FIKEN ER EN GOD KILDE TIL KALSIUM: Ja, faktisk! Flere gode kalsiumkilder finner du i saken. Foto: dream79 - Fotolia
FIKEN ER EN GOD KILDE TIL KALSIUM: Ja, faktisk! Flere gode kalsiumkilder finner du i saken. Foto: dream79 - Fotolia
Spis

Slik får du i deg nok kalsium

Du trenger verken drikke melk eller spise ost. Her er fem meierifrie alternativer!

Helt siden vi gikk i første klasse på barneskolen, har vi hørt at ost og melk er bra for skjelettet. Hvorfor? Jo, fordi meieriprodukter inneholder kalsium. Og får vi ikke i oss nok, kan vi bli plaget av benskjørhet senere i livet.

Men hva om du ikke er så fryktelig glad i hva kua har i spenene sine? Kanskje du til og med er veganer eller laktoseintolerant?

Vel, det finnes mye meierifri mat du kan spise som er rik på kalsium, ja, faktisk kanskje mer enn du tror.

Men først - hvor mye kalsium trenger vi i løpet av en dag, egentlig? Her har leger og ernæringseksperter litt ulike meninger, men ifølge Lommelegen.no bør normale, voksne mennesker få i seg en dose på cirka 800 mg, noe som tilsvarer cirka fire glass melk.

Tofu - veggisfavoritten

I stedet for å spise melk, yoghurt og ost, kan du orientere deg litt om hva som finnes av soyaprodukter i butikkhyllen. Her er utvalget stort, men vil du gå for vegetarianernes favoritt, er tofu tingen.

Ifølge Matvaretabellen.no, vil 100 gram av soyabønneosten gi deg 540 mg kalsium. 1 dl skummet melk inneholder på sin side cirka 116 mg kalsium.

En annen liten bonus ved å spise tofu, er at du får mer å gi på soverommet. En studie viser nemlig at du får et mer aktivt sexliv av å spise den soyabaserte maten.

TOFU: Kilden til et balansert kosthold, rik på kalsium og dessuten helt gull for å få litt mer fart under dyna. Foto: Laurence Mouton / ZenShui
TOFU: Kilden til et balansert kosthold, rik på kalsium og dessuten helt gull for å få litt mer fart under dyna. Foto: Laurence Mouton / ZenShui Vis mer

Grønnkål

Det er ikke så rart grønnkålen er noe av det sunneste vi kan spise. I tillegg til å være rik på polyfenoler, inneholder grønnsaken store mengder kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C.

Som om ikke det var nok, så inneholder bare 100 gram mer kalsium enn 1 dl melk - hele 157 mg.

100 GRAM GRØNNKÅL INNEHOLDER MER KALSIUM ENN 1 DL MELK: Ja, det er ikke så rart grønnkålen er en favoritt hos de som ikke er så glad i melk... Foto: Thinkstock
100 GRAM GRØNNKÅL INNEHOLDER MER KALSIUM ENN 1 DL MELK: Ja, det er ikke så rart grønnkålen er en favoritt hos de som ikke er så glad i melk... Foto: Thinkstock Vis mer

Brokkoli

Vi hører jo så mye bra om den grønne buketten, men visste du at den også inneholder kalsium, i tillegg til sine skjønne D- og C-vitaminer?

Spiser du cirka 200 gram, får du i deg 88 mg kalsium, ifølge avisen The Times, og da er du  i alle fall litt nærmere målet om å nå din ønskede daglige dose.

EN GRØNN MULTIBUKETT AV GODSAKER: I tillegg til å være rik på D- og C-vitaminer, får du i deg 86 milligram kalsium per porsjon. Foto: Colourbox
EN GRØNN MULTIBUKETT AV GODSAKER: I tillegg til å være rik på D- og C-vitaminer, får du i deg 86 milligram kalsium per porsjon. Foto: Colourbox Vis mer

Appelsin

Sitter du i sofakroken med rennende nese og og et hode fullt av bomull, er det ingenting som er så bra som å spise en knall oransje appelsin, med sin rikdom på c-vitaminer og antioksidanter.

I tillegg til å gi immunforsvaret vårt en boost, vil en stor appelsin også fylle opp lageret av kalsium med 74 milligram. Et glass juice, cirka 2 dl, har på sin side 22 milligram å by på.

IKKE BARE RIK PÅ C-VITAMIN: En appelsin har også mer å by på - hele 74 milligram kalsium. Foto: colourbox.com
IKKE BARE RIK PÅ C-VITAMIN: En appelsin har også mer å by på - hele 74 milligram kalsium. Foto: colourbox.com Vis mer

Fiken

Sett tennene dine inn i en fiken, og kjenn den søte deilige smaken. Ikke bare er den seige saftige frukten gull på dessertfatet, men spiser du cirka 100 gram i tørket form får du dessuten i deg 162 mg kalsium.

Fikenfrukten holder også blodtrykket nede, siden den er så rik på magnesium, som gjør at hjerterytmen din holder seg jevn og fin.

EN GOD KILDE TIL KALSIUM: En hådnfull fiken vil gi deg 121 milligram kalsium. Foto: Colourbox
EN GOD KILDE TIL KALSIUM: En hådnfull fiken vil gi deg 121 milligram kalsium. Foto: Colourbox Vis mer

Ikke glem å supplere med vitamin D

Selv om det er viktig å få i seg nok kalsium, er det viktig å supplere med vitamin D. Dersom ikke V-vitaminet er til stede, klarer nemlig ikke kroppen å ta opp kalsium.

Gde kilder er fet fisk, tran og egg. Soler du deg litt vil også kroppen produsere vitaminet selv.

Se mer om:
Til forsiden