerte bildene skal ifølge Buzzfeed ha blitt tatt for å «feire det vakre ved å bli eldre», og for å kjempe mot aldersdiskriminering i leketøysindustrien.

– Mange kvinner sier at de føler seg mest selvsikre og komfortable med seg selv i 50- og 60-årene, og dét bør også reflekteres gjennom innflytelsesrike ikoner som Barbie, sier Lumen-gründer Charly Lester i en pressemelding.

LES OGSÅ: Denne tobarnsmoren lager amme-Barbier for å fjerne tabuer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: