SNAKK MED BARNET: – Forståelsen er større enn ordforrådet. Snakk mye med barnet så kommer ordene, sier språkforsker. Foto: NTB Scanpix
SNAKK MED BARNET: – Forståelsen er større enn ordforrådet. Snakk mye med barnet så kommer ordene, sier språkforsker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Slik blir barnet en språkvinner

- Syv råd fra språkforskerne

– Et godt språk er viktig både for den sosiale og akademiske utviklingen hos barnet, har professor Ingunn Størksen, forsker bak Skoleklar-prosjektet, forklart til Mammanett tidligere i høst.

Og det er ingen tvil: Foreldre har stor betydning for hvor godt ordforråd barnet får - jobben starter allerede på barnets første levedag.

Dette er rådene pedagoger og språkforskere gir til foreldrene.

1. Les høyt for barnet ditt

BØKER ØKER ORDFORRÅDET: – Start lesing tidlig, anbefaler førsteamanuensis Nina Gram Garmann.Foto: Elena Tkachenko
BØKER ØKER ORDFORRÅDET: – Start lesing tidlig, anbefaler førsteamanuensis Nina Gram Garmann.Foto: Elena Tkachenko Vis mer

Å lese høyt for barn er ikke bare en koselig hyggestund for deg og barnet, det kan også bidra til å øke barnets forståelse for ordene.

– Man kan lese bøker til en nyfødt baby, men for noen virker det kanskje mer naturlig å gjøre dette når babyen har blitt så stor at han oppfatter bildene i boka. Dette gjør barnet rundt seks måneders alder. Velg bildebøker med morsomme bilder og pekebøker som barnet kan holde selv, råder førsteamanuensis Nina Gram Garmann ved Høgskolen i Oslo og Akershus til Mammanett.no.

– Bøker øker ordforrådet ved at man for det første har noe å snakke sammen om, og for det andre vil barnet lære ord og ting man ellers ikke ville snakket om.

Et eksempel er når et barn som bor i byen leser en bok om dyrene på en gård. Barnet kan lære om fenomener og gjenstander det ikke vanligvis opplever i sin hverdag gjennom bøkene, sier Gram Garmann.

Når vi leser bruker vi en større variasjon av ord enn vi gjør i en vanlig samtale, dette gjelder også barnebøker til større barn.

– Velg litteratur som du tenker at har noe å gi til barnet. Ikke alle barnebøker har interessant eller godt språk , påpeker Magnhild Selås. Hun er førsteamanuensis og språkforsker ved Universitetet i Bergen.

– En gammel oversettelse av Heidi gir et annet ordforråd enn Svein og Rotta, som gir et annet ordforråd enn Donald Duck. La barnet få varierte opplevelser på ulike arenaer. Lær også barnet til å spørre når det ikke forstår.

LES OGSÅ: Ja, du kan snakke babyspråk med babyen!

2. Snakk og lytt!

Det er viktig å snakke mye med barna sine, helt fra begynnelsen av, sier Gram Garmann.

– Det første året jobber barnet aktivt med å lytte og forstå hva som skjer rundt seg og hva andre sier. Forståelsen er større enn ordforrådet, og det er også en forutsetning for språkutviklingen. Jo mer du prater med barnet, jo mer blir ditt barn vant til å høre ord i forskjellige sammenhenger.

I den hektiske hverdagen hvor alt skal gå fort og helst skulle ha skjedd i går – gi barna den tiden de trenger for å snakke.

– Din baby kommuniserer ved å «si» noe, lage en lyd, en grimase eller noe annet, og den voksne kan respondere og prøve å tolke lydene barna lager, som meningsfulle, sier Selås.

– Barnet lærer at man deler på å ha «ordet», og at det er fint. Dessuten kan språket faktisk brukes til noe: formidle, få kontakt, overføre viktig informasjon (jeg er sulten!) eller noe annet. Barn begynner også å lage lyder, og den voksne bør ta opp tråden og samtale, for å vise barnet at det er viktig og blir sett, sier Selås.

Signaliser med hele deg at du lytter til barnet ditt og at det kan bruke den tiden det trenger.

LES MER: Mindfullness - bli mer tilstede i barnets liv

MAGNHILD SELÅS: – For hver ny arena barnet møter, lærer det nye begrep, sier språkforskeren. Foto: PRIVAT
MAGNHILD SELÅS: – For hver ny arena barnet møter, lærer det nye begrep, sier språkforskeren. Foto: PRIVAT Vis mer

3. Opplev ting sammen med barnet

Selås mener også at det er viktig å la barna få varierte opplevelser for å få et variert ordforråd.

– Hvis en er med på fisketur, kan man lære mange nye begrep: spindel, sluk, sen, snelle, sei og så videre, som man ikke ville lært ellers. En får møte begrepene ute i verden, som er viktig for at de skal feste seg.

Og jo flere opplevelser, jo større ordforråd, ifølge Selås.

– Et ord en har mange assosiasjoner til, er lettere å huske. For hver arena barnet møter, lærer det nye begrep. Førstehåndserfaringer er veldig bra, det at en møter nye fenomen, får prøve, kjenne, lukte. Da blir ordet sett inn i et nettverk av betydning.

LES OGSÅ: Sosial med baby: Aktivitetene dere kan gjøre sammen

4. Syng med barnet

– Å synge kan også utvikle barns ordforråd, sier Gram Garmann. – Men på en litt annen måte enn ved for eksempel høytlesing av bok. Mange barnesanger har ofte et litt tullete eller gammeldagse ord. Et eksempel er den kjente barnesangen «Byssan lull, koka kittelen full.» Jeg tror ikke barnet - og kanskje heller ikke så mange voksne - egentlig vet hva det betyr, men det stimulerer likevel språkutviklingen til barnet og lærer det å smake på ord og bli kjent med språk som form.

Gram Garmann understreker at det er en forutsetning for å lære å lese og skrive når barnet blir eldre.

– Når man skal skrive og lese må man koble lyd med bokstav, så man må kunne lytte ut lyder i et ord for å kunne skrive det. Rim, regler og barnesanger kan hjelpe barnet til å lytte ut lydene i språket.

5. Lek med barnet

Lek stimulerer også språket. Magnhild Selås anbefaler leker og regler med lyd, rytme og bevegelse:

  • Titt-tei-leker
  • Finger- og kileleker. Eks: titil, tåtil og tommeltott, slikkepott…
  • Bevegelsessanger der lyd, rytme, bevegelse og nærhet henger sammen. Eks: ro, ro, ro min båt osv.
LES OGSÅ: Slik leker du med din baby

6. La barnet få bruke Apper

Margareth Sandvik, Dosent i norskdidaktikk ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus, gjennomført en studie i barnehage om bruk av interaktive tavler og lesebrett i barnehagen. Og erfaringene er gode.

– Erfaringene fra studien viser at apper kan stimulere barnet språkutvikling, i tillegg til å gi barnet digitale ferdigheter. Det er ingen tvil i at apper kan berike det enkelte barnets språkferdigheter, slår hun fast.

Her er Margareth Sandviks anbefalinger av apper:

SE OG SI: Språkforskerens favoritt! Faksimile: iTunes/Illustrasjon: Kari Grossmann/Gyldendal
SE OG SI: Språkforskerens favoritt! Faksimile: iTunes/Illustrasjon: Kari Grossmann/Gyldendal Vis mer
  • Se og si: Norsk app bygget på bok av Kari Grossmann. Her skal barne finne gjenstander, og trene på ordforråd.
  • Pekbok svensk
  • Kvitre Ulike fuglelyder, for større barn.
  • Toca Boca: Ulike aktiviteter, yrke/samfunn.
  • Tegnebrett, Coloring: Tegneapper:
  • Puppet Pals: Lag eventyr og fortellinger, skriv tekst, les inn tekst, sett inn bilder/film, en kreativ app.
  • Book Creator: lag bok, skriv tekst, les inn tekst, sett inn bilder/film - en kreativ app!
  • SirMania: Norsk app
POSITIV TIL APPER: - Apper kan stimulere barnets språkutvikling, sier språkforsker Margareth Sandvik. Foto: Elena Tkachenko
POSITIV TIL APPER: - Apper kan stimulere barnets språkutvikling, sier språkforsker Margareth Sandvik. Foto: Elena Tkachenko Vis mer

– For PC finnes Sofie-spillene, som er rettet mot barn fra 2,5 til 5 år.

Sandvik forteller også at det for litt større barn er brettspillet Alias junior supert for å trene opp ordforrådet og bruk av synonymer. Spillet er anbefalt for barn fra fem år, men det er nok en fordel at de kan å lese litt.

LES OGSÅ: Apper for baby og smårollinger

7. La barna gå i barnehage

Nina Gram Garmann mener også at barnehage gir barna bedre ordforråd.

La barna gå i barnehage fra de er små! I barnehagen arbeider personalet bevisst med språk og ordforråd. Dette er særlig viktig for bar

n som skal gå på norsk skole, men som snakker et annet språk hjemme. Det er ikke vanskelig for barn å lære flere språk, men for å lære flere språk godt, må barnet være i miljøer hvor språkene brukes mye. Det kan ta så mye som fem til syv år å opparbeide et ordforråd som man kan bruke i faglige sammenhenger, og da er det viktig at barnet begynner å lære norsk lenge før det begynner på skolen, sier hun til Mammanett.no

En doktoravhandling fra mars 2013 undersøkte sammenhengen mellom barns deltakelse i barnehage fra ettårsalderen med atferdsproblemer og språkutvikling. Data fra 20.000 – 70.000 barn fra den Norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) ble brukt som grunnlagsmateriale. Barn som går i barnehage eller familiebarnehage har en redusert risiko for sen språkligutvikling, viser de samlede resultatene fra de tre artiklene som inngår i denne avhandlingen. Barna viste ikke høyere nivåer av atferdsproblemer, i følge Folkehelseinstituttet.

Første gang publisert 25.10.2013