SPIS RIKTIG, FÅ MAKS EFFEKT AV TRENINGEN: Hva du spiser både før og etter trening har mye å si for hva slags effekt du får av økten din. Foto: Andreas Berheide - Fotolia
SPIS RIKTIG, FÅ MAKS EFFEKT AV TRENINGEN: Hva du spiser både før og etter trening har mye å si for hva slags effekt du får av økten din. Foto: Andreas Berheide - Fotolia
Mat Og Trening

Riktig mat før og etter trening

Hva du bør spise kommer an på hva du skal trene.

Du kjenner nok til følelsen. Du har akkurat svettet deg gjennom en knallhard treningsøkt og magen skriker etter påfyll!

Hva skal du putte i deg? Banan, havregrøt eller en proteinbar kanskje? Men vent litt. Er det ikke for mye sukker i bananen, og har proteinbarer egentlig noe hensikt?

Mytene er mange, og svaret er ikke svart hvitt.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke kutte ut bananen!

Forebygge proteintap

- Under en hard treningsøkt bryter man ned kroppen, glykogenlagrene tømmes og forbrenningen går opp. Mange opplever derfor at de blir veldig sultne.

- For å få opp blodsukkeret etter trening, er det derfor viktig med mat for å  korte ned restitusjonstiden til neste økt og forebygge proteintap, sier trening- og kostholdsekspert Tore Vik til KK.no.      

SPIS 1 TIME FØR: Skal du trene styrke, kan du spise noe en time før økten. Skal du derimot trene kondisjon, bør du spise 1-2 timer før økten. Foto: Bob Pardue - Fitness / Alamy/All Over Press
SPIS 1 TIME FØR: Skal du trene styrke, kan du spise noe en time før økten. Skal du derimot trene kondisjon, bør du spise 1-2 timer før økten. Foto: Bob Pardue - Fitness / Alamy/All Over Press Vis mer

Kostholdet ditt er viktig for resultat og fremgang, og etter trening er det, ifølge Vik, viktig med et kombinert inntak av karbohydrater og proteiner, fordi det fyller opp energilagrene i muskulaturen og det klargjør kroppen for neste treningsøkt.

Når bør du spise før trening?

Når du bør innta siste måltid eller snack før trening, avhenger også av hva slags type trening du skal drive med.

- Trener du styrke, spis gjerne en time før trening, mens dersom du trener kondisjon, få gjerne i deg noe mat ca 1-2 timer før trening. Det er viktig å få i seg karbohydrater og proteiner, men husk at karbohydrater ikke metter like godt, sier Vik. 

Gode alternativer kan da være lett middag, brødskiver med proteinrikt pålegg, korn med melk/Biola/yoghurt, eller havregrøt.

Ernæringsfysiolog og journalist, Silje Bjørnstad, sier til KK.no at et godt restitusjonsmåltid rett etter trening kan bestå av noe lignende, som melk, banan og sjokolademelk,  yoghurt og frukt, eller cottage cheese og en neve rosiner.

Deretter bør du spise et ordentlig måltid (som middag) når du har kommet deg hjem. 

LES OGSÅ: Så mye protein trenger du når du trener

Lett å overspise

Flere kan ofte overspise etter en hard treningsøkt, og da er det viktig å ta pauser for å kjenne på metthetsfølelsen, mener Vik.

- Spis en normal porsjon, og vent deretter i cirka 10-20 minutter. Da merker man om kroppen trenger mer mat, eller om man bare er fysen på noe.

SUNT MÅLTID: Det er viktig å få i seg både karbohydrater og proteiner etter trening. Foto: Fotolia
SUNT MÅLTID: Det er viktig å få i seg både karbohydrater og proteiner etter trening. Foto: Fotolia Vis mer

- Mange spiser ofte 2-3 porsjoner fordi de spiser sunt, men husk at det er kalorier i hver porsjon! Plutselig har man spist mer enn kroppen har forbrent den dagen, sier eksperten. 

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise etter trening

Proteinbarer stabiliserer blodsukkeret

Det blir stadig vanligere å ty til en proteinshake, eller en proteinbar etter endt treningsøkt, men både Vik og Bjørnstad er tilhengere av vanlig mat. 

- Dersom du ikke har matlyst kan du gjerne ta en shake eller en proteinbar for å fylle opp, men da må du huske på å spise et større måltid etterpå. For eksempel en salat med kylling eller laks, korn eller brød, sier Vik.

FIN ERSTATNING: Proteinbarer kan være en fin måte å få i seg noe raskt etter trening Foto: Fotolia
FIN ERSTATNING: Proteinbarer kan være en fin måte å få i seg noe raskt etter trening Foto: Fotolia Vis mer

Bjørnstad mener at en proteinbar kan være et smart mellommåltid som bidrar til å stabilisere blodsukkeret, samtidig som det kan egne seg godt som et restitusjonsmåltid i kombinasjon med væske-påfyll etter trening.

- Men slike barer inneholder dessverre ofte lite av vitaminer og mineraler, så hovedfokus bør være å spise næringsrik, vanlig mat.                     

Til forsiden